W klasie pojazdów małych dostępnych jest zaledwie 5 modeli, miejskich - 11, kompaktowych - 15, klasy średniej - 22, klasy wyższej - 99, luksusowych - 6, combi-vanów - 5, pick-upów - 1, minibusów - 9 i dostawczych - 25. Ewidentnie dominuje więc klasa średnia oraz samochody dostawcze. W najniższej cenie tj. 97 490 PLN nabyć można było Dacię Spring, a w najwyższej Porsche Tycana za 823 000 PLN.
Wśród kluczowych charakterystyk wymienić należy zasięg. Najdalszym tj. 737 km może poszczycić się Mercedes-Benz EQS, który dysponuje też największą mocą akumulatora tj. 120 kWh. Dla porównania najmniejszą moc akumulatora ma Smart EG i jest to 17,6 kWh. Ceny tego samochodu zaczynają się od d 100 896 PLN.
Najlepsze przyspieszenie tj. 2,1 s i zarazem największą prędkość maksymalną tj. 322 km/h ma Tesla Model S, którą kupimy za 666 990 PLN. Największa moc ładowania tj. 270 kW cechuje Audi e-tron GT do kupienia za 458 400 PLN oraz wspomnianego już Porsche Taycan.
Wśród samochodów małych największy zasięg na poziomie 331 km ma Fiat 500e (122 000 PLN), wśród miejskich Hyundai KONA Electric (168 900 PLN) 484 km, wśród kompaktowych Cupra Born PLN 552 km (187 800 PLN), w klasie średniej Tesla Model 3 - 602 km (244 990 PLN), w klasie wyższej Mercedes-Benz EQE - 670 km (336 700 PLN), wśród luksusowych wspomniany już Mercedes-Benz EQS, wśród combi-vanów Maxus MIFA9 (356 577 PLN) - 440 km, wśród minibusów - Volkswagen ID.Buzz - 419 km, a wśród dostawczych Volkswagen ID.Buzz Cargo (280 342) - 424 km.
Samochody elektryczne w Polsce coraz częściej kupują firmy. W 2022 r. przedsiębiorcy (poza osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) odpowiadali aż za 78% rejestracji nowych, osobowych samochodów elektrycznych. Liderami pod względem liczby rejestracji byli leasingodawcy (niemal 39%) oraz dealerzy samochodowi.
– Wysoki udział CFM (car fleet management) na rynku elektromobilności nie powinien dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że leasing i wynajem długoterminowy są szczególnie atrakcyjnymi formami finansowania z perspektywy nabywców samochodów elektrycznych (ograniczają m.in. ryzyko związane ze spadkiem wartości pojazdu). Umowy z BOŚ Bankiem w ramach programu „Mój Elektryk” podpisało już 28 firm leasingowych, co pozytywnie wpływa na konkurencyjność oferty w przypadku osób zamierzających nabyć pojazd zeroemisyjny z dopłatą – mówi Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych PSPA.
Powiazane artykuły: