Zamek, dwór czy hotel
Radisson Blu Hotel
Głównym graczem na pomorskim rynku MICE, czyli szeroko rozumianego przemysłu spotkań oprócz obiektów typowo konferencyjnych są hotele. Według danych GUS w 2021 roku w regionie posiadały 624 sale konferencyjne mogące pomieścić 39 384 osoby. Dla Trójmiasta wskaźniki te wyniosły odpowiednio 276 i 16010 w 104 obiektach.
– W Trójmieście hotele konferencyjne występują w centrum miast Gdańsk, Sopot, Gdynia. To większe hotele, posiadające bardzo zróżnicowane zaplecze konferencyjne pod wieloma względami. Najczęściej różnią się one wielkością, standardem świadczonych usług, choć większość hoteli jest wyższej klasy w standardzie usług hotelu kategorii 4 i 5-cio gwiazdkowym – mówi Marta Chełkowska, Dyrektor Departamentu Turystyki Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. – Nie posiadamy wiedzy o nowych planowanych inwestycjach z zapleczem konferencyjnym. Rynek usług hotelowych jest już trochę nasycony, co powoduje, iż inwestycji hotelowych jest mniej.
Sektor MICE wypełnia hotele w terminach posezonowych, które są mniej popularne wśród turystów indywidualnych, czy też w dni w środku tygodnia.
- Niestety nie posiadamy zbiorczych danych o strukturze przychodowej branży hotelowej, jednak na podstawie badań ruchu turystycznego realizowanych przez Pomorski Instytut Naukowy im. prof. B. Synaka szacujemy, że co najmniej 13% gości przyjeżdża do Gdańska m.in. by wziąć udział w konferencji, targach, szkoleniach itp. – mówi Łukasz Wysocki, Prezes Gdańsk Convention Bureau. - Istotną cechą turystyki biznesowej jest także odmienny profil sezonowości niż w przypadku turystyki indywidualnej. Najwięcej gości indywidualnych przyjeżdża do Gdańska od czerwca do września, natomiast najwięcej wydarzeń jest organizowanych od marca do czerwca i od września do grudnia. Efekt to rozproszenie ruchu turystycznego w ciągu roku, co jest korzystne zarówno z punktu widzenia branży turystycznej, jak i komfortu turystów i mieszkańców.
Kongresy z najlepszym widokiem w kraju
W Trójmieście najcenniejszy aspekt organizacji wydarzeń to styczność z morzem. Uczestnicy przyjezdni robią, co mogą, by choć na chwilę zawitać nad Bałtyk w trakcie swojego pobytu. Będąc w takim hotelu jak Sheraton Sopot, z łatwością można to połączyć. Od plaży dzieli go dosłownie kilka kroków, a morze i sopockie molo widoczne są z centrum konferencyjnego, na które składa się aż 14 sal i 2 foyer mogące pomieścić łącznie 1100 osób. W takiej przestrzeni można zorganizować naprawdę prestiżowy event.
- Sheraton Sopot Hotel posiada jedno z największych centrów konferencyjnych w regionie, 3 tys. m. kw., 14 sal konferencyjnych i bankietowych, z czego 10 z dostępem do światła dziennego. Największa sala Christopher Columbus o powierzchni 545 m. kw., może pomieścić jednorazowo w ustawieniu teatralnym do 650 osób. Jej niewątpliwym atutem jest wysokość, czyli 6,5 m oraz brak filarów. Przestronne foyer pozwala na organizację targów oraz dodatkowych atrakcji dla gości. Niewątpliwą zaletą naszego centrum konferencyjnego jest winda cargo o gabarytach pozwalających na wprowadzanie do wnętrz naszych największych sal samochodów osobowych typu SUV. Należy także pamiętać, iż miejsce w którym mieści się część konferencyjna, nie znajduje się w części mieszkalnej hotelu, dzięki czemu wydarzenia odbywające się tam nie wpływają na komfort gości – wylicza Piotr Kropidłowski, Dyrektor Sprzedaży Sheraton Sopot Hotel. - Centrum konferencyjne Hotelu Sheraton to także dwie sale balowe, z czego Sala Baltic Panorama posiada jeden z najpiękniejszych widoków w Polsce na sopockie molo oraz morze. W bieżącym roku mieliśmy przywilej organizować po raz kolejny Europejski Kongres Finansowy, Samorządowy Kongres Finansowy czy chociażby Forum Rynku Nieruchomości.
Duże wydarzenia potrzebują potężnej przestrzeni – eventowej, ekspozycyjnej, noclegowej etc. Radisson Blu Hotel Sopot to aktualnie największe hotelowe centrum konferencyjne w Trójmieście, pozwalające na organizację eventu dla nawet 1000 gości.
