SMART W ELEKTRYCZNYM WYDANIU IDEALNY, MIEJSKI SAMOCHÓD
Spalinowa motoryzacja przeżywa obecnie kryzys, a receptą na problemy ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza są hybrydy lub – idąc krok dalej – samochody w pełni elektryczne. Władze europejskich metropolii najchętniej widziałyby u siebie pojazdy o takim właśnie napędzie i do tego o małym nadwoziu. W tym miejscu rysuje się obraz idealnego, współczesnego samochodu o miejskim charakterze. Takiego jak Smart ForTwo i ForFour.
Od samego początku swojego istnienia Smart wzbudzał emocje i był na językach wszystkich. Mały, miejski samochód, który zmieści się wszędzie. Sceptycy wytykali mu tylko dwa miejsca w kabinie, na co producent szybko zareagował kampanią reklamową:
Statystyki pokazują, że samochodem najczęściej podróżuje średnio 1,2 osoby. Smart jest hojny i oferuje aż dwa miejsca!
Ta idea przyświeca producentowi do dzisiaj, ale w III generacji koncepcja została wzbogacona o wersję ForFour, z dodatkową parą drzwi i tylną kanapą, co jeszcze bardziej wzbogaciło ofertę tego producenta. Kolejnym, wydawać się może, naturalnym krokiem, było zaoferowanie Smartów z elektrycznym napędem. Tegoroczna nowość w salonie BMG Goworowski w Gdyni, pozwala przekonać się o dodatkowych zaletach tego modelu.
Smart w elektrycznej wersji zachowuje wszystkie cechy modeli spalinowych. Ma jednak nad nimi przewagę w postaci bezemisyjności, całkowitej ciszy w kabinie i tańszej eksploatacji, niż ma to miejsce w przypadku wersji spalinowych. Agregat o ekwiwalencie mocy równej 81 KM znajduje się z tyłu pojazdu i napędza tylne koła. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 160 Nm dostępny jest już od samego „dołu”. Aby się o tym przekonać wystarczy wcisnąć pedał gazu, aby poczuć stałą moc i równomiernie
narastającą prędkość.
Smart ForTwo w elektrycznej wersji potrzebuje zaledwie 4.9 sekundy na przyspieszenie od 0 do 60 km/h (11.5 do 100 km/h). Większy ForFour potrzebuje na to 5.5 sekundy (do 100 km/h 12.7). Maksymalnie, oba modele, pojadą 130 km/h. Parametry te są w pełni wystarczające do sprawnego przemieszczania się w miejskich warunkach. Aktualne wcielenie Smarta jest też znacznie dojrzalszą konstrukcją od poprzedników, w kwestii jakości wykończenia i oferowanego komfortu.
Zasięg obu modeli na w pełni naładowanych akumulatorach wynosi do 160 kilometrów. Czas ładowania uzależniony jest od używanej technologii. W przypadku szybkich ładowarek, naładowanie baterii od poziomu 10% do 80% zajmuje około 3.5 godziny. W przypadku domowego gniazdka ta sama czynność potrwa około 6 godzin.
Nasze jazdy testowe pokazały, ze takie rozwiązanie naprawdę ma sens. Smart w miejskich warunkach radzi sobie perfekcyjnie. Ogromny zakres skrętu kół sprawia, że jest niezwykle zwrotny, napęd elektryczny nadaje mu wyjątkową dynamikę, a ekologiczna świadomość nie emitowania spalin poprawia samopoczucie.
Niestety, ponieważ wciąż jest to nowość na naszym rynku, trzeba liczyć się z niemałymi kosztami i ograniczeniami z dostępnością do infrastruktury ładującej. Smart ForTwo w elektrycznym wydaniu kosztuje bazowo 94 500 złotych. Prezentowany egzemplarz z wyposażeniem to wydatek 114 740 zł. Odmiana 4 drzwiowa ForFour kosztuje minimum 96 000 zł, a prezentowany na zdjęciach egzemplarz 120 073 zł. Zapraszamy do salonów BMG Goworowski
na jazdę próbną.