SsangYong Rexton

Terenowiec w przebraniu SUV-a

Krzysztof Nowosielski

SsangYong Rexton to model, który łączy cechy klasycznego SUV-a z pełnoprawnymi zdolnościami terenowymi. Wersja WILD, którą testujemy, jest ukłonem w stronę kierowców, którzy oczekują od samochodu więcej niż tylko komfortu i przestronności – ma być także wszechstronny i gotowy na trudniejsze warunki. Sprawdzamy jak Rexton radzi sobie zarówno w miejskim środowisku, jak i na bezdrożach.

SsangYong Rexton to SUV, który już od kilku lat walczy o swoją pozycję na europejskim rynku. Na pierwszy rzut oka SsangYong Rexton WILD nie odbiega wizualnie od swoich rywali w segmencie luksusowych SUV-ów. Masywna, ale jednocześnie elegancka sylwetka sprawia, że pojazd prezentuje się solidnie, a jego gabaryty dodają mu pewności na drodze. Rexton to auto o typowo SUV-owej bryle, która zachowuje kompromis pomiędzy przestronnością wnętrza a zgrabnym, choć masywnym wyglądem zewnętrznym. 20-calowe felgi oraz podwyższony prześwit (224 mm) to wyraźne elementy terenowe, ale nie dominuje tutaj stylistyka off-roadowa. SsangYong stara się przede wszystkim zaspokoić gusta tych, którzy cenią elegancję i funkcjonalność w jednym.

Przestrzeń i komfort

We wnętrzu Rextona wersji WILD pierwsze, co rzuca się w oczy, to przestronność kabiny oraz jakość wykończenia. Samochód oferuje miejsce dla pięciu pasażerów, a kierowcy i pasażerowi przedniemu oddaje do dyspozycji wygodne, elektrycznie regulowane fotele z funkcją podgrzewania i wentylacji. Czarna skórzana tapicerka ze wstawkami z zamszu wprowadza do wnętrza nutę elegancji, choć można mieć wątpliwości co do trwałości zamszowych elementów w codziennym użytkowaniu, zwłaszcza w kontekście intensywnych podróży.

Konsola centralna wyposażona w 12,3-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego jest intuicyjna, choć nie oferuje tak zaawansowanych funkcji, jak niektóre konkurencyjne modele z tego segmentu. System obsługuje zarówno Apple CarPlay, jak i Android Auto, co ułatwia integrację z urządzeniami mobilnymi. Zestaw wskaźników przed kierowcą jest czytelny i przejrzysty, choć można by oczekiwać bardziej nowoczesnych rozwiązań w kwestii wyświetlaczy.

Rexton to SUV, który oferuje spory bagażnik – aż 820 litrów pojemności, jednak składane oparcia tylnej kanapy umożliwiają zwiększenie tej przestrzeni do imponujących 1977 litrów. To idealne rozwiązanie dla osób, które planują dłuższe wyjazdy z większą ilością bagażu.

Teren w sercu

Pod maską testowanego Rextona WILD pracuje 2,2-litrowy silnik diesla generujący 202 KM mocy oraz 441 Nm momentu obrotowego. Jest to jednostka, która sprawdza się dobrze zarówno w warunkach miejskich, jak i w terenie. Napęd 4x4, dostępny w standardzie, w połączeniu z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów sprawia, że samochód radzi sobie bez większego problemu w większości sytuacji drogowych. W mieście Rexton nie zachwyca dynamiką, ale zapewnia odpowiednią płynność jazdy, szczególnie w niskich i średnich zakresach prędkości. Masa pojazdu (ponad 2 tony) jest wyczuwalna, zwłaszcza podczas przyspieszania, ale w ogólnym rozrachunku silnik radzi sobie z nią całkiem sprawnie.

Terenowe możliwości Rextona zasługują na uwagę – samochód wyposażony jest w reduktor, co czyni go prawdziwym off-roaderem, gotowym na bardziej wymagające wyprawy. Wysoki prześwit i napęd na wszystkie koła sprawiają, że auto pewnie pokonuje nierówności, błoto czy bardziej stromą nawierzchnię. To cecha, która wyróżnia Rextona na tle konkurencji, gdzie wiele SUV-ów ogranicza się jedynie do napędu na cztery koła, bez dodatkowych możliwości terenowych.

Safety first

Rexton nie zawodzi, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Samochód jest wyposażony w systemy takie jak adaptacyjny tempomat, system ostrzegania o martwym polu, system automatycznego hamowania awaryjnego oraz asystent pasa ruchu. Wersja WILD oferuje także kamerę 360 stopni, co jest dużym udogodnieniem podczas manewrowania w ciasnych przestrzeniach.

Warto też wspomnieć o szyberdachu (dopłata 3000 zł), który doświetla wnętrze i dodaje luksusowego charakteru, choć dla wielu kierowców może to być kwestia osobistych preferencji. Z kolei standardowe wyposażenie obejmuje automatyczną klimatyzację dwustrefową, system bezkluczykowego dostępu oraz elektrycznie otwieraną klapę bagażnika.

SsangYong Rexton WILD to SUV o dwóch obliczach – luksusowy i komfortowy w codziennym użytkowaniu, a jednocześnie gotowy na wyzwania w terenie. Niepodważalnym argumentem wszystkich SsangYong’ów jest ich konkurencyjna cena. Cena wyjściowa testowanej wersji wynosi 269 300 zł brutto i z pewnością może wydawać się atrakcyjna na tle konkurencji. Samochód do testu użyczył autoryzowany salon i serwis SsangYong Makurat, Gdańsk, Elbląska 98B.