W Gdyni właśnie otwarto muzeum Stanisława Szukalskiego – artysty, wizjonera i skandalisty. Rzeźbił orły jak bestie i projektował świątynie większe niż życie. Nie uczy się o nim w szkołach, a jednak był jednym z najoryginalniejszych polskich artystów XX wieku. I choć nazywano go „największym polskim rzeźbiarzem XX wieku” to następnie skazano na zapomnienie. W latach 70. na nowo odkryli go amerykańscy artyści komiksowi z Kalifornii, w tym rodzina DiCaprio, którzy zafascynowali się jego dorobkiem i osobowością. Pewnie dlatego wielu badaczy w jego rysunkach doszukuje się pierwowzorów dla najbardziej znanych komiksowych superbohaterów Marvela, a Netflix poświęcił mu dokument. Teraz jego monumentalne wizje wracają nad Bałtyk, by znów rozpalić wyobraźnię.
Kim był Stanisław Szukalski? Geniuszem czy szaleńcem? Narodowym prorokiem czy ekscentrykiem z Kalifornii? Był jak żywy paradoks – człowiek, którego życie i twórczość przypominają gotowy scenariusz. W jednej chwili okrzyknięty „największym polskim artystą XX wieku”, w następnej – wyśmiewany i spychany na margines.
Nie sposób go zaszufladkować. Rysował i szkicował z obsesyjną dokładnością, malował portrety i obrazy pełne symboli, rzeźbił monumentalne figury i reliefy. Projektował pomniki większe niż życie, wymyślał świątynie sztuki, które miały być narodowymi sanktuariami. A gdy brakowało mu materii, tworzył światy na papierze – tysiące stron fantastycznych teorii, w których antropologia mieszała się z mitologią, a nauka z czystą wizją artysty. Był prorokiem, skandalistą i wizjonerem w jednym – i pewnie dlatego do dziś nie daje nam spokoju.
Enfant terrible z Warty
Stanisław Szukalski urodził się 13 grudnia 1893 roku w Warcie – niewielkim miasteczku, gdzie patriotyczne uniesienia mieszały się z ciężką pracą w kuźniach i warsztatach rzemieślniczych. Dzieciństwo spędził jednak w Gidlach, do których rodzina przeprowadziła się w 1903 roku. To tutaj, w cieniu niewielkiego kościółka pw. św. Marii Magdaleny, po raz pierwszy ujawnił się jego talent plastyczny – Staś rzeźbił figurki, by zyskać sympatię koleżanek. Gidle, od stuleci znane jako miejsce pielgrzymek, pełne było niecodziennych obrazów: barwne procesje, przyjezdni w strojach ludowych, ale też kalecy i żebracy proszący o jałmużnę. Ten świat sacrum i cierpienia mocno działał na wyobraźnię chłopca, karmiąc jego wrażliwość i późniejsze obsesje artystyczne.
Ojciec, kowal i społecznik, widząc, że życie na prowincji nie da rodzinie perspektyw, wyjechał do Chicago. W połowie 1907 roku sprowadził tam żonę i dzieci. I właśnie wtedy, trzynastoletni Staś rozpoczął naukę w Art Institute of Chicago. Trafił do sal pełnych dorosłych studentów, gdzie wyróżniał się nie tylko młodym wiekiem, ale też bezczelną pewnością siebie. Talent miał w rękach – i był to talent, którego nie dało się przeoczyć.
W 1909 roku wrócił do Polski i rozpoczął naukę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni Konstantego Laszczki. Tu także szybko dał się poznać jako uczeń krnąbrny i arogancki. „Tak się nie rzeźbi” – mówili profesorowie. „A ja wam pokażę, jak się rzeźbi naprawdę” – odpowiadał. Nie znosił kompromisów, nie uznawał półśrodków. Kiedy popadł w konflikt z Laszczką, opiekę nad młodym rzeźbiarzem roztoczył Jacek Malczewski, pozwalając mu korzystać ze swojej pracowni i modeli. Już w 1913 roku jego prace pokazano obok dzieł Malczewskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego) – co było jasnym sygnałem, że Szukalski wyrasta na figurę pierwszej ligi artystycznych buntowników. Jeszcze przed trzydziestką okrzyknięto go „największym żyjącym polskim artystą”. Ale już wtedy było jasne, że Szukalski nikogo nie słucha – będzie iść własną drogą, choćby prowadziła go pod prąd.

Engineer | Muzeum Szukalskiego

Inside Portrait of a Man | Muzeum Szukalskiego

Grave of the Unknown Soldier 1971 | Muzeum Szukalskiego

Szukalski na wystawie w Krakowie, 1936 r. By Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny
Archiwum Ilustracji – Narodowe Archiwum Cyfrowe, Sygnatura: 1-K-5410-2, Public Domain



Stanisław Szukalski i Leonardo DiCaprio 1983 r.


Portrait looks at camera 1930s | Muzeum Szukalskiego

Piłsudski ostrzący Toporła | Muzeum Szukalskiego

Rooster of Gaul setting | Muzeum Szukalskiego


Echo 1920 | Muzeum Szukalskiego

Katyń 1979 | Muzeum Szukalskiego