Jak w zwięzły i wyczerpujący sposób opisać działalność jednego z największych polskich projektantów, Marka Cecuły, skoro on sam na swojej stronie domowej podsumował swoje portfolio w zaledwie czterech podpunktach? Spróbujmy: przede wszystkim artysta, zaraz potem designer i na końcu pedagog. 

Ciężko ocenić, w której z tych dziedzin projektant odnajduje się najlepiej, ponieważ obserwując jego dorobek ma się wrażenie, że jako jeden z niewielu ma zdolność łączenia tych wszystkich dziedzin w jedną, spójną całość. W końcu wzornictwo przemysłowe nie mogłoby istnieć bez myśli kreatywnej. Kto stoi za sukcesem i nie bójmy się użyć tego słowa – odrodzeniem polskiej ceramiki?

IKONA

Na ten tytuł trzeba zasłużyć i przede wszystkim mieć dorobek, który może ocenić historia. Jako, że staż pracy designera jest długi, to pokusiliśmy się o krótką retrospekcję dokonań Marka Cecuły. Projektant urodził się w 1944 roku w Częstochowie, natomiast dzieciństwo spędził w Kielcach, z których bardzo szybko, bo już w wieku 16 lat, wyjechał do Izraela, aby poświęcić się swojej pasji – ceramice. Ta szybka decyzja okazała się na tyle trafna, że po latach podróży i poznawania zawodu, projektant objął funkcję dziekana Wydziału Ceramiki w renomowanej Parsons School of Design w Nowym Jorku, którą sprawował w latach 1985- 2004. 

Wymieniając osiągnięcia naukowe Cecuły nie należy pominąć gościnnego epizodu profesorskiego w National Collage of Art and Design w Bergen w Norwegii. Czy za teorią idzie praktyka? Zaryzykuję stwierdzenie, że to właśnie praktyka powoduje, że Marek Cecuła jest tak rozchwytywanym pedagogiem. Działające od przeszło 30 lat autorskie Modus Design było początkowo studiem stricte ceramicznym. Założone w nowojorskim SoHo słynie od lat z alternatywnego podejścia do kwestii ceramiki użytkowej i dekoracyjnej. 

STYL I FUNKCJONALNOŚĆ

Przedmioty wychodzące z tego biura projektowego zachęcają do celebracji posiłków i przede wszystkim w nowy sposób aranżują "pejzaż” stołu. Największym atutem, który zapewnił produktom pochodzącym ze studia rozpoznawalność są przede wszystkim nowe formalne i technologiczne rozwiązania. Ich najmocniejszą stroną jest jednak fakt, że wysmakowany design idzie w parze z funkcjonalnością i ekonomią. I to stało się kluczem do sukcesu marki.

Do ikonicznych już realizacji Cecuły należy zaliczyć zestaw "Colorware Dinnerware Set" z 1990 roku ukazujący fascynację projektanta postmodernizmem. Kolejne przykłady zabawy formą i jej znaczeniem to przed wszystkim “Zig Zag Teapot”, “Criss Cross”, czy bardzo graficzne kubki “Random”. Oprócz form użytkowych w twórczości projektanta pojawiło się wiele projektów – komentarzy do otaczającej rzeczywistości, np. powstały rok po śmierci księżnej Diany koncept – rozbity talerz “ Diana”.

ĆMIELÓW DESIGN STUDIO

Artysta wciąż eksperymentuje z nowymi materiałami, ale zawsze powraca do źródła, czyli rzemiosła. Jego fascynacje powodują, że czerpie z wielu stylistyk, od tradycyjnej porcelany japońskiej aż po radziecką awangardę. Powrót do Kielc oraz jednoczesne przeniesienie studio Modus Design pozwoliło designerowi na rozwinięcie skrzydeł na ziemi ojczystej. 

Od stycznia zeszłego roku, wspólnie z Polskimi Fabrykami Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A., projektant tworzy Ćmielów Design Studio. Pracownia wzornicza zrzeszająca młodych i utalentowanych projektantów pod kierownictwem artystycznym Cecuły pozytywnie wpływa na obraz rodzimej oferty ceramiki autorskiej zapewniając jednoczesny sukces komercyjny. ĆDS to oprócz pracowni projektowej także miejsce eksplorowania i implementowania nowych technologii do produkcji porcelany. Rola edukacyjna tej inicjatywy, a przede wszystkim myślenia o designie jest nie do przecenienia.