Kuszą elegancją i siłą. BMW serii 7 i Jaguara XJ.

Brytyjska nonszalancja i niemiecka perfekcja. Oba dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Nie można ich porównywać, ale na pewno warto zaprezentować je razem. Tworzą mieszankę wybuchową, bo to dwie absolutne indywidualności i to w najlepszym gatunku.

Koci pazur

Jaguar od zawsze zachwycał i nadal zachwyca doskonałą linią nadwozia. Nowy XJ to połączenie intuicyjnej technologii, innowacyjnego myślenia oraz niezwykłych wrażeń z jazdy. To także auto piękne i eleganckie. We wnętrzu mamy do czynienia z luksusem i fantazją. Klasyczne zegary, wykończony najszlachetniejszym drewnem kokpit i doskonałe fotele, obite skórą. Czuć tutaj historię i kierowca instynktownie wie, że w tym aucie to on prowadzi, a nie jest prowadzony przez elektronikę. Zniknęła klasyczna, charakterystyczna w starszym modelu wypukła tablica przyrządów z drewna orzechowego, a zastąpiono ją płaską deską rozdzielczą. Pojawił się szklany panoramiczny dach na całej szerokości samochodu, który zdecydowanie wpływa na jasność oraz optycznie powiększa wnętrze XJ. Przyciemniane szkło zapewnia prywatność oraz ochronę przed przegrzaniem kabiny samochodów. W miejscu automatycznej skrzyni biegów na konsoli środkowej XJ pojawiło się pokrętło. Sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów jest sterowana ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy. Drugorzędne funkcje obsługiwane są za pośrednictwem ekranu dotykowego – na wyświetlaczu pojawiają się wirtualne obrazy poszczególnych instrumentów. 

W zakręty Jaguar wchodzi doskonale, a w prowadzeniu pojazdu pomaga pneumatyczne zawieszenie zaopatrzone w System Adaptive Dynamics. Ten system analizuje prędkość, kąt wychylenia kierownicy oraz ruchy nadwozia 500 razy na sekundę dopasowując nastawy zawieszenia oraz przepustnicy, aby uzyskać idealną harmonię między komfortem, a precyzyjnym prowadzeniem auta. Wnętrze samochodu wypełnia fosforyzujące, niebieskie podświetlenie. Delikatne światło, wydobywające się spod przełączników, rozjaśnia drzwi, konsolę centralną i elektroniczny hamulec ręczny. Pośrodku króluje zegar analogowy z podświetlaną na niebiesko tarczą. Dla dodatkowego komfortu w zimowe poranki można wybrać opcję podgrzewania kierownicy. Przyciski umieszczone w kierownicy służą do obsługi systemu multimediów, kontroli jazdy oraz włączenia głosowego sterowania. Gdy jesteśmy zmęczeni podczas długiej trasy Jaguar zafunduje nam masaż na siedzeniu kierowcy i pasażera, który pobudza i niweluje zmęczenie… Czego chcieć więcej?

Jaguar XJ,3.0 Diesel, V6
Moc silnika: 275 KM 0-100 km/h 6.4 S. Prędkość maksymalna: 260 km/h Średnie zużycie paliwa: 7 l. /100 km Masa własna: 1796 kg

Perfekcjonista

BMW od lat znane jest z tego, że wyznacza nowe trendy w motoryzacji. Kolejna generacja BMW serii 7 otworzyła zupełnie nowy rozdział w projektowaniu, samochodowym wydajności, technologii, komfortu i luksusu. Nowa „siódemka” wygląda zgrabnie, elegancko, ale i tak – jak przystało na markę – całkiem sportowo (długa maska, krótki tył). Dopiero gdy podejdziemy bliżej, zauważymy, jak wielki jest to samochód; przeciętnemu mężczyźnie maska sięga do pasa! Wnętrze zaprojektowano z myślą o czterech osobach, z których każda podróżuje w królewskich warunkach. Cztery oddzielne fotele mają bardzo szeroki zakres regulacji, a na ich obicia nie szczędzono delikatnej skóry i miękkich poduszek. Naturalne materiały w połączeniu z nielakierowanym drewnem na desce rozdzielczej, wyraźnie nawiązujące do starszych aut tej serii i łączą się z najwyższej klasy techniką. Za sterowanie pracą auta odpowiada rozbudowany system elektroniczny, kontrolujący pneumatyczne zawieszenie, oprogramowanie silnika, układ wspomagania, napęd oraz skrzynię biegów. Nowością jest też tryb jazdy Comfort+ oferuje w połączeniu z opcjonalnym zintegrowanym układem kierowniczym maksymalny komfort jazdy dla wszystkich pasażerów: samochód porusza się bez jakichkolwiek szarpnięć, każdy zakręt, każda zmiana pasa odbywa się bez kołysania. Wróćmy jednak do gadżetów czy – jak kto woli – elektronicznych systemów wspomagających bezpieczeństwo. Kamery zastępujące boczne lusterka przy ciasnych manewrach to już standard, to samo można powiedzieć o adaptacyjnym tempomacie czy systemie informującym o przekroczeniu pasa ruchu. Co więc robi największe wrażenie? Bez wątpienia system Night Vision na centralnym wyświetlaczu, pokazujący obraz z kamery termowizyjnej. Pomijając zastosowania w stylu: jazda w nocy bez świateł albo sprawdzanie, czy sąsiad dawno wrócił z pracy (ciepło z układu wydechowego widać jeszcze długo po zgaszeniu auta), to bez wątpienia jest  jeden z najlepszych układów wspomagających kierowcę. Podsumowując: nowa seria 7 po prostu oczarowuje. Bez względu na to, czy kupimy ją dla wyglądu, wygody, osiągów, technicznych nowinek czy bezpieczeństwa, zawsze będziemy zadowoleni. Jeżeli dodamy do tego brzmienie jak w najlepszych salach koncertowych uzyskane dzięki designerskiemu systememowi Bang & Olufsen High End Surround Sound można powiedzieć, że BMW nadaje ton w pełnym słowa znaczeniu.

BMW 740 d xDrive
Moc silnika: 258 KM 0-100 km/h 6.0 s. Prędkość maksymalna: 250 km/h Średnie zużycie paliwa: 6.0 l Masa własna: 1985 kg