Mercedes-Benz EQA
Elektryczne GLA
Mercedes-Benz EQA
Elektryczne GLA
Mercedes-Benz nieustannie pracuje nad swoją elektromobilną technologią. W ubiegłym roku w Trójmieście zadebiutował model EQC. W tym roku witamy mniejszego z „elektryków” z gwiazdą – model EQA. Dzięki dealerowi BMG Goworowski mogliśmy przetestować najnowszego członka rodziny Mercedes-EQ.
Dotychczasowe, elektryczne Mercedesy to odpowiedniki znanych już modeli spalinowych. EQC to średniej wielkości SUV, czyli model pokrewny z GLC. W przypadku EQA kwalifikacja jest jeszcze łatwiejsza – to po prostu elektryczne GLA.
O ile większy z braci ma wyraźnie inną stylistykę, o tyle w tym przypadku zmiany są bardzo subtelne. Ograniczają się do innego pasa przedniego oraz podłużnej listwy świetlnej na tylnej klapie.
EQA łatwiej jest zakwalifikować jako SUV’a – ma bowiem duży, ponad 20-centymetrowy prześwit. Nie ma tu więc obawy jak w przypadku EQC, o podwozie podczas pokonywania leżących policjantów. „Mały”, elektryczny Mercedes wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy o pojemności 66,5 kWh, zlokalizowany pod kabiną pasażerską, pośrodku pojazdu. Najniższym punktem podwozia są tu dolne krawędzie osłon progów, przebiegające nieco poniżej spodu akumulatora. EQA jest standardowo wyposażony w komfortowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami. Jako opcja dostępne jest zawieszenie z systemem adaptacyjnej amortyzacji (ADS – Adaptive Damping System), który pozwala kierowcy na wybór preferowanej charakterystyki tłumienia.
Pierwsze wrażenie z jazdy? Auto jest świetnie wyważone, płynnie przyspiesza i hamuje, stabilnie trzyma się drogi. Przydatną funkcją podczas jazdy jest rekuperacja, czyli samodzielne decydowanie za pomocą manetek przy kierownicy: czy korzystniejsze jest ograniczenie oporu, czy odzyskiwanie energii. W środku niemal cisza, nie dawał się we znaki charakterystyczny pisk podczas przyspieszania, jak to w elektrykach bywa. Dużym zaskoczeniem był zasięg. Na wyjazd z Gdyni Redłowa do Dolnego Miasta Gdańska i z powrotem auto zużyło około 10% pojemności baterii, czyli z dostępnych 426 km zasięgu pozostało jeszcze 362 km. Średni pobór prądu wynosił 23 kwh/100 km.
Ceny EQA w Polsce rozpoczynają się od 199 900 zł. Mercedes-Benz wystawia dla modeli z rodziny EQ certyfikat akumulatora, zapewniając gwarancję wydajności. Jest on ważny przez 8 lat lub do osiągnięcia przebiegu 160 000 km i gwarantuje prawidłowe działanie baterii. Nabywcy EQA otrzymują ponadto roczną subskrypcję usługi Mercedes me Charge, która obejmuje „zielone ładowanie” bez dodatkowych kosztów.
„Zielone ładowanie” oznacza, że Mercedes me Charge dostarcza szczegółowe gwarancje pochodzenia, potwierdzające, że prąd do ładowania jest rekompensowany poprzez wprowadzanie do sieci energii ze źródeł odnawialnych. W rezultacie kierowcy EQA mogą być „ekologiczni”, ładując swój samochód w dowolnym ze 175 000 punktów ładowania Mercedes me Charge w całej Europie.