Czysta przyjemność z jazdy

Krzysztof Nowosielski

W segmencie samochodów Premium jest numerem jeden. Zasłużenie, ponieważ BMW zgodnie z filozofią marki od lat stawia na czystą przyjemność z jazdy, w której jest przestrzeń dla zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności za środowisko i spełnionych oczekiwań klientów. Jak podkreśla Christian Haririan Dyrektor Generalny BMW Group Polska, kto raz usiadł za kierownicą ich samochodu natychmiast przekonuje się z czego wynika sukces marki.

BMW przez lata symbolizowało luksus, na który nie każdy mógł sobie pozwolić. Dziś oferta obejmuje całą gamę samochodów użytkowych, funkcjonalnych i rodzinnych, czy to oznacza, że zmienili się klienci?

DNA marki nie jest przypadkowe, a czysta przyjemność z jazdy to nie tylko slogan reklamowy naszych samochodów. Ich użytkownikami są osoby, dla których liczy się komfort i bezpieczeństwo. Zresztą każdy, kto raz siedział za kierownicą BMW na pewno to potwierdzi. Dlatego nie szukałbym wspólnego mianownika w przynależności do danej klasy społecznej, a w pragnieniu jazdy, co uwidacznia globalna sprzedaż na poziomie 2,2 miliona samochodów w zróżnicowanym segmencie i kategoriach.

Pod względem jakiego kryterium zdołamy kategoryzować ofertę BMW?

Drzwi do świata BMW otwierają tzw. samochody, które określamy mianem wejściowych. Należą do nich modele z serii 1, a także X1 i X2. Interesujące młodych i grupę kierowców cieszących się czasem, na emeryturze. Ich decyzje o wyborze warunkuje wielkość samochodu, cena schodzi na drugi plan.

Na ile te dwie grupy odgrywają kluczową rolę dla koncernu?

Dla nas każdy klient jest kluczowy. W przypadku młodego pokolenia obserwujemy, że dojrzewa razem z marką, przesiadając się z czasem do coraz wyższych modeli. Drugą grupę, która najczęściej wybiera modele X3, X4 i X5 i bardzo luksusowe X7 łączy zamiłowanie do jazdy naszą marką, która jest gwarancją przyjemności w różnych kategoriach aut. Klienci są najważniejsi, dlatego my chcąc na każdym kroku doceniać ich zaangażowanie w markę od lat niezmiennie oferujemy m.in. wysoką jakość serwisu identyczną dla wszystkich aut.

Panuje opinia, że BMW uzależnia, kto raz usiadł za kierownicą pozostanie wierny marce na lata. Z czego to wynika?

Nie nazwałbym tego uzależnieniem, a miłością, bo w BMW można się zakochać od pierwszego wejrzenia. To z resztą nasz „tajny” przepis na sukces marki. Ja pracuję dla BMW od 31 lat, gdy zaczynałem w latach 90-tych we Frankfurcie w ofercie znajdowały się trzy modele serii 3, 5 i 7, a na całym świecie było 6 tysięcy naszych samochodów. Dziś przekroczyliśmy dwa miliony, co jest możliwe dzięki lojalności i zaufaniu, jakim obdarzają nas klienci. Również w Polsce.

Polacy od lat są zafascynowani BMW. Różnimy się preferencjami zakupowymi od Europy i świata?

BMW nie działa po omacku. Nasza aktywność na polskim rynku jest stale wspomagana inwestycjami w przedsięwzięcia marketingowe, dzięki którym budujemy markę w świadomości jej odbiorców. Od dekady analizujemy dynamikę rozwoju polskiego rynku, ludzie chcą jeździć ładnymi i komfortowymi samochodami, więc w BMW odnajdują nie tylko luksusowe trendy, ale też funkcjonalność zastosowanych rozwiązań i nowe technologie, które są sprzymierzeńcami kierowców. Najbardziej popularnym modelem od lat jest BMW serii 3 – swoiste arcydzieło, które ewoluuje łącząc wygląd, cenę i możliwości jakie wnosi do jazdy. Wielu klientów kupuje kolejną „trójkę”, mając frajdę z przesiadania się do udoskonalonej wersji.

