Jak wynika z raportu Global EV Outlook 2023 sprzedaż samochodów elektrycznych przekroczyła w 2022 r. 10 milionów sztuk. 14% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w 2022 r. stanowiły elektryki, w porównaniu z 9% w 2021 r. i mniej niż 5% w 2020 r.
Dominują trzy rynki: Chiny, Europa i USA. Chiny odpowiadają za około 60% globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych. Ponad połowa elektryków jeżdżących po drogach na świecie znajduje się w Chinach. W Europie, drugim co do wielkości rynku, sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o ponad 15% w 2022 r., co oznacza, że więcej niż jeden na pięć sprzedanych samochodów był elektryczny. Sprzedaż samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych - trzecim co do wielkości rynku - wzrosła o 55% w 2022 r., osiągając udział w sprzedaży na poziomie 8%.
Poza głównymi rynkami sprzedaż samochodów elektrycznych jest niska, ale w 2022 roku odnotowano wzrost w Indiach, Tajlandii i Indonezji. Sprzedaż w tych krajach wzrosła ponad trzykrotnie w porównaniu do 2021 r., osiągając poziom 80 000 sztuk. W Tajlandii udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży wyniósł nieco ponad 3% w 2022 r., a w Indiach i Indonezji wyniósł średnio około 1,5%. W Indiach produkcja pojazdów elektrycznych i komponentów rośnie, wspierana przez rządowy program zachęt o wartości 3,2 mld USD, który przyciągnął inwestycje o łącznej wartości 8,3 mld USD.
Globalne wydatki na samochody elektryczne przekroczyły 425 mld USD w 2022 r. To wzrost o 50% w stosunku do 2021 r. 10% wydatków można przypisać wsparciu rządowemu, reszta pochodziła od konsumentów. Akcje spółek związanych z pojazdami elektrycznymi osiągają lepsze wyniki niż tradycyjni producenci samochodów od 2019 roku. Inwestycje venture capital w start-upy rozwijające technologie pojazdów elektrycznych i baterii również wzrosły, osiągając prawie 2,1 mld USD w 2022 r., co stanowi wzrost o 30% w porównaniu z 2021 r.
Zeroemisyjne samochody - 14,5% udziału na rynku UE
W Unii Europejskiej dane dostępne dane są znacznie świeższe. Wg ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów) w całym 2023 roku sprzedano łącznie 10,54 mln samochodów. Z tego aż 5,06 mln stanowiły elektryki wszystkich kategorii (BEV, PHEV i HEV). To już prawie połowa udziału w unijnym rynku. Rok wcześniej ich udział wynosił 44,2 %. Wśród samych elektryków największy udział mają HEV, które są hybrydami, ale główny ich napęd stanowi jednak silnik spalinowy. W 2023 roku sprzedano ich 2,71 mln. Samochodów PHEV, czyli także używających silnika spalinowego sprzedano 0,81 mln. Czystych elektryków, czyli pozbawionych silnika spalinowego (BEV) sprzedano 1,53 mln. Zatem udział zeroemisyjnych napędów na unijnym rynku wyniósł 14,5%.
Ten wzrost odbywa się głównie kosztem samochodów z silników diesla. W 2022 roku sprzedano ich 1,52 mln, a w 2023 1,43 mln. Do góry idą za to silniki spalinowe – w 2022 sprzedano ich 3,68 mln, a w 2023 już 3,72 mln. To wzrost rok do roku o 10,6%.
Najnowsze dane pokazują różnego rodzaju wahnięcia, jeżeli chodzi o poszczególne miesiące i krajowe rynki. Przykładowo w Niemczech w styczniu 2024 sprzedaż elektryków spadła w stosunku do grudnia 2023 aż o 54,9%, a hybryd plug in o 19,6%. Skoczyła za to sprzedaż diesla i benzyny. Rzecz w tym, że w grudniu niemiecki rząd nagle zakończył program dopłat do samochodów elektrycznych, co zmniejszyło ich atrakcyjność dla potencjalnych klientów. Cały rok może przynieść wiele niespodzianek stąd obiektywne analizy i trendy mają sens po jego zakończeniu.
Polska. Czyste elektryki dopiero 3,5%
Polska to wciąż stosunkowo mały rynek, jeżeli chodzi o elektryki. W 2022 roku sprzedano ich 160 tys., a rok później 217 tys. To dało udział w rynku na poziomie 38% w 2022 i 45% w 2023. I to głównie dzięki hybrydom (HEV), bo czyste elektryki (BEV) wciąż mają niewielki udział – w 2022 sprzedano ich 11,2 tys., a w 2023 17 tys. Ich udział w rynku odpowiednio wyniósł 2,6% i 3,5%.
Co ciekawe wzrost odnotowały auta z silnikami diesla z 45,9 tys. w 2022 roku do 46,8 tys. w 2023, a spadek z silnikami benzynowymi, z 200,7 tys. do 198 tys. sztuk.
Powiazane artykuły: