PORSCHE PANAMERA SPORT TURISMO - NOWE, JAKŻE PIĘKNE OBLICZE PANAMERY
Kombi w przypadku Porsche, brzmi w tej chwili tak samo oryginalnie, jak kiedyś miało to miejsce w przypadku SUV-a. Czas jednak pokazał, że nawet tak konserwatywna marka może pozwolić sobie na radykalną zmianę przyzwyczajeń swoich klientów i jej miłośników. Jakby tego było mało, to jeszcze zdolna jest osiągnąć przy tym gigantyczny sukces. Idąc tą drogą, po 8 latach od wprowadzenia na rynek swojej pierwszej limuzyny, Porsche stawia kolejny krok prezentując Panamerę kombi o nazwie Sport Turismo.
Panamera dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych. Modelem bazowym jest liftback, zwany przez producenta “limuzyną”. Ponadto dostępna jest jej przedłużona o 15 centymetrów odmiana Executive, a najnowsze uzupełnienie tej oferty to wariant – Sport Turismo.
NOWA STYLISTYKA
Sport Turismo od słupka B, jest całkowicie nowe stylistycznie, w stosunku do wersji liftback. Długość nadwozia i rozstaw osi, wynoszące odpowiednio 5049 mm i 2950 mm, są identyczne w obu wersjach, ale dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, nadwozie „kombi” jest tylko o koło 30-40 kilogramów cięższe niż
w “limuzynie”.
Mocno przeprojektowane jest też wnętrze. Z tradycyjnego zestawu wskaźników został tylko obrotomierz, po jego obu stronach umieszczono wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. Centrum dowodzenia stanowi intuicyjny wyświetlacz na konsoli środkowej o przekątnej 12,3 cala z najnowszą wersją systemu multimedialnego.
Z TYŁU 2+1
Nowością jest także to, że Sport Turismo występuje w wersji 5-osbowej. Kto jednak liczy na wygodną podróż na środku tylnej kanapy, szybko się rozczaruje. Sam producent określa tylną kanapę jako 2+1. Używając motoryzacyjnej analogii, jest to jak jazda z założonym kołem zapasowym. Dojedziemy, ale tylko do wulkanizacji. Podobnie jest z podróżowaniem Panamerą Sport Turismo w pięć osób – długa trasa będzie z tyłu niekomfortowa.
Dwa zewnętrzne miejsca mają formę indywidualnych, wygodnych siedzeń, środkowe miejsce jest dodatkowo ograniczone przez wysoki i masywny tunel. Opcjonalnie Sport Turismo oferowane jest w konfiguracji czteromiejscowej, z dwoma elektrycznie sterowanymi, osobnymi tylnymi fotelami i wydaje się to najsłuszniejszym rozwiązaniem.
WIĘCEJ MIEJSCA
Wersja kombi daje natomiast kilka korzyści. Po pierwsze – wyżej poprowadzona linia dachu Sport Turismo zmieniła kształt drzwi, dzięki czemu otwór jest większy i pozwala na łatwiejsze wsiadanie oraz wysiadanie pasażerom drugiego rzędu siedzeń. Po drugie, nad ich głowami wygospodarowano więcej miejsca, ze względu na brak opadającego dachu, jak ma to miejsce w limuzynie.
Ostatnim atutem wersji “kombi” jest większy bagażnik, który urósł o 20 litrów w stosunku do starszej siostry, do pojemności 520 l, a po położeniu oparć kanapy, daje możliwość zwiększenia przestrzeni do 1390 l. W wersji hybrydowej te wartości to odpowiednio 425 i 1295 l. Opcjonalnie dostępny jest również system zarządzania przestrzenią bagażową zawierający zintegrowane w podłodze szyny, cztery oczka mocujące oraz siatkę oddzielającą bagaż. W bagażniku może też znaleźć się gniazdko elektryczne.
TURBO OSIĄGI
Testowany egzemplarz w odmianie Turbo to także nowy epizod w klasie super-sportowych samochodów o rodzinnym charakterze. Prędkość 100 km/h osiągana w 3.6 sekundy oraz maksymalna, wynosząca ponad 300 km/h przenoszą pasażerów w zupełnie inny świat, w którym dotychczas (w wersji kombi) obecne były tylko Audi i Mercedes.
Silnik o pojemności 4-litrów w układzie V8 generuje 550 KM i 770 Nm. Do wyboru kierowcy są 4 tryby jazdy, z których każdy wyraźnie zmienia charakter Panamery. Tryb Normal daje poczucie komfortu i spokoju, a Sport wyraźnie wyostrza
reakcje samochodu.
Z kolei Sport Plus jeszcze wyraźniej czyni z Panamery samochód wybitnie sportowy. Ostatni z trybów – Individual wymaga dłuższego poznania samochodu i jego reakcji na konkretne ustawienie, kiedy jednak skonfiguruje się poszczególne elementy jazdy pod własne wymagania, Panamera staje się samochodem kompletnym i niemal idealnym.
PAKIET SPORT CHRONO
Warto również rozważyć doposażenie samochodu w pakiet Sport Chrono (10 804 zł). Zyska się dzięki temu funkcję “Sport Response”, która po naciśnięciu przycisku na kierownicy, przez 20-sekund da kierowcy pełnię możliwości silnika i skrzyni biegów. Samochód automatycznie wyłącza wówczas wszystko co może odebrać moc (z klimatyzacją włącznie) i rzuca wszystkie konie oraz moment obrotowy na cztery, napędzane koła. Ceny nowej odmiany Panamery rozpoczynają się od 448 330 zł za model Panamera 4 Sport Turismo. Prezentowany model Turbo to wydatek minimum 774 100 zł.