Ósma edycja Dni Krytyki Filmowej (14–16 kwietnia 2025) odbyła się w Gdyńskim Centrum Filmowym. Wydarzenie od początku tworzy przestrzeń do rozmów o kinie, filmach i świecie przez nie przedstawianym. Co istotne, dialog ten toczy się nie tylko między znawcami kina, ale także z publicznością, która staje się równoprawnym uczestnikiem dyskusji.
- Wymyśliłam ten przegląd dla widzów, którzy chcą rozmawiać o kinie, dzielić się interpretacją filmów, ale też czerpać z wiedzy, którą mają filmoznawcy, dziennikarze, krytycy filmowi. Dla mnie ciekawe jest właśnie spotkanie tych dwóch, często różnych punktów widzenia, otwieranie się na inne pola interpretacji, inne poglądy. Dni Krytyki Filmowej w Gdyni stwarzają widzom przestrzeń do rozmowy, polemiki, konstruktywnej krytyki i są z pewnością formą nienachalnej edukacji widza dorosłego – mówi Anna Kądziela-Grubman, pomysłodawczyni wydarzenia.
W tym roku w dyskusjach uczestniczyli: Łukasz Maciejewski – krytyk filmowy, dziennikarz i autor specjalizujący się w analizie kina i kulturze filmowej; Błażej Hrapkowicz – krytyk filmowy, gospodarz programu „Kino Mówi” oraz Krystyna Weiher-Sitkiewicz – edukatorka filmowa, wykładowczyni Akademii Filmów Dokumentalnych UG.
Filmy, które poruszają
Przegląd zawiera wybitne tytuły kina autorskiego, nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych, ale i te z jakiś względów pomijane, a wzbudzające emocje.
- Wybieram przede wszystkim filmy ciekawe merytorycznie i artystycznie, ważne tematycznie, takie które poruszają emocjonalnie. Nie muszą zdobywać najważniejszych nagród filmowych, ale takie oczywiście też się pojawiają. Często są to filmy głośne, nośne, albo i kontrowersyjne, ale dostrzegam też ciche obrazy, które przemknęły przez sale kinowe. Na samym końcu staram się, żeby cały program był różnorodny – opowiada Anna Kądziela-Grubman.
Kobiety w centrum
W tegorocznej edycji przeglądu dominują kobiece bohaterki — i to po obu stronach kamery. Na ekranie oglądamy je w walce o pozycję zawodową, społeczną, o tożsamość płciową, a także o autentyczne spełnienie — jak w „Emilii Perez” czy „Baby Girl”. Buntują się przeciwko bezdusznej wielkiej polityce („I’m Still Here”), religii („Nasienie świętej figi”), zderzają się z patriarchatem i różnicami klasowymi („Anora”) czy mierzą się z opresyjnymi instytucjami i społeczeństwem („Armand”). Trudno tu mówić o obrazie szczęśliwych kobiet. Co więc te historie mówią nam dziś o kobiecości?
- Przede wszystkim pokazują zmianę, jaka nastąpiła, i która ciągle trwa w podejściu do kobiecości, tego, co ona oznacza i jak zmieniają się same kobiety. To, co łączy wszystkie kobiety z tych bardzo różnorodnych i odmiennych obrazów filmowych, to niesamowita siła, która bije z każdej z nich – stwierdza Anna Kądziela-Grubman.
Trójmiasto gotowe na ambitne kino
W Trójmieście mnożą się różnego rodzaju projekty związane z kinem, na czele z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych, do którego dołączyły Sopot Film Festival, MFFA Animafest Gdańsk, Millenium Docs Against Gravity czy Festiwal Muzyki Filmowej Cinematika. A do tego DKFy i letnie przeglądy na plaży w Orłowie czy na dachu Teatru Szekspirowskiego. Wszystkie gromadzą coraz liczniejszą publiczność, potwierdzając, że Trójmiasto żyje dobrym kinem. Dni Krytyki Filmowej to także odpowiedź na tę potrzebę.
- Przez osiem lat udało nam się zbudować wierną i powracającą publiczność oraz przyciągać nowych odbiorców. Zawsze po drugim filmie dnia, gdy nie mamy już ograniczeń czasowych, publiczność do późnej nocy siedzi z nami w sali kinowej i żywiołowo dyskutuje. To pokazuje, że takich przestrzeni do regularnej dyskusji jest ciągle za mało – stwierdza Anna Kądziela-Grubman. - Ponad rok temu reaktywowaliśmy z Michałem Grubmanem po pandemicznej przerwie założony przez nas wiele lat temu DKF Kurort w Sopocie. Z kolei w Teatrze Boto spotykają się miłośnicy ambitnego kina, przypominamy klasykę, odkrywamy na nowo perełki, pokazujemy kino z różnych stron świata. Zapraszamy ciekawych gości do dyskusji i prelekcji. Publiczności przybywa również i tam.
Dni Krytyki Filmowej realizowane są przez Stowarzyszenie Hamulec Bezpieczeństwa przy wsparciu Miasta Gdyni w ramach otwartego konkursu ofert na projekty filmowe.