Nie ma dnia w światowej motoryzacji bez informacji na temat crossoverów. Albo na rynek trafiają nowe modele, ale te obecne odnoszą spektakularny sukces sprzedażowy. W przypadku Mazdy CX-3 sprawdza się jedno i drugie.

CX-3 to najnowszy i zarazem najmniejszy uterenowiony samochód w ofercie tego japońskiego producenta. Diler BMG Goworowski wyprzedał już prawie całą serię tych modeli, a aktualnie zamówione egzemplarze będą do odbioru dopiero w grudniu. Co sprawia, że CX-3 cieszy się takim powodzeniem? 

Przede wszystkim atrakcyjność tego segmentu i wyjątkowa stylizacja nadwozia. Mazda CX-3 to kompakt o podwyższonym zawieszeniu, z możliwością zjazdu z utartych szlaków, dostępny również w wersji z napędem na 4 koła. Kokpit znany jest bardzo dobrze z Mazdy 2, na której platformie powstała CX-3. Ma ten sam co mniejsza siostra rozstaw osi wynoszący 2.57 metra, ale nadwozie jest dłuższe – ma bowiem 4.27 m długości. Pozwoliło to wygospodarować wewnątrz całkiem sporo użytecznej przestrzeni. Bagażnik ma pojemność 350 litrów. 

Pod maską Mazdy znaleźć można zarówno silnik benzynowy 2.0 o mocy 120 lub 150 koni mechanicznych oraz diesla 1.5 105 KM. Dostępne są 4 pakiety wyposażenia i przyznać trzeba, ze nawet w podstawowym wariancie nie jest źle. Standardem jest manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka, a także wielofunkcyjna kierownica. Kolejne wersje z katalogu mogą pochwalić się między innymi 7-calowym dotykowym wyświetlaczem, reflektorami diodowymi typu LED, kamerą cofania oraz bezkluczykowym systemem otwierania samochodu. 

Do testu od dilera BMG Goworowski otrzymaliśmy samochód wyposażony w dwulitrową jednostkę benzynową o mocy 120 KM. Kierowca w czasie jazdy czuje się jak za kierownicą typowego kompakta. Pozycja za kierownicą jest tylko lekko podwyższona w stosunku do osobówek, ale zapewnia dobrą widoczność obrysu samochodu, jak i jego otoczenia. Zastosowana także technologia SkyActive wyraźnie poprawia prowadzenie. Samochód jest stosukowo lekki i precyzyjny w prowadzeniu, a dynamika i kultura pracy silnika w pełni satysfakcjonująca. 

Ceny CX-3 rozpoczynają się od 66 900 zł za wersję z 2 litrowym silnikiem w słabszym wariancie mocy i napędem na przednią oś. Najdroższy w gamie jest model z silnikiem diesla, z napędem na 4 koła, w najbogatszej odmianie wyposażeniowej SkyPASSION za 104 400 zł. 

Mazda CX-3 to nowoczesny i nieduży samochód, który spełniać może kilka ról. Jak każdy crossover najlepiej czuje się w mieście, ale i poza nim nie zawodzi. Na tle konkurencji wyróżnia się przede wszystkim stylistyką, która nadaje mu indywidualny i dość unikatowy szyk na miejskich duktach.