Podczas drugiego dnia wizyty pary książęcej w Polsce, księżna Kate i książę William odwiedzili Pomorze. W pierwszej kolejności członkowie rodziny królewskiej udali się do dawnego, niemieckiego obozu koncentracyjnego w Stutthofie, a następnie po godzinie 15-stej przyjechali do Dworu Artusa na spotkanie między innymi z mieszkańcami Gdańska.

Podczas wizyty, książęcej parze towarzyszyła kolumna samochodów. Zgodnie z tradycją, rodzina królewska korzysta z samochodów brytyjskich marek. W Gdańsku tym najważniejszym samochodem był Jaguar XJ w przedłużonej wersji „L”, udostępniony przez autoryzowanego dilera marki, salon British Automotive w Gdańsku.

Egzemplarz, którym podróżowali Kate i William to wersja z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 3.0 litra i mocy 300 koni mechanicznych. W tej wersji XJ osiąga maksymalnie prędkość 250 km/h, do 100 km/h przyspiesza w 6.2 sekundy, a podstawowa cena rozpoczyna się od 503 100 zł. Poza flagowym Jaguarem, w kolumnie znalazł się również Range Rover, którym podróżowali członkowie delegacji. 

A czym jeździ brytyjska rodzina królewska na co dzień? Zgodnie z etykietą dworską, auta, które przewożą królową Elżbietę II, jej najbliższą rodzinę i najwyższych dostojników Zjednoczonego Królestwa, muszą być przede wszystkim bezpieczne i prestiżowe. Taki jest z pewnością Bentley State Limousine personalizowany na bazie modelu Arnage. 

Ten 15-letni samochód wyprodukowany z okazji złotego jubileuszu królowej, to jeden z ulubionych samochodów Elżbiety II. Od seryjnego Arnage jest o prawie metr dłuższy (6,22 m) i 25 cm wyższy. Zasilany jest silnikiem V8 o pojemności 6,75 litra z doładowaniem twin turbo. 

Wszystkie auta użytkowane przez rodzinę królewską są personalizowane. Jaguar Daimler Majestic, auto w którym najczęściej można zobaczyć królową za kierownicą, ma specjalnie zaprojektowane oparcie na tylnym siedzeniu, tak by mogła na nim zmieścić torebka królowej. 

Od ponad 60 lat brytyjska rodzina królewska jest wierna także samochodom marki Land Rover, szczególnie modelom Range Rover. W 2015 roku do garażu królowej trafiła pierwsza w historii hybryda - Range Rover Hybrid LWB. Dzięki specjalnej konstrukcji dachu, auto pozwala wstać królowej i pozdrawiać Brytyjczyków, choćby podczas parad czy innych oficjalnych uroczystości. 

Na przestrzeni swojego panowania, królowa Elżbieta II szczególnie upodobała sobie limuzyny Princess, produkowane przez Austin Motor Corporation. Premiera tego modelu odbyła się w 1952 roku, a tuż po premierze dwa egzemplarze trafiły na dwór królewski. W sumie Elżbieta II w swojej flocie miała aż 10 „księżniczek”. 

W garażu rodziny królewskiej stoi też Rolls-Royce Phantom IV z 1950 roku. To najrzadszy z produkowanych kiedykolwiek Rolls-Royce'ów, powstało tylko 18 egzemplarzy. Jeden z nich trafił do rodziny królewskiej w latach 50. Wyjątkowym samochodem jest również Aston Martin DB6 MKII Volante z 1969 r. Książe Karol dostał go na swoje 21. urodziny od swojej matki, królowej Elżbiety II. To właśnie tym autem, pożyczonym od ojca jechał do ślubu z Kate Middleton, książę William.