W chwili, gdy kwietniowy numer Prestiży idzie do druku, sytuacja trójmiejskiej kultury i lokalnego rynku sztuki jest niepewna. Lockdown trwa i nie wiadomo, kiedy instytucje kulturalne będą mogły otworzyć się na głodnych sztuki odwiedzających. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie nie daje jednak za wygraną. Będzie działać w sieci – prezentując, edukując i inspirując.
– Zapewniamy, że wszystkie działania Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie mimo lockdownu będą kontynuowane, oczywiście w formie bezpiecznej dla nas i naszych gości, czyli w postaci on-line – wyjaśnia Anna Czarnowska, specjalistka ds. promocji w sopockiej galerii. W rzeczy samej, PGS w Sopocie kreatywnie wykorzystuje czas przymusowego zamknięcia instytucji, by przez swoją stronę internetową, a co więcej – swoje social media, dotrzeć ze sztuką do kolejnych osób.
#KulturaOnline to oczywiście rozwiązanie tymczasowe. Zespół sopockiej galerii zgodnie przyznaje, że nie może doczekać się ugoszczenia widzów w swoich progach. Do pierwszych dni maja w instytucji będzie można zobaczyć ekspozycję prac z kolekcji Pileckich, a także wystawy Władysława Hasiora i Zuzanny Bartoszek. Z kolei 14 maja otworzyć ma się projekt artystyczny prezentujący powojenną sztukę amerykańską z kolekcji Egidio Marzona, przez krytyków uznawaną za jedną najwybitniejszych i najbardziej różnorodnych na świecie.
Wystawa pt. ,,Od Black Mountain College do Pop Artu. Powojenna sztuka amerykańska i dokumenty z Archiv der Avantgarden” ma gromadzić prace z wielu dziedzin, m.in. malarstwa, rysunku, fotografii czy dokumentów. Całość ma być nie tylko interdyscyplinarna, lecz także wysoko awangardowa.
Sztuka w parze z edukacją
Państwowa Galeria Sztuki od lat słynie z organizacji najwyższej klasy ekspozycji sztuki, i to zarówno tej tradycyjnej, jak i najnowszej.
– W roku 2019 otrzymaliśmy Nagrodę „Kolekcjonerstwo – nauka i upowszechnianie” im. Feliksa Jasieńskiego za wystawę pt. „Żywioły i Maski. Wśród obrazów Grażyny i Jacka Łozowskich”. Co więcej, w rankingu magazynu ,,Polityka" dla najlepszych galerii w Polsce jesteśmy na mocnej, 5. pozycji – wymienia Anna Czarnowska.
Oprócz działalności stricte wystawienniczej PGS mocno stawia na edukację. Instytucja wprowadziła cykl edukacyjny #GrafikaNieZnika polegający na promocji prac graficznych ze zbiorów PGS.
– W każdym odcinku cyklu pokazujemy jedno dzieło znajdujące się w kolekcji PGS. Przybliżamy technikę graficzną, w której praca została wykonana, i zwracamy uwagę na detale, dzięki którym można tę technikę rozpoznać. Oprócz tego na naszych social mediach prowadzimy cykl pt. #DziełoDnia, prezentując prace starszych artystów i zapoznając naszych obserwatorów z historią ich powstania – dodaje Anna Czarnowska.