Mówi się, że BMW X4 to coś pomiędzy. Z jednej strony jest sportowym coupé, z drugiej praktycznym SUV’em. Sam niemiecki producent twierdzi, że że X4 to coś więcej niż po prostu X3 z uciętym bagażnikiem. Jest w tym dużo prawdy, bo w standardzie klient „dostaje” inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive, sportowe zawieszenie M oraz sportowy układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu. Dzięki dealerowi BMW Bawaria Motors Gdańsk testujemy to fascynujące, motoryzacyjne połączenie.

BMW X4 to SAC, czyli samochód typu Sports Activity Coupé, będący połączeniem UV’a z 4-drzwiowym coupé. Parzysta liczba obok „iksa” sugeruje właśnie te sportowo-funkcjonalne cechy. Rezultat jest specyficzny, chociaż zarazem modny. Klienci pokochali samochody o uterenowionych cechach, a wersje a’la coupé, jak X4, są dodatkowo ekskluzywne.

O co dokładnie chodzi z ich ekskluzywnością? O to, że ich nabywcy mogą pozwolić sobie na luksus rezygnacji z pojemniejszego (na wysokość) bagażnika – zamiast pionowej tylnej szyby, jest delikatnie opadająca.

Uterenowione coupé to dodatkowy szyk!

Zwolenników takiego rozwiązania nie brakuje. To właśnie BMW było pionierem SUV’ów typu coupé, z modelem X6 pierwszej generacji na czele. Dzisiaj zarówno konkurencja spod znaku Mercedesa, jak i Audi, a nawet Porsche, poszła w tym samym kierunku co Bawarczycy, lata temu.

Pierwsza generacja X4, mimo kontrowersji stylistycznych, sprzedana została na całym świecie w liczbie ponad 200 tysięcy egzemplarzy. Prezentowany model, który na rynku oferowany jest od 2018 roku, jest do słupka B bliźniakiem X3. Samochody te w gamie modelowej BMW są uznawane za kompaktowe. Z tego powodu, często trafiają w ręce kobiet, które zwykle preferują auta o mniejszych gabarytach.

Diesel wciąż w ofercie!

X4 w wersji, którą testowaliśmy w redakcji dzięki dealerowi Bawaria Motors Gdańsk, to odmiana xDrive20d. Chociaż nad wysokoprężnymi jednostkami zbierają się czarne chmury i wypierane są przez „elektryki”, to w tym przypadku wciąż mamy 2-litrowego diesla pod maską. Generuje on 190 koni mechanicznych, co w połączeniu z 8-stopniową skrzynią Steptronic i inteligentnym napędem na cztery koła BMW xDrive, zapewnia przyzwoite osiągi. Czas potrzebny na rozpędzenie samochodu do 100 km/h to 7.9 sekundy, a z drugiej strony – świetna ekonomia, bowiem X4 potrafi spalić średnio nawet 6 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów, a to przecież mimo wszystko nie mały samochód.

X4, jak reprezentant BMW, ma wszystkie właściwości jezdne, godne swojej marki. Zawieszenie pracuje sprężyście, ale nie da się ukryć, że konstruktorzy bardziej poszli w kierunku „przyklejenia” do drogi, niż typowej kanapy, starannie odizolowującej od nierówności na drodze.

Czemu nie 3 Touring?

Decydując się na zakup BMW X4 trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: czemu nie „trójka” kombi, albo X3?

Odpowiedź nie jest prosta – wszystkie wymienione samochody mają podobne funkcje, ale tylko X4 spełni oczekiwania co do nowoczesnego trendu „uterenowienia”, a poprzez swoje sportowe zacięcie, zyska punkty nad X3.

Podstawowa cena X4 xDrive 20d wynosi 259 500,00. Prezentowany egzemplarz doposażono w wiele dodatkowych elementów, które podwyższają jego cenę do blisko 350 000 zł. Samochód można przetestować w salonie BMW Bawaria Motors Gdańsk przy ulicy Grunwaldzkiej 195 w Gdańsku.