Inżynierowie z gdyńskiej spółki SpaceForest przeprowadzili testowy lot rakiety Bigos 4. Pojazd rozwinął maksymalną prędkość 2 machów i osiągnął wysokość 15 km w czasie 50 sekund. Celem testu, który odbył się na poligonie w Drawsku Pomorskim, była weryfikacja parametrów aerodynamicznych i założeń konstrukcyjnych rakiety w locie naddźwiękowym.
Przetestowano również sprawność komunikacji z rakietą podczas lotu przy użyciu zaprojektowanego przez SpaceForest autonomicznego systemu śledzenia i transmisji danych RASEL, sprawdzono przebieg tankowania rakiety po umieszczeniu jej na wyrzutni oraz zweryfikowano zestaw procedur mających na celu prawidłowe przeprowadzenie testu pojazdu. Pozbawiona paliwa rakieta Bigos 4 waży 65 kg, mierzy 5,5 m wysokości i 20 cm średnicy, a jej masa startowa wynosi 100 kg. Dużą zaletą pojazdu jest odzyskiwalna w 100 proc. konstrukcja, która może zostać ponownie użyta w czasie do 72 godzin od poprzedniej misji.
- Podobnie jak po pierwszym teście, odzyskaliśmy wszystkie elementy rakiety w stanie nadającym się do odbycia kolejnego lotu. Niezmiernie ważne jest również to, że w aspekcie przygotowań do startu udało nam się bezbłędnie przeprowadzić procedurę tankowania rakiety po umieszczeniu jej na wyrzutni. Ponieważ taka procedura jest wymagana przez obsługę portów m.in. w Szwecji czy Norwegii, przetestowanie jej jest warunkiem koniecznym, aby móc z nich korzystać w celach komercyjnych – podkreśla Robert Magiera, prezes firmy SpaceForest.
Bigos 4 to model w skali 1:2 przyszłej suborbitalnej rakiety z segmentu SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket), czyli kategorii Niedrogich Suborbitalnych Rakiet. Perun, bo tak będzie nazywał się pełnowymiarowy pojazd, ma wynosić 50 kg ładunku na pułap 150 km. Start pełnowymiarowego modelu rakiety zaplanowano na czwarty kwartał 2019 roku, natomiast docelowa rakieta ma polecieć w roku 2022.