BMW serii 5 to najpopularniejsza na świecie biznesowa limuzyna klasy Premium. Jest także liderem swojego segmentu na polskim rynku, gdzie w 2016 roku zanotowała 1786 rejestracji. Przed nowym modelem trudne zadanie, bowiem zastępuje on poprzednika, którego od marca 2010 roku wybrało aż 2.1 miliona nabywców na całym świecie.
Najnowsza, siódma już generacja serii 5, to samochód większy, ale zgodnie z panującym obecnie trendem również lżejszy od swojego poprzednika. Dzięki zupełnie nowej konstrukcji, nadwozie udało się odchudzić w stosunku do poprzednika o ponad 100 kilogramów. Zachowano przy tym nisko położony środek ciężkości i doskonałe wyważenie pomiędzy osiami pojazdu. Staranne dopracowanie projektu w tunelu aerodynamicznym pozwoliło z kolei zmniejszyć współczynnik oporu powietrza do wartości zaledwie 0,22.
Stylistyka
Stylistyka nadwozia wyraźnie nawiązuje do większej i bardziej luksusowej limuzyny serii 7. Adaptacyjne reflektory w technologii LED i duży przedni grill są niemal identyczne jak w większym bracie, więc mniej wprawne oko, łatwo może pomylić oba modele. Proporcje samochodu bliskie są ideałowi limuzyny - seria 5 jest długa, szeroka i stosunkowo niska.
komfort
Komfort jazdy nową limuzyną BMW jeszcze bardziej zbliża się do najwyższego segmentu, czyli serii 7. Prezentowany egzemplarz to model 530i z napędem xDrive. Pomimo, że jest to podstawowy silnik benzynowy w ofercie, to jednak nie brakuje mu mocy, a dzięki turbosprężarkom spontanicznie reaguje na każde wciśnięcie gazu, niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Maksymalny moment obrotowy 350 Nm dostępny jest już od 1450 obr/min, a osiągnięcie 100 km/h zajmuje równe 6 sekund. Prędkość maksymalna ograniczona jest do 250 km/h.
prowadzenie
Prowadzenie serii 5 jest do granic neutralne. Samochód nie boi się zakrętów i mimo swoich dużych gabarytów, bez problemu je pokonuje. Wytrącenie go z równowagi w normalnym ruchu drogowym jest praktycznie niewykonalne. Duża w tym zasługa również napędu na 4 koła, a kto oczekuje jeszcze więcej, może zakupić dostępny opcjonalnie pakiet Integral Active Steering ze skrętną tylną osią. Dzięki licznym systemom asystującym kierowcy, każdy jego potencjalny błąd „dostrzegany” jest przez samochód na długo przed ewentualnym zdarzeniem.
technologia
Seria 5 to przede wszystkim popis technologicznych możliwości bawarskich inżynierów. Sterowanie funkcjami radia za pomocą gestów, kluczyk umożliwiający uruchomienie pojazdu i wyjazd np. z ciasnego miejsca parkingowego bez obecności kierowcy w samochodzie, czy też usługi concierge to zaledwie część tego, co może zaoferować najnowszy model z palety BMW.
autonomia
Bardzo poważnie potraktowano w nim również kwestię przygotowania nabywców tego samochodu do jazdy autonomicznej. Liczne systemy wspomagające jazdę w wielu momentach odciążają kierowcę, między innymi dbając o kontrolę pasa ruchu, odczytując znaki drogowe, nawet podczas korzystania z tempomatu, a także ostrzegając przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku.
komunikacja
Perfekcyjny montaż i wysokiej jakości materiały wykończeniowe to cechy, których BMW nigdy nie można było odmówić. W serii 5 wszystko jest jednak „bardziej” i „lepiej”. Centralnym elementem kokpitu jest duży 10,25 calowy, dotykowy wyświetlacz stanowiący pokładowe centrum dowodzenia. Układ wyświetlanych na nim funkcji można dowolnie personalizować, co przypomina układanie ikon według własnego uznania jak na smartphonach. Programowalna klimatyzacja pozwala zaplanować dokładny moment jej uruchomienia – zarówno w wymiarze godzinnym jak i temperaturowym na zewnątrz pojazdu. Z zadziwiająca szybkością i płynnością działa też generowanie obrazu 3D podczas korzystania z kamer w czasie parkowania.
silniki
Gama silnikowa ogranicza się obecnie do 4 jednostek. Są to dwa silniki benzynowe 530i z 2-litrową jednostką R4 o mocy 252 KM oraz 540i z 3-litrowym R6 o mocy 340 KM i wysokoprężne motory 2.0 190 KM w modelu 520d oraz 3.0 265 KM w wariancie 530d. Wszystkie silniki mogą być skonfigurowane z napędem na 4 koła xDrive, a tylko podstawowy diesel współpracuje z tradycyjną, 6-biegową, manualną skrzynią. Pozostałe wersje seryjnie przenoszą napęd poprzez 8-biegowe przekładnie automatyczne.
Ceny nowego BMW Serii 5 rozpoczynają się od 209 300 zł. Prezentowany egzemplarz 530i z dodatkowym wyposażeniem został wyceniony na 378 421 zł.