Ronan i Erwan Bouroullec
Pierwotnie tworzący osobno bracia Bouroullec pochądzący z francuskiej Bretanii postanowili połączyć siły. Lata doświadczeń oraz ewolucja stylistyki, która z minimalistycznej przekształciła się w design organiczny, spowodowały, że projekty wychodzące spod ręki tych dwojga stają się klasykami designu XXI wieku.
Ronan i Erwan Bouroullec to obecnie najjaśniejsze gwiazdy francuskiej sceny projektowej. To określenie jednak nie do końca do nich pasuje, ponieważ podchodzą skromnie do swoich osiągnięć.
DESIGN DLA LUDZI
– Można powiedzieć, że jeden z braci jest bardziej konkretny i skupia się na rozwiązaniach technicznych, a drugi jest artystą koncertującym się na estetyce, ale takie uproszczenie byłoby krzywdzące. Projekty powstają w twórczej symbiozie – mówi Karolina Kubacka z gdyńskiego studia wnętrz Forma Collection.
Styl pracy rodzeństwa można określić mianem zdyscyplinowanego, ale również poetyckiego. Projektowane przez nich przedmioty wyróżnia elegancja, świeżość i subtelność. Jasper Morrison, którego bracia bardzo sobie cenią tak sie wyraził o ich pracy: „Język ich projektowania jest wciąż bardzo nowy i świeży. To trochę tak, jakby istniał kolor, o którym nikt nie wiedział, że jest, a teraz wydaje się on znajomy. To szczególny, wrażliwy rodzaj poezji”.
Rodzeństwo Bouroullec zajmuje się wzornictwem zarówno dla domu, jak i biura. Projektują meble – stoły, krzesła, łóżka, biurka a także lampy, ceramikę, panele dekoracyjne, dywany oraz wnętrza. W swoim dorobku posiadają również limitowane kolekcje przedmiotów oraz instalacje – ostatnią jest stworzony dla Swarovkiego kryształowy żyrandol, który zawisnął w Wersalu.
PLOUM Z CZERWONĄ KROPKĄ
Rezultatem wytężonej pracy są kontrakty z renomowanymi producentami mebli, między innymi z Vitrą, której produkty znajdziemy w gdyńskim salonie Mesmetric, a także z Axor, Steelwood, Kartell, Magis i Ligne Roset. Realizacje dla ostatniej marki możemy zakupić w gdyńskim studiu wnętrz – Forma Collection.
Jednym z najsłynniejszych projektów braci Bouroullec jest sofa Ploum produkowana przez Ligne Roset. Mebel ten ma wszelkie zadatki na to, by stać się projektem kultowym, a pierwszy krok ku temu został już uczyniony. Sofa ta zdobyła prestiżową nagrodę Red Dot za najlepsze wzornictwo w kategorii mebli wypoczynkowych. Jak sami mówią, ich priorytetem było stworzenie mebla maksymalnie komfortowego i dostosowującego się do sylwetki właściciela.
– Bracia Bouroullec słynący m.in. z łączenia różnych materiałów, również w tym projekcie skojarzyli ze sobą tkaniny oraz ultraelastyczną piankę poliuretanową. Kanapa daje duży komfort, poczucie wygody, ciepła, jest przyjazna z kontakcie. Pianka dostosowuje się do kształtów ciała, a projektanci porównują jej reakcje na ciężar ludzkiego ciała do piasku na plaży – wyjaśnia Karolina Kubacka.
TRENDSETTERZY
Z francuską marką bracia Bouroullec rozwinęli inspirowaną kryształem koncepcję obić Facett, która stała nowym trendem w segmencie mebli tapicerowanych. W skład tej kolekcji wchodzą siedziska, które wyróżniają się dopracowaną ergonomią. Elastyczne podłokietniki z polistyrolu umożliwiają różne pozycje siedzenia. Wycofana część na stopy i lekko skośna część siedziska zapewniają relaks siedzącej osobie.
– Te realizacje wybierane są najczęściej do wnętrz nowoczesnych o minimalistycznym charakterze – mówi Karolina Kubacka z Forma Collection.
Swój rozwój bracia coraz częściej skupiają na projektowaniu elementów aranżacyjnych takich jak systemy dekoracyjne. Przykładem jest tekstylny system Clouds zaprojektowany dla Ligne Roset. Popularnością cieszy się do dzisiaj również sztandarowy projekt duetu dla Vitry – Algue. To połączone ze sobą plastikowe gałązki alg mogące tworzyć delikatną albo gęstą plątaninę o najróżniejszych funkcjach. „Algi” nie tylko zdobią: można z nich zbudować zasłonę, przegrodę albo po prostu biomorficzną rzeźbę. Dla Vitry projektanci stworzyli także fotel Slow Chair oraz inspirowane kwiatami krzesło Vegetal Chair – oba projekty to już klasyki światowego designu.