W palecie modeli BMW z literką „X” od dłuższego czasu brakowało modelu opatrzonego cyfrą „2”. Wreszcie gama została uzupełniona i obejmuje teraz modele od X1 do X6. Najnowszy w tym gronie jest X2, który... jest mniejszy niż X1. O co więc chodzi? Sprawdzamy to podczas redakcyjnego testu BMW X2 sDrive20i udostępnionego nam przez dealera BMW Zdunek. 

Nowy model powstał na platformie UKL2 (od „Untere Klasse” – klasa niższa) i jako przedstawiciel rodziny Serii 2, ma napęd na przednie lub na 4 koła, a silniki umieszczone są w nim poprzecznie. Tyle w teorii. W praktyce X2 to zupełna nowość w ofercie BMW. Bazuje on na większym bracie X oraz na modelu Countryman z siostrzanej firmy MINI. Wyróżnia się jednak innym stylem i kierowany jest do innego grona odbiorców. 

DLA MŁODYCH INDYWIDUALISTÓW

BMW adresuje X2 przede wszystkim do młodych nabywców poszukujących samochodu oryginalnego z indywidualnym charakterem, który pozwoli wyróżnić się w tłumie wszechobecnych i modnych w tej chwili SUV’ów. Projektanci mając to na uwadze, zdecydowali się połączyć zgrabne nadwozie typu hatchback z lekko uterenowionym charakterem. 

BMW X2 ma 436 cm długości, a to o 8 cm mniej niż w przypadku X1. Rozstaw osi obu samochodów wynosi 267 cm, tak więc ilość miejsca w środku jest bardzo porównywalna, X2 jest jednak o 7 cm niższe, przez co zapewnia mniej przestrzeni nad głową i minimalnie mniej na tylnej kanapie. Niemniej obniżony dach odczują dopiero osoby o wzroście około 190 cm. Zmniejszeniu uległ również bagażnik, który ma 470 litrów objętości (w X1 - 505 l). Staje się więc jasne, że X2 pod względem funkcjonalności nie konkuruje z X1. 

WYRÓŻNIJ SIĘ!

BMW X2 X2 debiutuje z unikalnymi lakierami: niebieskim Misano i galwanicznym złotym. Oba prezentują się obłędnie. W stylistyce odnaleźć można coś, co zapewne stanie się najbardziej charakterystycznym elementem X2. Są to loga BMW umieszczone na słupkach C. Rozwiązanie nawiązuje do klasycznego coupe E9 z lat 60/70-tych. Ponadto, zastosowano tu nową stylistykę atrapy chłodnicy, która po raz pierwszy w nowoczesnym BMW, ma nerki szersze u dołu niż u góry. Dla prawdziwych fanów marki takie zmiany mają duże znaczenie. 

Ponadto, oferowane są 3 pakiety stylistyczne. Podstawowy Advantage, usportowiony M Sport i M Sport X – z stylistycznymi elementami offroad’owymi. Ostatni z nich to oczywiście tylko efekt wizualny, bo X2 do jazdy terenowej raczej się nie nadaje. Jest to typowy przedstawiciel segmentu SAV (Sport Activity Vehicle), zapoczątkowanego przez BMW, a przez innych producentów nazywany crossoverami. Samochód przeznaczony jest raczej do pokonywania miejskiej dżungli oraz weekendowego wyjazdu na narty lub deskę windsurfingową, niż wyprawy w błoto. 

W ŚRODKU

Zaglądamy do wnętrza. X2 przejęło bezpośrednio deskę rozdzielczą z X1. Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego ma przekątną 6 cali i wyrasta z konsoli środkowej. Droższe wersje otrzymują 8,8-calowy wyświetlacz. W X2 system multimedialny reprezentuje najnowszy poziom zaawansowania – można nim sterować zarówno za pomocą pokrętła, jak i dotykiem, np. powiększać mapę nawigacji. Oba modele dzielą większość elementów wykończenia, choć dla X2 zarezerwowano kilka unikalnych detali. Należy do nich kierownica, posiadająca okrągły środek typowy dla modeli o sportowym zacięciu.

JAK JEŹDZI? 

BMW X2 jeździ dobrze, ale pamiętać trzeba, że w podstawowej wersji jest to samochód przednionapędowy. Testowany egzemplarz był właśnie w takiej konfiguracji, a pod jego maską pracował 2-litrowy benzyniak o mocy 192 KM, sparowany z 7-biegową skrzynią Steptronic. Silnik zapewnia dobrą dynamikę, ale jeśli mamy ciężką nogę to okupione jest to niestety dużo większym apatytem na paliwo.

Solidny moment obrotowy robi jednak swoje. W stosunkowo niedużym samochodzie można poczuć moc, a sportowy układ jezdny doskonale przenosi zwinność i dynamikę silnika TwinTurbo BMW na drogę. Samochód trzyma się drogi, na zakrętach kierowca czuje się stabilnie i bezpiecznie. W wersjach z napędem na cztery koła te wrażenia z pewnością są jeszcze lepsze. 

Modele M Sport i M Sport X wyposażone są standardowo w sportowy układ jezdny M o twardszej charakterystyce sprężyn i amortyzatorów, oferowany w BMW X2 jako wyposażenie dodatkowe. Opcjonalna dynamiczna kontrola amortyzatorów z zawieszeniem obniżonym o 10 mm umożliwia jeszcze bardziej indywidualne ustawianie układu jezdnego.

SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE

Również w zakresie systemów wspomagających kierowcę BMW X2 oferuje kierowcom najnowsze rozwiązania techniczne. Na pokładzie znajdziemy m.in. asystenta jazdy w korku, opcjonalnego asystenta parkowania, ostrzeganie przed pieszym z funkcją hamowania, aktywny tempomat z funkcją stop&go, automatyczne światła drogowe, hot-spot umożliwiający korzystanie z Wi-Fi podczas jazdy, bezprzewodową ładowarkę do smartfona, kolorowy wyświetlacz head-up. 

ILE KOSZTUJE?

Ponadto, na chwilę obecną, oferowane są jeszcze dwa silniki wysokoprężne: xDrive20d o mocy 190 KM i mocniejszy wariant xDrive25d o mocy 231 KM. Oba modele z jednostką diesla mają w standardzie inteligentny napęd na cztery koła xDrive oraz 8-stopniową skrzynię Steptronic. Podstawowa cena nowego BMW z rodziny X, z silnikiem benzynowym to 164 100 zł. 

Rzadko się jednak zdarza, aby ktoś interesował się takim bazowym modelem. Chcąc posiadać mocniejszy i bardziej elastyczny silnik diesela, który naszym zdaniem bardziej będzie pasował do charakteru X2,nabywca musi liczyć się z wydatkiem od 182 300 zł. Doposażenie go w atrakcyjne elementy stylistyczne oraz zwiększające komfort i przyjemność użytkowania szybko wywindują cenę do ponad 200 000 zł.

W niedalekiej przyszłości do oferty dołączą kolejne wersje silnikowe, w tym mocniejsze warianty z pakietami M Performance. Jest na co czekać, bo takie X2 zrobią ogromne wrażenie!  

Zapraszamy na jazdę próbną do salonów BMW Zdunek w Gdańsku i w Gdyni.

 

BMW ZDUNEK

Gdańsk, ul. Miałki Szlak 43/45, tel: 58 600 11 00. Gdynia, ul. Druskiennicka 1A, tel: 58 600 12 00

www.bmw.zdunek.pl