Szept Japonii w Pałacu Opatów

Koncepcja wystawy:  Masaaki Ohya, Wojciech Zmorzyński
Kurator wystawy:  Wojciech Zmorzyński
Aranżacja wystawy:  Biuro Kreacja Dorota Terlecka
Identyfikacja wizualna  i opracowanie graficzne:  Eugenia Tynna
Zdjęcia: Alka Murat

Alka Murat

Pierwsza w Polsce indywidualna wystawa wybitnego japońskiego grafika Masaakiego Ohya zagościła w Pałacu Opatów – siedzibie Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. To nie tylko unikalna okazja do spotkania z twórczością artysty cenionego w Japonii i Europie, ale również dopracowany w najdrobniejszych detalach projekt aranżacyjny autorstwa zespołu Biuro Kreacja.

Wystawa zatytułowana „Tajemnice natury” to starannie przemyślana opowieść rozpisana na siedemdziesiąt grafik, powstałych na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Prace zostały podzielone na cztery cykle tematyczne, koncentrujące się wokół idei Natury oraz cyklu życia i śmierci ludzi, zwierząt i roślin. Wieczne przemijanie, rytm przyrody, ulotność istnienia – to motywy, które konsekwentnie przewijają się przez dzieła Ohya, nadając im niemal medytacyjny wymiar.

Artysta tworzy w klasycznych technikach wklęsłodruku – akwaforcie, akwatincie, mezzotincie i suchej igle – sięgając po organiczne kształty, naturalne struktury i zjawiska. Ich przenikanie się tworzy unikalną narrację – pozbawioną dosłowności, a jednocześnie przesyconą emocją. Jego grafiki stają się filozoficznymi traktatami o świecie, który wymyka się jednoznacznemu odczytaniu.

Za aranżację przestrzeni wystawienniczej odpowiada Biuro Kreacja we współpracy z Eugenią Tynną, autorką oprawy graficznej. Celem było stworzenie przestrzeni harmonijnie współgrającej z filozoficznym charakterem dzieł Ohya. Dorota Terlecka, odpowiedzialna za projekt aranżacyjny, z wielką wrażliwością odczytała filozoficzne przesłanie grafik – ich duchowość, skupienie na cykliczności natury, efemeryczność istnienia oraz czułość wobec życia.

- W projekcie przestrzeni unikałam efektowności czy nadmiaru form, tak by w pełni pozwolić wybrzmieć dziełom mistrza. Zamiast tego zdecydowałam się na środki wyrazu podkreślające ich medytacyjny charakter: minimalistyczne struktury, naturalne, matowe powierzchnie, subtelną kolorystykę oraz grę światła i cienia – tłumaczy projektantka. - Grafiki Ohya, wykonane klasycznymi technikami wklęsłodruku, emanują niezwykłym spokojem. Czerń i biel, uproszczone formy, a zarazem bogactwo faktur i znaczeń – to kompozycje, które nie potrzebują dodatkowych komentarzy. Projekt aranżacji działa więc jak rama dla treści: wzmacnia ją, ale nie przytłacza – dodaje.

Każdy element ekspozycji został podporządkowany głównemu celowi – stworzeniu przestrzeni skupienia i kontemplacji. Wybór materiałów również nie był przypadkowy – projekt powstał w duchu etycznego projektowania. Wykorzystano lokalne drewno, naturalne bawełniane tkaniny, papier, a także systemy montażowe umożliwiające ponowne użycie elementów.

- Układ wystawy prowadzi widza przez cztery główne cykle prac, pozwalając doświadczyć ich w rytmie zbliżonym do rytmu przyrody – z czasem na refleksję, oddech i zatrzymanie. Pojedyncze dzieła zyskują przestrzeń, w której mogą rezonować – nie tylko wizualnie, lecz również emocjonalnie i duchowo – opowiada Dorota Terlecka.

Wystawa „Masaaki Ohya. Tajemnice natury” potrwa do 25 maja. Zwiedzać ją można w Pałacu Opatów, przy ul. Cystersów 18 w Gdańsku. To spotkanie z japońską estetyką w najczystszej formie – spokojną, symboliczną, wyciszoną – a przez to tak silnie rezonującą.

Masaaki Ohya urodził się w 1972 roku w Zama City, w prefekturze Kanagawa w Japonii. Jest grafikiem i pedagogiem, absolwentem Tama Art University w Tokio, gdzie studiował akwafortę pod kierunkiem profesorów Yukio Fukazawy, Mayumi Morino i Tatsumasy Watanabe.