Jak zawsze zaczęło się od wyścigów. Pierwsze BMW M3, które ujrzało światło dzienne skonfigurowano pod słynny cykl DTM. Pudełkowate coupé lub cabriolet miały w wersji drogowej 195 KM mocy. Czterodrzwiowa prawnuczka pierwszej M3 ma tych koni aż 510! Do tego atletyczne proporcje i charakterystyczna czterodrzwiowa, trójbryłowa karoseria sprawiają, że dziś to jeden z ciekawszych modeli z gamy najmocniejszej litery świata - „M”.

Na początek rzecz oczywista, o której trzeba jednak wspomnieć. Nie – nie chodzi o wielkie, przednie wloty powietrza, o których przy okazji premiery auta mówili fani marki. Nam chodzi o drzwi. M3 to obecnie auto czterodrzwiowe – w odmianie sedan i touring. Klasyczne coupé nosi obecnie oznaczenie M4. Tym samym obecne M3 stało się z jednej strony samochodem na tor, z drugiej zaś praktycznym autem rodzinnym. I tutaj nie zgadzamy się z wieloma specjalistami z branży, którzy mówią, że M3 jest dla starszych, a M4 dla młodych. Z tego co zauważyliśmy na drogach – jest dokładnie odwrotnie. Powód jest prosty. Do M3 zdecydowanie łatwiej wchodzi dziecięcy fotelik.

Zostawmy na chwilę problemy rodzinne i popatrzmy pod maskę. Jak na BMW przystało, zobaczymy tutaj sześciocylindrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik o pojemności 2993 cm3 i mocy 510 KM, oraz momencie obrotowym, wynoszącym 650 Nm. To oczywiście odmiana Competition. To oznacza, że na przykład korbowody zostały wzięte z wyścigowego BMW M4 GT 3. Kiedyś prawdziwe M3 musiało mieć manualną skrzynię biegów. Dziś to superszybki 8 biegowy automat ZF. Cała ta technika sprawia, że M3 startuje do setki w prawdziwie motocyklowe 3,5 sekundy. Prędkość maksymalna nie zmienia się od lat i wynosi po niemiecku 250 km/h. Prawdziwym hitem i zarazem ukłonem w stronę tradycji jest możliwość wyłączenia napędu na przednią oś. W ten sposób cofamy się o ponad trzy dekady, dysponując ponownie szaloną tylnonapędówką. Pracy silnika towarzyszy iście sportowe brzmienie podwójnego układu wydechowego z elektrycznie sterowanymi klapami, lekkim tłumikiem końcowym i typowymi dla M dwiema parami końcówek rur wydechowych w kolorze czarnego matu. Jest moc!

Lekkiej modyfikacji uległa też konstrukcja. Nowe BMW M3 charakteryzuje się wieloma komponentami z karbonu, czyli tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, a całości dopełniają ekskluzywne elementy stylistyczne i wyposażenie zestawione pod kątem wyczynowej jazdy na torze wyścigowym. Ten samochód dostarcza tego, czego najbardziej pożądamy - czystej radości z jazdy.

Nowe BMW M3 produkowane jest w zakładach BMW Group w Monachium od marca tego roku. Póki co, najważniejszymi rynkami tego nowego modelu są USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia. Dla nas dobrą informacją jest natomiast to, że model ten dostępny jest również w Trójmieście u dealera Bawaria Motors Gdańsk, który mieści się na Al. Grunwaldzkiej 195 w Gdańsku. Dokładnie ten samochód został udostępniony do jazd testowych, a osobą odpowiedzialną za sprzedaż nowych samochodów BMW M jest Konrad Małochleb (malochleb_k@bmw-bawariamotors.pl). Cena rynkowa nowej M3 wynosi nieco ponad 500 000 złotych.

Komu sedan to za mało, może kupić odmianę M3 Competition M xDrive Touring, czyli rodzinne kombi o supersportowych osiągach, czyli coś, czego nie będzie miał na pewno żaden z sąsiadów.