- Posiadamy własną scenotechnikę, a także udźwiękowienie w parametrach sali koncertowej. Dodatkowo niewątpliwym atutem obiektu jest jego lokalizacja – zaledwie 250 metrów od plaży, w otoczeniu zieleni sopockich Błoni – komentuje Krystyna Hartenberger-Pater Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Radisson Blu Hotel Sopot. - To jedna z niewielu przestrzeni hotelowych w Trójmieście, gdzie poza organizacją konferencji, spotkań branżowych czy jubileuszowych gal można zrealizować premierę aut, ekspozycje targowe i inne nietypowe wydarzenia wymagające oryginalnej oprawy. Ostatnio w naszych ogrodach usypana została plaża, tak więc przywiezienie 40 ton piachu również jest możliwe. Na swoim koncie mamy wiele niestandardowych realizacji, które dalece wykraczały poza tradycyjne ramy MICE. Z ambitnych eventów cyklicznych warto wspomnieć o Europejskim Forum Nowych Idei czy Akademii Dermatologii Estetycznej. Ten rok to również wiele ważnych wydarzeń z branży medycznej, obszaru IT czy różnego typu premier.
Historia z nowoczesnością
Pomorze słynie również z obiektów historycznych, w tym szlaku zamków gotyckich. Gdy jeden z nich zaadoptowano na hotel, stał się popularnym miejscem konferencyjnym. Zamek w Gniewie, bo o nim mowa, może poszczycić się długoletnią tradycją oraz zabytkowymi przestrzeniami połączonymi imponującym dziedzińcem wykorzystywanym na różnego typu wydarzenia. Ich unikalny charakter podkreśla możliwość historycznej oprawy, która jednocześnie nie wyklucza nowoczesnych rozwiązań technicznych czy artystycznych. Z tego venue korzystają w dużej mierze firmy z Pomorza (45%), ale i z całej Polski.
- Wydarzenia biznesowe to bardzo ważny obszar naszej działalności, gdyż stanowi on około 70% dochodów hotelu. W tym roku zorganizowaliśmy 202 imprezy, w pełnym zakresie rodzaju eventów dla blisko 11 000 uczestników tych wydarzeń – mówi Dariusz Gajewski Kierownik działu Sprzedaży i Marketingu Zamku Gniew. – Wciąż prowadzimy rozmowy dotyczące przyszłego roku, aktualnie mamy zaplanowane 50 imprez. Wynik ten nie będzie miarodajny, gdyż od paru lat mamy tendencję do rezerwacji nawet największych wydarzeń na miesiąc przed dniem imprezy. Zdecydowana większość organizatorów zwraca uwagę na koszty organizacji, część na miejsce, a część na wyjątkowość tego miejsca.
Historyczną przestrzeń oferuje także otwarty dwa lata temu Dwór Uphagena Arche zlokalizowany na zrewitalizowanym Dolnym Mieście Gdańska. Aż trudno sobie wyobrazić, że w tych industrialnych, minimalistycznie urządzonych wnętrzach nie tak dawno mieściły się sale szpitalne. W obiekcie zaadoptowano na przestrzenie noclegowe, restauracyjne oraz konferencyjne takie budynki jak: Dwór, Oficyna, Fabryka, Kotłownia i Kamienica. Całość łączy rozległy zielony dziedziniec z widokiem na zabytkowy kościół. Na miejscu powstaje muzeum gdańskiego dworku Uphagenów oraz starego szpitala Najświętszej Maryi Panny, a sam obiekt udostępniany jest do zwiedzania, co w samo w sobie może być atrakcją także dla uczestników eventu.
Organizatorzy konferencji starają się zapewnić swoim gościom dobre wspomnienia i to nie tylko merytoryczne. O powodzeniu wydarzenia decydują przecież także takie aspekty jak atrakcje dodatkowe, aktywności poza venue eventowym oraz w nim. Wśród tych ostatnich króluje strefa wodna ze Spa. Hotel Almond Business & Spa w Gdańsku w ramach pobytu oferuje nieograniczony dostęp do strefy wellness z basenem, jacuzzi, sauną suchą i łaźnią parową. Jak na dawną fabrykę marcepanu i kakao przystało, zabiegi spa bazują tu na olejku migdałowym i czekoladzie. To doskonałe zwieńczenie intensywnego konferencyjnego dnia i coś, dla czego warto tu się zatrzymać.
Dalszy ciąg w artykule: https://prestiztrojmiasto.pl/biznes/9/trendy-analizy-raporty/konferencyjna-check-lista