Co łączy te samochody?

Są wygodne, doskonale wyposażone i przestronne. Polska jest dużym krajem, podróżując po niej zauważyłem, że kierowcy najbardziej lubią duże i luksusowe auta. My jesteśmy do ich dyspozycji w 41 salonach na terenie całego kraju i w 10 punktach sprzedaży oferujących serwis. Marka ma tu dobrą sieć, doinwestowaną przez salony w Polsce. W samym Gdańsku są dwa wraz z punktami obsługi serwisowej. Patrząc w głąb kraju sprzedaż skupia się w Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Krakowie i na Śląsku, a także w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie. Za istotny element rozwoju uważam współpracę z firmami, w których auto jest narzędziem oddawanym w ręce utalentowanych pracowników. My jesteśmy dla pracodawców atrakcyjni, mamy korzystną ofertę leasingową i bank BMW. W tę stronę zmierzamy, ponieważ wraz ze wzrostem ekonomicznym firm zapotrzebowanie na samochody wzrośnie. My je dla nich przygotujemy.

BMW zapowiedziało, że w 2030 roku samochody elektryczne stanowić będą połowę sprzedaży. Nadążymy z infrastrukturą, która jest dziś wyraźnym hamulcem dla rozwoju?

Sprzedaż samochodów wzrosła od ubiegłego roku. Nie jestem jednak w stanie przewidzieć tempa jej wzrostu. Polacy cenią elektromobilność, są nią zainteresowani, natomiast pewną bolączką jest nadal infrastruktura związana z ładowaniem. Dopiero powstanie rozbudowanej sieci na miejskich drogach i autostradach pozwoli na pełny wystrzał elektromobilności. Przez cały czas salony BMW pracują nad rozwiązaniami dotyczącymi potrzebnej infrastruktury, celem marki jest ciągłe usprawnianie, chcemy być coraz lepsi. Dziś już wiemy, że pociąg elektromobilności jest nie do zatrzymania. Pytanie, jak szybko dojedzie na oczekiwaną stację?

Na ile prawdopodobne jest, że w niedalekiej przyszłości salony samochodowe będą zasilane fotowoltaiką lub wiatrem?

BMW może poszczycić się pierwszą taką funkcjonalnością na świecie. Każdy kolejny salon marki jest budowany z nastawieniem na zrównoważony rozwój, aby jak najmniej wpływać na środowisko naturalne. Mamy przygotowane procedury związane z rozwojem, w przypadku fabryk produkujących samochody elektryczne funkcjonują one w oparciu o wiatr i panele słoneczne. Jako grupa jesteśmy najbardziej rozwiniętą organizacją na świecie, co pokazują wskaźniki.

Jaka była sprzedaż samochodów w Polsce w 2020 i 2021?

W 2021 sprzedaliśmy 23,5 tys. samochodów, rok wcześniej nieco mniej. W pierwszym kwartale bieżącego roku około 6 tys. aut. Biorąc pod uwagę sytuację w Ukrainie, rosnącą inflacje i wysokość odsetek związanych z leasingami naszym celem jest utrzymanie ambitnej sprzedaży na zbliżonym poziomie. Pomorze, podobnie jak regiony mazowiecki i śląski są ważnymi punktami na naszej mapie. Przykładem jest Prezes Zarządu BMW Zdunek - pan Tadeusz Zdunek, który zdecydował się zainwestować w dwa salony w Gdańsku i jeden w Gdyni. Pod względem zainteresowania samochodami elektrycznymi proporcje pomiędzy regionami są wyrównane. Klienci kupują podobnie.

Na którym miejscu pod względem sprzedaży plasuje się BMW?

W segmencie Premium, w którym znajdują się Audi, Mercedes, Jaguar i Tesla jesteśmy numerem jeden. To dla mnie wielka satysfakcja i pewność spójności strategii sprzedaży z filozofią marki skoncentrowanej na odczuwaniu wielkiej przyjemności, wygody, sportu. Całość nie do podrobienia. Rywalizujemy na najwyższym poziomie, na szczęście rynek jest na tyle duży, że miejsca wystarczy dla nas wszystkich.