Nowoczesna sylwetka o sportowym zacięciu, przestronne i komfortowe wnętrze, dynamiczny silnik i znakomite właściwości jezdne - taka jest najnowsza Mazda CX 9, największy SUV producenta z Hiroszimy. Mieliśmy okazję się o tym wszystkim przekonać dzięki firmie BMG Goworowski, która wypożyczyła nam to auto do testu.
Nie ukrywajmy, to nie jest miejski zawadiaka, który z gracją motyla przemieszcza się po zakorkowanych drogach i parkuje tam gdzie chce. Ale przecież Touareg, Q7, czy Land Cruiser też nie są. I chociaż Mazda CX 9 wyposażona jest w czujniki parkowania i kamerę cofania, to nie da się ukryć, że jest ona stworzona do niczym nieskrępowanej jazdy.
Dzięki napędowi 4x4, z systemem aktywnego rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła, automatycznej, 6-przełożeniowej skrzyni biegów (z trybem zmiany ręcznej) oraz widlastej "szóstce" o pojemności 3,7 l i mocy 277 KM, Mazda CX-9 spełnia się jako samochód rodzinny, jak i auto dla indywidualisty.
Ergonomiczne, podgrzewane fotele z podparciem odcinka lędźwiowego służą długim podróżom. Systemy bezpieczeństwa zaprojektowano tak, aby wspomagać czujność kierowcy, a nie przejmować za niego kontrolę nad pojazdem. Samochód wyposażono w pakiet i-ACTIVSENSE zawierający m.in. system wykrywania przeszkód przed pojazdem (FOW), system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, czy system monitorowania „martwego pola” (BSM).
Gdy dodamy do tego układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy (DSC), system zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, układ elektronicznego rozdziału sił hamowania (EBD), system zapobiegający przewróceniu się pojazdu (RSC) i system kontroli trakcji (TCS), za kierownicą możemy czuć się pewnie i bezpiecznie. Mazda CX 9 pewnie trzyma się drogi, pewnie i stabilnie wchodzi w zakręty i bardzo dobrze hamuje, również w nagłych przypadkach, o czym mieliśmy okazję się przekonać podczas podróży do otomińskiej restauracji Tabun, gdzie robiliśmy sesję zdjęciową.
Sprinterem nie jest, widać, że konstruktorzy postawili na komfort i wygodę, ale nie można odmówić jej dynamiki. Mazda CX-9 kosztuje w salonie BMG Goworowski 178 900 PLN. W cenie m.in.: reflektory biksenonowe, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację, system zdalnego dostępu bez kluczyka, tempomat, skórzaną tapicerkę w dwóch kolorach, felgi aluminiowe 20”, czy system nagłośnieniowy BOSE. Wszystko to objęte 3-letnią gwarancją. Liczba aut jest ograniczona, bowiem na polski rynek trafiło tylko 415 egzemplarzy Mazdy CX-9.