Romans show biznesu z designem
Lenny Kravitz projektuje płytki dla Lea Ceramiche
Meble i dodatki stworzone przez ikony popkultury? Gwiazdy coraz częściej zabierają się za projektowanie. Czy owoce ich pracy mają szansę stać się ponadczasowymi ikonami, czy to tylko chwilowa fanaberia?
W dzisiejszych czasach kluczem wyboru produktu jest nie tylko estetyczna forma, ale i dbałość o środowisko w procesie produkcji. Jeszcze inni stawiają na nazwisko i renomę projektanta. I tu otwierają się drzwi dla show biznesu. Jakiś czas temu projektowaniem mebli zainteresował się na przykład Brad Pitt. Aktor stworzył we współpracy z marką Pollaro między innymi: marmurową wannę dla dwojga, luksusowe łóżko, minimalistyczny, szklany stolik, czy fotel z plastiku. Ceny mebli z jego kolekcji zaczynają się od 45 tys. dolarów.
Doświadczenie w projektowaniu ma za sobą również Matt Pokora. Podobno zainspirował się podczas wizyty w Polsce, gdzie zatrzymał się w hotelu zaprojektowanym przez Charlotte Esquenet, właścicielkę marki Exust. Kolaboracja Exust i Matta Pokory zaowocowała kolekcją mebli Plugin, w której pobrzmiewają muzyczne inspiracje.
Polska firma Paged Meble zaproponowała współpracę celebrytom: Michałowi Pirógowi, Natalii Kukulskiej i Olivierowi Janiakowi, dzięki czemu powstała seria Celebrities Line. Każde z nich osobiście nadzorowało cały proces powstawania mebla i tak w ofercie Paged znalazły się: łóżko sygnowane nazwiskiem Natalii Kukulskiej, krzesło Michała Piróga i szafka Oliviera Janiaka.
Bardzo udanym przykładem współpracy świata designu i popkultury jest kolekcja wanien, szafek i umywalek polskiej marki Marmorin, która powstała we współpracy z projektantką Evą Minge. To prawdziwe „haute couture” wzornictwa przemysłowego. Baśniowa estetyka, wyjątkowe kształty i zaskakujące, zaczerpnięte ze świata mody faktury, a wszystko skrojone na miarę ludzi niezależnych, spełnionych, pełnych fantazji i pasji życia.
Jedną z największych gwiazd, która szczególnie upodobała sobie projektowanie jest Lenny Kravitz. Artysta na tyle wciągnął się w tę branżę, że w 2003 roku założył studio Kravitz Design. Piosenkarz współpracował już z wieloma znanymi markami. Dla marki Kartell, wspólnie z Philippem Starckiem, stworzył nową wersję krzesła Mademoiselle. W Trójmieście znajdziemy je w ofercie firmy Koma czy Mesmetric. Owocem jego współpracy z marką CB2 jest seria mebli inspirowana stylem glamour lat 70. Z kolei dla włoskiej firmy Lea Ceramiche zaprojektował serię płytek ceramicznych Goccia, które dostępne są w Studio Dago w Gdyni.
Inną praktyką popularną w świecie designu jest to, że marki modowe poszerzają swoją ofertę o produkty wyposażenia wnętrz. Włoski dom mody Missoni pod czujnym okiem Rosselli Jardini z dużym powodzeniem łączy wysoką modę z gustownymi artykułami do wnętrz. Domowe kolekcje Missoni oferują między innymi Interior Park i Mesmetric. Znana z wybiegów, ale skierowana do młodszego odbiorcy marka Diesel, połączyła swoje siły z włoskim producentem oświetlenia Foscarini, tworząc udaną kolaborację dla świadomego odbiorcy (Mesmetric).
- Osoby popularne kojarzą się nam z prestiżem i jakością. Przyjmując nazwisko gwiazdy, produkt automatycznie nabiera innego wydźwięku. Klient kupując daną rzecz często bardziej się z nią utożsamia dzięki sylwetce gwiazdy – zauważa Hanna Dalka z salonu Koma.
Jak jednak zauważa Helena Raczyńska- Pachut, współwłaścicielka salonu Mesmetric, osoby z show-biznesu naturalnie poszukują nowych kierunków rozwoju, ale także próbują wykorzystać siłę swojej niejednokrotnie podupadającej sławy do odcinania kuponów.
- Tak było na przykład w przypadku kolekcji żyrandoli stworzonej przez rapera Vanilla Ice. Marki z kolei poszukują nowych dróg dotarcia do klienta. Nawiązanie współpracy ze znanymi nazwiskami zwiększa szansę na wzmocnienie rozpoznawalności. Taki zabieg przyciąga konsumentów pop kultury – mówi Helena Raczyńska - Pachut.
Czy design stworzony przez celebrytów przetrwa próbę czasu? Jak zauważają eksperci, wytrawni miłośnicy wzornictwa będą raczej poszukiwać nazwisk uznanych projektantów. Co nie znaczy, że niejedna kolaboracja marki z branży wyposażenia wnętrz z celebrytą, okaże się sukcesem, czego niewątpliwie dowodzą projekty Studio Kravitz.