Citroen C5 Aircross
ŚWIETNY, MAŁY SUV DO MIASTA I W TRASĘ
Citroen C5 Aircross
ŚWIETNY, MAŁY SUV DO MIASTA I W TRASĘ
Awangardowy. Wygodny. Nowoczesny. Taki powinien być każdy Citroen. Ta marka przez lata zbudowała sobie wizerunek producenta jedynych w swoim rodzaju samochodów. Wiele z nich stało się niezwykle kultowymi konstrukcjami i dzisiaj są poszukiwane przez kolekcjonerów. C5 Aircross to najnowszy SUV jaki debiutuje w gamie Citroen’a.
Pomimo, że jest bliźniakiem Opla Grandlanda X i Peugeot’a 3008, C5 Aircross ma swój własny, niepowtarzalny styl i typowy dla marki, wysoki komfort jazdy. Ma go zapewnić nie tylko na drodze, ale także poza nią. Czy jednak tego typu samochód sprawdzi się w jakimkolwiek terenie?
C5 Aircross od roku oferowany jest już na rynku chińskim. Według założeń Citroen’a, ma to być model globalny, oferowany na blisko stu światowych rynkach. Sprawiło to, że ten model spełnić musiał wiele wymagań, dopasowanych do różnych rejonów świata. Warto jednak już na początku podkreślić, że aktualnie C5 Aircross oferowany jest tylko z napędem przedniej osi, co dyskwalifikuje go jako samochód o chociażby podstawowych cechach terenowych.
Ma natomiast całkiem spory prześwit wynoszący 230 mm i programy wspomagające kierowcę podczas jazdy np. po błocie, mokrej trawie, śniegu, itp. W planach jest poszerzenie oferty o pierwszy model marki Citroën, który będzie wyposażony w technologię Plug-in Hybrid PHEV i napęd na wszystkie 4 koła. Na to jednak trzeba jeszcze trochę poczekać.
Priorytetem dla konstruktorów był komfort. Objawia się on nie tylko poprzez wysoką jakość wykończenia i przestrzeń w kabinie, ale przede wszystkim za sprawą hydraulicznego zawieszenia. Jest też specjalne podwozie, w którym zastosowano po raz pierwszy progresywnie działające poduszki hydrauliczne Progressive Hydraulic CushionsTM, które lepiej tłumią nierówności drogi i zapewniają doskonały komfort jazdy.
C5 Aircross jako SUV, musi oferować także wygodne, przestronne wnętrze. Kabina jest wyraźnie ukierunkowana na możliwość podróżowania 5-osobowej rodziny. Indywidualne fotele dla każdego z pasażerów i całkiem pokaźny bagażnik o pojemności 580 litrów – niestety z dość wąskim otworem. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, w środku C5 Aircross jest całkiem obszerny.
Do napędu w testowanego egzemplarza wykorzystany został benzynowy silnik 1.6 litra o mocy 181 KM, współpracujący z 8-biegowym automatem. Zapewnia on dobrą dynamikę i zaskakująco niskie spalanie jak na te parametry i wielkość samochodu. Katalogowo pierwsze 100 km/h osiąga po 8.2 sekundy. Subiektywnie robi to dobre wrażenie. Średnie spalanie, w mieszanym cyklu, podczas naszego testu wyniosło ok. 7 litrów paliwa na 100 km.
Warto też zauważyć, że samochód ma dwa dodatkowe tryby jazdy, które dość wyraźnie się od siebie różnią. ECO osłabia i wyraźnie rozleniwia samochód, z kolei SPORT dodaje mu wigoru – dokładnie w taki sposób i takim zakresie, jak powinno to wyglądać. Citroen C5 Aircross to atrakcyjnie wyglądający i zaskakująco komfortowy SUV kompaktowej klasy. Samochód jest pełen sprzeczności, ale jego ogólna ocena musi być bardzo dobra. Francuzi zaszczepili w nim to
co mają najlepsze.
Ceny samochodu rozpoczynają się od 86 900 zł za benzynową wersję 130 KM w podstawowym pakiecie wyposażeniowym LIVE. Najtańszy wariant wysokoprężny jest o 10 000 zł droższy. My polecamy model z benzynowym silnikiem 181 KM, najlepiej w środkowej odmianie FEEL (od 113 900) lub bogatszej SHINE za 127 400 zł. Osobiście przekonać się można o jego możliwościach w salonie Citroen Zdunek w Gdańsku.