Czy wiecie, że nowojorscy taksówkarze, którzy każdego dnia przed rozpoczęciem pracy losują swojego yellow caba, modlą się, aby przypadła im hybryda, nie benzynowy Crown, ikona widokówek spod Broadwayu i Times Square? ​​​​​​​

Tak to się robi w Nowym Jorku

Nowy Jork to gigantyczna metropolia, gdzie przez prawie 5 tys. stacji tankowania aut przepływają miliony galonów paliwa dziennie. Najmniejsza awaria dostaw, śnieżyca, oberwanie chmury, powoduje paraliż. Po huraganie Sandy kierowcy wiecznie spragnionych benzyniaków odstawali długie godziny w kolejkach, tymczasem hybrydy przetrwały trudny okres dzięki rezerwie jaką daje zespół dwóch silników i baterie pod podłogą. Kolejny raz potwierdziło się, że każdy kryzys jest szansą dla tych, którzy potrafią z niego skorzystać.

Ale hybrydy sprawdzają się nie tylko jako taksówki za Oceanem. Obecnie coraz więcej firm w Europie zwraca uwagę na modele hybrydowe, planując zakup floty. Wizerunek przedsiębiorcy odpowiedzialnego, dbającego o środowisko, wspierającego czyste technologie i niestroniącego od innowacji może procentować w postaci zaufania klientów i rosnącego popytu na usługi lub produkty firmy.

Również w Polsce jest już kilka firm, dla których niski wskaźnik emisji, bezgłośny start i oszczędność okazały się atutami wartymi zainwestowania w nowoczesne samochody. Biało-seledynowe taksówki spod znaku EcoCar jeżdżą już w Warszawie, Wrocławiu i Trójmieście. Firma postawiła sobie za cel wymianę całego parku na hybrydy do końca roku 2017. Ostatnio do floty trafiły nowe Toyoty Auris Hybrid.

Czarne chmury nad Rzeczpospolitą

W Polsce do niedawna poziom emisji spalin nie był wskaźnikiem spędzającym sen z powiek urzędników i zwykłych kierowców. Nikomu nie zależało na uświadomieniu, jak wielki wpływ na komfort naszego życia mają zatruwające powietrze stare samochody. Dziś rośnie świadomość i potrzeba zmian w tym zakresie. Przecież 20% emisji CO2 na terenie UE generują samochody, natomiast w Polsce transport drogowy w dużych miastach odpowiada za 40% produkcji smogu, czyli pyłów PM10 oraz 20% PM2,5. Dzieje się tak dlatego, że polskie drogi opanowały samochody stare, niespełniające współczesnych norm emisji spalin. Jeszcze nie tak dawno prawie 80% zarejestrowanych aut osobowych miało więcej niż 10 lat, a 31% stanowiły auta ponad dwudziestoletnie. Kto często korzysta z usług TAXI, z pewnością nie raz trafił do wnętrza auta pamiętającego wczesne lata 90. i normę emisji Euro 1. Jeśli policzymy, że po kraju jeździ ok. 100 tys. legalnie funkcjonujących taksówek i ok. 50 tys. innych przewoźników, pokonujących razem prawie 3 750 000 km dziennie, to ich dzienna emisja CO2 do atmosfery okazuje się solidnym urobkiem, przekraczającym 900 ton. Aby zmniejszyć ją trzykrotnie wystarczyłoby, aby wszystkie taksówki w Polsce były hybrydami. Co być może z czasem osiągniemy dzięki takim ambitnym firmom jak EcoCar

Nie każdego taksówkarza wzruszają czarne chmury smogu nad Rzeczpospolitą, jednak zwykle przekonuje go brzęczący mieszek luidorów, euro lub złotych, jaki udaje się zaoszczędzić tankując rzadziej hybrydą, która zużywa nawet 3,5 l na 100 km. Co ważne, kierowcy oszczędzają też na kosztach eksploatacji, bo w hybrydach nie ma kilku podzespołów, które w standardowych autach dość szybko się zużywają (m.in. alternator, rozrusznik, tradycyjne sprzęgło). Jest jeszcze jeden bonus – hybrydy przy odsprzedaży zachowują wyższą cenę.

Hybrydowy CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli słynny CSR, który stanowi ważną część polityki wizerunkowej każdej szanującej się firmy, zwraca uwagę przedsiębiorców na zagrożenia klimatyczne i wpływ transportu na stan powietrza. Solidny przedsiębiorca ogranicza emisję i jest z tego dumny, pokazuje klientom – oto moje samochody, nowoczesne, czyste, oszczędne i ciche. Ostatnio zrobiła tak firma Avis, światowy lider na rynku wypożyczalni samochodowych, decydując się na eksperymentalny projekt wykorzystania 40 hybrydowych Toyot Auris Hybrid Touring Sports, które trafiły do polskiej sieci wypożyczalni. Samochody są charakterystycznie oznakowane, łatwe do rozpoznania dzięki motywom morskich fal i delfinów na karoserii. Jest to największa flota aut hybrydowych w Europie Środkowo-Wschodniej w sektorze wypożyczalni, z której klienci mogą korzystać samodzielnie, rezerwując samochód hybrydowy poprzez stronę www.avis.pl.

Z sieci korzystają głównie małe i średnie firmy, dla których ważny jest komfort i oszczędność wypożyczanych aut. Avis liczy także na duże zainteresowanie klientów indywidualnych, dlatego samochody będą dostępne w całej Polsce w szczególności w miastach, w których znajdują się międzynarodowe lotniska. Korzyść z tej współpracy odniesie również producent, czyli Toyota, która dzięki tak szeroko zakrojonemu projektowi daje możliwość poznania w praktyce zalet technologii hybrydowej swoim potencjalnym klientom.