Rok 2023 bez wątpienia należał do Ewy Juszkiewicz. Niespełna 40-letnia, pochodząca z Gdańska malarka szturmem zdobywa najważniejsze światowe galerie, a za jej obrazy w najbardziej liczących się domach aukcyjnych padają rekordowe sumy. Od niedawna jedno z dzieł Juszkiewicz można podziwiać także na…torebkach. Twórczością Juszkiewicz zainteresował się dom mody Louis Vuitton, który jej surrealistyczną pracę „Ginger locks” z 2021 umieścił na jednym z pięciu modeli z kultowej już serii Artycapucines.

Na rozmowę z Ewą Juszkiewicz trzeba będzie poczekać w długiej (zapewne) kolejce, w najlepszym wypadku - kilka miesięcy. Nic dziwnego, polska artystka ma ostatnio wyjątkowo napięty grafik. Od listopada do końca grudnia 2023 w galerii Gagosian w Beverly Hills jej obrazy można było podziwiać w ramach indywidualnej wystawy zatytułowanej „In a Shady Valley, Near a Running Water” (tytuł wystawy nawiązuje do XVIII-wiecznego wiersza angielskiego poety Williama Shenstone'a, do którego Juszkiewicz odnosi się w swoim obrazie "In a Shady Valley, Near a Running Water. Za François Gérard”). Dla samej artystki była to pierwsza indywidualna wystawa w Kaliforni, ale kolejna już kooperacja z Gagosian, o którym nie bez przyczyny mówi się, że zamienia w przysłowiowe złoto wszystko, na co zwrócą uwagę jego właściciele i kuratorzy. Gagosian to galeria o międzynarodowym zasięgu (osiemnaście prestiżowych lokalizacji na całym świecie), specjalizująca się w sztuce nowoczesnej i współczesnej. Stworzona w Los Angeles w 1980 roku przez Larrego Gagosiana, w ciągu zaledwie czterech dekad z pojedynczej galerii przekształciła się w prawdziwego giganta i jedną z najważniejszych instytucji dla międzynarodowego rynku sztuki, z powierzchniami wystawienniczymi w Nowym Jorku, Los Angeles, San Francisco, Londynie, Paryżu, Genewie, Bazylei, Rzymie, Atenach i Hongkongu. Znalezienie się w gronie artystów reprezentowanych przez Gagosian to dla każdego artysty szansa na bycie dostrzeżonym, przede wszystkim jednak - początek szybkiej drogi na finansowe szczyty. Tak było w przypadku m.in. Georga Baselitza, Ellen Gallagher, Jeffa Koonsa, Takashiego Murakamiego, Eda Ruschy, Richarda Serry, Taryn Simon, Rachel Whiteread czy ostatnio – Ewy Juszkiewicz. Ich prace, dzięki doskonałej promocji oraz niekwestionowanemu autorytetowi Gagosian, osiągają na aukcjach zawrotne sumy.

Kto da więcej

Przykładowo – jeden a obrazów Ewy Juszkiewicz „Maria (after Johannes Cornelisz Verspronck)” został sprzedany niedawno za blisko 2 miliony złotych, a inne jej dzieło “Grove” za równowartość 2,5 miliona złotych. W listopadzie 2021 r. na aukcji Phillips w Nowym Jorku jej obraz „Girl in Blue” z 2013 roku osiągnął finalnie pułap 730 tysięcy dolarów (3 miliony złotych), stając się w tym czasie najdrożej sprzedaną pracą artystki i przebijając początkową estymację blisko dziewięciokrotnie! Polskie domy aukcyjne nie pozostają w tyle za swoimi zagranicznymi odpowiednikami: w październiku 2023 w domu aukcyjnym Polswiss Art w Warszawie wylicytowano jej płótno „Bez tytułu (za Adolfem Ulrikiem Wertmüller)” z 2019 roku za zawrotną kwotę 2,3 miliona złotych (estymacja przedaukcyjna na poziomie 1,8 – 2,2 miliona złotych), ustanawiając tym samym rekord kwotowy za obraz żyjącego polskiego artysty.

Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu

Zarówno styl, jak i podejmowana przez Ewę Juszkiewicz tematyka są bardzo charakterystyczne i łatwo zapadają w pamięć nawet początkującym i mało „wprawionym” odbiorcom sztuki. Obrazy olejne Juszkiewicz przedstawiają głównie kobiety i są stylistycznie zakorzenione w estetyce historycznych portretów. Malarka prowadzi z odbiorcą swoistą grę - naśladuje wprawdzie styl i konwencje dawnych mistrzów, ale jej malarskie interpretacje, mimo pozornie sielankowej atmosfery są jednocześnie surrealistyczne i … bardzo niepokojące. Portretowane w stylu Grand Manner kobiece postacie z jednej strony odtwarzają właściwe dla epoki pozy, modę i malarskie tło, jednocześnie kwestionują stereotypowe, tradycyjne znaczniki kobiecości, przekształcają je i deformują, np. poprzez fantazyjne nakrycia głowy z włosów, roślin czy grzybów, za którymi przeważnie ukrywa się także twarz portretowanej. Widzimy zatem piękną suknię, kwiaty i misternie ułożoną fryzurę, nie dostrzegamy jednak tego, co w modelce najważniejsze - wyrazu jej oczu, kącików ust, być może wykrzywionych w drwiącym uśmiechu…? Kobiety Ewy Juszkiewicz igrają z widzem, przyjmują wprawdzie wystudiowane pozy, jednocześnie nie chcą – i nie pokazują nam tego, czego pewnie chcielibyśmy się o nich dowiedzieć.

Artycapucines – piękny mariaż mody i sztuki

Miniony rok to dla Ewy Juszkiewicz nie tylko pasmo sukcesów na polskich i zagranicznych aukcjach. Kultowy dom mody Louis Vuitton wprowadził właśnie do swojej oferty piątą odsłonę kolekcji Artycapucines – luksusowych, produkowanych w limitowanych seriach torebek, tym razem zaprojektowanych we współpracy i z wykorzystaniem dzieł pięciu wiodących współczesnych artystów: Billie Zangewa, Lizy Lou, Tursic & Mille, Ziping Wanga oraz Ewy Juszkiewicz. Artycapucines to nowa odsłona klasycznego modelu Capucines. Od debiutu kolekcji w 2019 roku, torebka Capucines, nazwana od Rue Neuve-des-Capucines w Paryżu (miejsce , w którym Louis Vuitton otworzył swój pierwszy sklep w 1854 roku) została zreinterpretowana dzięki pracom wybranych przez markę 29-ciu współczesnych artystów, tworząc linię Artycapucines. Ewa Juszkiewicz przeniosła na powierzchnię torebki swoją charakterystyczną i surrealistyczną pracę "Ginger Locks" z 2021 roku. Dodatkowo, logo Louis Vuitton, dyskretnie wkomponowane w treść obrazu, połączono z górną krawędzią torby sznurem delikatnych, złotych pereł.

Wszystkie torebki w kolekcji Artycapucines 2023, prezentowane w specjalnie zaprojektowanych pudełkach, są dostępne od października 2023 w limitowanych edycjach po 200 sztuk. Koszt pojedynczego egzemplarza to, bagatela, 9200 EUR.

Ewa Juszkiewicz
(ur. 1984)

Polska malarska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (PhD). Jest laureatką licznych nagród artystycznych, m.in. Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Prace Ewy Juszkiewicz prezentowane są na wystawach indywidualnych i solowych w polskich i zagranicznych galeriach, w tym Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (2019, 2023), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie's Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Dzieła Ewy Juszkiewicz znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych zbiorach w Polsce, Niemczech, USA i we Włoszech.