Nowe BMW M3
Funkcjonalny atleta
Nowe BMW M3
Funkcjonalny atleta
Jak zawsze zaczęło się od wyścigów. Pierwsze BMW M3, które ujrzało światło dzienne skonfigurowano pod słynny cykl DTM. Pudełkowate coupé lub cabriolet miały w wersji drogowej 195 KM mocy. Czterodrzwiowa prawnuczka pierwszej M3 ma tych koni aż 510! Do tego atletyczne proporcje i charakterystyczna czterodrzwiowa, trójbryłowa karoseria sprawiają, że dziś to jeden z ciekawszych modeli z gamy najmocniejszej litery świata - „M”.
Na początek rzecz oczywista, o której trzeba jednak wspomnieć. Nie – nie chodzi o wielkie, przednie wloty powietrza, o których przy okazji premiery auta mówili fani marki. Nam chodzi o drzwi. M3 to obecnie auto czterodrzwiowe – w odmianie sedan i touring. Klasyczne coupé nosi obecnie oznaczenie M4. Tym samym obecne M3 stało się z jednej strony samochodem na tor, z drugiej zaś praktycznym autem rodzinnym. I tutaj nie zgadzamy się z wieloma specjalistami z branży, którzy mówią, że M3 jest dla starszych, a M4 dla młodych. Z tego co zauważyliśmy na drogach – jest dokładnie odwrotnie. Powód jest prosty. Do M3 zdecydowanie łatwiej wchodzi dziecięcy fotelik.
Zostawmy na chwilę problemy rodzinne i popatrzmy pod maskę. Jak na BMW przystało, zobaczymy tutaj sześciocylindrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik o pojemności 2993 cm3 i mocy 510 KM, oraz momencie obrotowym, wynoszącym 650 Nm. To oczywiście odmiana Competition. To oznacza, że na przykład korbowody zostały wzięte z wyścigowego BMW M4 GT 3. Kiedyś prawdziwe M3 musiało mieć manualną skrzynię biegów. Dziś to superszybki 8 biegowy automat ZF. Cała ta technika sprawia, że M3 startuje do setki w prawdziwie motocyklowe 3,5 sekundy. Prędkość maksymalna nie zmienia się od lat i wynosi po niemiecku 250 km/h. Prawdziwym hitem i zarazem ukłonem w stronę tradycji jest możliwość wyłączenia napędu na przednią oś. W ten sposób cofamy się o ponad trzy dekady, dysponując ponownie szaloną tylnonapędówką. Pracy silnika towarzyszy iście sportowe brzmienie podwójnego układu wydechowego z elektrycznie sterowanymi klapami, lekkim tłumikiem końcowym i typowymi dla M dwiema parami końcówek rur wydechowych w kolorze czarnego matu. Jest moc!
Lekkiej modyfikacji uległa też konstrukcja. Nowe BMW M3 charakteryzuje się wieloma komponentami z karbonu, czyli tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, a całości dopełniają ekskluzywne elementy stylistyczne i wyposażenie zestawione pod kątem wyczynowej jazdy na torze wyścigowym. Ten samochód dostarcza tego, czego najbardziej pożądamy - czystej radości z jazdy.
Nowe BMW M3 produkowane jest w zakładach BMW Group w Monachium od marca tego roku. Póki co, najważniejszymi rynkami tego nowego modelu są USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia. Dla nas dobrą informacją jest natomiast to, że model ten dostępny jest również w Trójmieście u dealera Bawaria Motors Gdańsk, który mieści się na Al. Grunwaldzkiej 195 w Gdańsku. Dokładnie ten samochód został udostępniony do jazd testowych, a osobą odpowiedzialną za sprzedaż nowych samochodów BMW M jest Konrad Małochleb (malochleb_k@bmw-bawariamotors.pl). Cena rynkowa nowej M3 wynosi nieco ponad 500 000 złotych.
Komu sedan to za mało, może kupić odmianę M3 Competition M xDrive Touring, czyli rodzinne kombi o supersportowych osiągach, czyli coś, czego nie będzie miał na pewno żaden z sąsiadów.