Nowy Nissan X-Trail.

Rewolucyjny, zelektryfikowany napęd!

Krzysztof Nowosielski

20 lat na rynku i ponad 7 milionów wyprodukowanych egzemplarzy - takimi liczbami może pochwalić się Nissan X-Trail, największy z SUV’ów z gamy Nissana. To już IV generacja tego modelu. W naszym redakcyjnym teście sprawdzamy jak sprawuje się unikatowy i rewolucyjny, jak na dotychczasowe standardy, układ napędowy e-POWER, który przetestować można na własnej skórze w trójmiejskich salonach Nissan Zdunek KMJ.

Nowy X-Trail korzysta ze swojego DNA, które sprawdziło się w już trzech poprzednich wcieleniach modelu. Samochód ma atletyczną sylwetkę, która stylistyką nawiązuje do poznanego wcześniej Qashqai’a i Juke’a. Do tego cechuje go wysoka funkcjonalność i wszechstronność oraz doskonałe właściwości jezdne na drodze i w lekkim terenie. Co istotne, z tych wszystkich cech X-Traila, skorzystać może nawet 7-pasażerów. Uwagę zwraca również kąt otwarcia tylnych drzwi – to niemal równe 90 stopni. Zapewne przypadnie to do gustu rodzicom, którzy na tylnej kanapie muszą zainstalować fotelik dziecięcy.

Samochód powstał na nowej płycie podłogowej Aliansu Nissana. Jest to platforma o nazwie CMF-C. Ze względu na swoją nowoczesność, uwzględniona została przy jej projektowaniu elektryfikacja. I to właśnie ona wydaje się najciekawszym elementem testowanego egzemplarza. Dzięki jej zastosowaniu w konstrukcji nadwozia nowego Nissana X-Traila wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i zgrzewania.

Nowy X-Trail to drugi europejski model Nissana, który został wyposażony w innowacyjny układ napędowy e-POWER. Jest to rozwiązanie unikatowe, oferowane wyłącznie przez tę markę.

Układ składa się z wysokowydajnego akumulatora, silnika spalinowego 1.5 o zmiennym stopniu sprężania, generatora prądu, falownika oraz zamontowanego z przodu silnika elektrycznego o mocy 150 KW. Chociaż brzmi to skomplikowanie, to jednak takie rozwiązanie jest w swojej zasadzie nadzwyczaj proste. Mianowicie, e-POWER powoduje, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego efektem jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Natomiast wyjątkowość systemu polega na tym, że wykorzystuje on silnik benzynowy jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej! Motor, spalając benzynę, produkuje prąd, który przekształcany jest w moc napędową. Na koła płynie więc tylko energia elektryczna, a nie mechaniczna. To oznacza, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów. System opracowano, aby osiągnąć jak największą oszczędność paliwa, szczególnie w warunkach miejskich. I faktycznie ma to sens! Korzyścią jest też fakt, że układ e-POWER gwarantuje niezwykle cichą jazdę - przy prędkości 40 km/h dźwięk silnika jest praktycznie nieodczuwalny.

Podstawowy model, wprawiany w ruch przez silnik 1.5 VC-T w wariancie 5-osobowym to wydatek rzędu 181 500 zł. Do wersji 7-osobowej trzeba będzie dopłacić 4000 zł. Z kolei testowany przez nas egzemplarz X-Trail z napędem e-POWER wyceniono na 245 150 zł.