Volvo XC60 B5 AWD 

Długowieczny szwedzki SUV

Krzysztof Nowosielski

Za każdym razem, kiedy myślę o Volvo jestem pod wrażeniem tego, w jaki sposób projektowane są te samochody. W czasach, gdy nawet co 2-3 lata producenci serwują nam liftingi (zwykle nie wiele wnoszące do konstrukcji), a co 5-6 lat prezentują kolejną generację, Volvo postępuje zgoła inaczej. XC60, czyli średniej wielkości SUV w ofercie tej marki jest dostępny na rynku już od 2017 roku. Generalnie tak długi czas dostępności to fenomen, ale szwedzki projekt broni się lepiej, niż większość nowszych od niego konstrukcji!

Volvo XC60 to model, będący prawdziwą podstawą oferty tej marki w Polsce. Stanowi on blisko połowę wszystkich sprzedanych aut i zarazem jest jednym z najpopularniejszych samochodów segmentu Premium w Polsce.

Ofertę urozmaicają różne wersje napędowe. Wprowadzenie do niej odmiany hybrydowej to żadna nowość – to i tak „tylko” wstęp do pełnej elektryfikacji. XC60 w takiej odmienia występuje w kilku wariantach. W naszym redakcyjnym teście, dzięki Volvo Car Plichta Gdynia, testujemy B5 AWD, czyli wersję o mocy 250 KM.

XC60 to optymalny wybór dla osób poszukujących SUV’a o uniwersalnych rozmiarach. Jego wielkość odpowiada potrzebom 4-osobowej rodziny, ale zarazem samochód nie jest na tyle duży, by utrudniona była jego eksploatacja w mieście. Prezentowane Volvo ma niespełna 4,7 metra długości. W gamie modelowej plasuje się pomiędzy małym XC40, a topowym XC90.

Przemyślany projekt samochodu, owocuje dobrą sprzedażą, ale ta nie wynika z przypadku. XC60 to solidny, dobrze wykonany i komfortowy samochód. Minimalistyczna, ale ergonomiczna deska rozdzielcza, otulenie kierowcy świetnie wykończonym kokpitem, wysoka pozycja za kierownicą i wyjątkowo wygodne, obszerne fotele. Wszystko to sprawia, że to Volvo jest samochodem, którym po prostu chce się jeździć.

Zespół napędowy pozwala poruszać się bezemisyjnie, gdy jest taka potrzeba, ale równocześnie w trasie potrafi zaskoczyć elastycznością i osiągami. Czas jakie potrzebny jest XC60 na osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego to 6.9 sekundy, a równocześnie osiągnięcie średniego spalania na poziomie 8 litrów nie jest tutaj problemem.

Prowadzenie Volvo jest jak rejs jachtem. Samochód płynie po drodze, ale robi to inaczej niż np. niemiecka konkurencja. Volvo jest bardziej sprężyste i nie „buja” się po pokonaniu przeszkody. Taka specyfika pracy zawieszenia powoduje, że jazda jest wygodna, ale równocześnie samochód na ciasnych łukach też nieźle sobie radzi, a przeciążenia działające na ciało równoważą wówczas fotele.

Komfort jazdy to także bezpieczeństwo i nowoczesne systemy wspomagające kierowcę. XC60 potrafi być samochodem półautonomicznym – na autostradzie, podczas używania aktywnego tempomatu, samochód dba nie tylko o bezpieczną odległość od auta poprzedzającego, ale także utrzymuje się na swoim pasie ruchu. Wymaga jednak przy tym „obciążenia” kierownicy rękami kierowcy. Gdy te położymy na kolanach, auto zasygnalizuje konieczność kontroli.

XC60 to bardzo uniwersalny samochód. Już z segmentu Premium, ale jeszcze nie „kujący w oczy”. Prezentuje przy tym wiele pożądanych cech – jest wygodny, bezpieczny i wystarczająco przestronny.

Ceny Volvo XC60 w hybrydowej odmianie B5 rozpoczyna się od niespełna 250 000 zł. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to wydatek ponad 300 000 zł.

Autotest przeprowadziliśmy dzięki uprzejmości autoryzowanego salonu Volvo Car Plichta Gdynia. Zapraszamy do jazd testowych w Gdyni na ulicy Morskiej 314.