Czy butelki mogą być dziełem sztuki? Jak najbardziej. Udowadnia to szkocka destylarnia Glenfiddich, której whisky znalazło się w wyjątkowych butelkach i opakowaniach. Ich autorem jest Manuel Jimenez Garcia, którego prace można podziwiać w najsłynniejszych galeriach na świecie. Designerskie butelki są już dostępne także w Polsce.

Najnowsza kolekcja Glenfiddich nazywa się Time Re:Imagined i jest hołdem dla historii marki i jej masterów, którzy nadzorują procesy destylacji. Składa się z trzech rodzajów whisky: 30 - letniej, 40 i 50. Jednak nie tylko sam trunek jest wyjątkowy, ale i jego opakowanie.

Butelka najmłodszej, 30 - letniej whisky nawiązuje do kultowej trójkątnej butelki Glenfiddich. Jej kształt, stworzony z dwóch przeciwległych trójkątów symbolizuje trzy filary produkcji whisky: wodę, drożdże i słód jęczmienny. Opakowanie zewnętrzne w jakim znajduje się butelka przywodzi z kolei na myśl obraz poruszających się wstęg. Dzięki dynamicznym liniom i złożonej strukturze projektu można ulec iluzji, że butelka jest zawieszona w powietrzu.

Butelka z 40 - letnią whisky także stanowi ukłon w stronę klasycznej trójkątnej butelki Glenfiddich. Znajduje się w niezwykłej rzeźbie – pojemniku wykonanym z materiału kompozytowego o bardzo indywidualnych cechach, dzięki czemu każda sztuka whisky jest totalnym unikatem. Wyżłobienia wykonane w tworzywie odsłaniają przepływające przez nie, przenikające się żyły, z których każda jest zupełnie inna i wyjątkowa.

Dla najstarszej, 50 – letniej whisky zaprojektowano trójstronną karafkę. Inspiracją była butelka o trójkątnej podstawie, zaprojektowana przez znanego na całym świecie artystę modernistycznego Hansa Schlegera specjalnie dla William Grant & Sons w 1956 roku. Tak samo jak w pozostałych projektach jej trzy strony nawiązują do trzech filarów produkcji whisky: wody, drożdży i słodu jęczmiennego. Dwa przeciwległe trójkąty – jeden u podstawy, a drugi na ramieniu butelki – stanowią wyrazisty symbol doliny z której pochodzi trunek.

Wyjątkowy kształt opakowania powstawał przez ponad rok, w oparciu o specjalny zapis danych klimatycznych z 50 lat zebranych dokładnie w miejscu, gdzie whisky leżakowała, czyli destylarni Glenfiddich w Dufftown. Brano pod uwagę wilgotność, temperaturę i ciśnienie powietrza. W ten sposób stworzono dedykowane mapy cyfrowe, a następnie cylindryczny kształt glorifiera. Zebrane informacje zostały następnie wykorzystane by stworzyć wyjątkową strukturę 3D, wcielając w życie każdą sekundę z każdego dnia i miesiąca minionych 50 lat. Strukturę wykonano w całości z aluminium.

Projektantem butelek i opakowań jest Manuel Jimenez García, współzałożyciel i dyrektor madMdesign, firmy zajmującej się architekturą komputerową, współtwórca marki Nagami, łączącej design z robotyką i współzałożyciel Automated Architecture Ltd (AuAr), firmy design-tech.

Garcia mocno inspiruje się formą opartą na danych pochodzących z natury, co znajduje odzwierciedlenie w jego współpracy z markami takimi jak BMW, Audi, Jimmy Choo, Dior czy British Fashion Council. Zasłynął nie tylko dzięki tworzeniu algorytmów i form reprezentujących naturę, ale także dzięki przekuwaniu jej w nowe kreacje, zawieszone gdzieś pomiędzy tym, co naturalne i syntetyczne. Potrafi stworzyć kształty, których uzyskanie nie byłoby kiedyś możliwe bez zastosowania designu komputerowego i cyfrowego rzemiosła. Jego dzieła trafiły m.in. do Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, Canada’s Design Museum w Toronto, Design Museum w Londynie, Royal Academy of Arts (Londyn), czy też Philadelphia Museum of Art.

Wspólne dzieła Manuela Jimenez Garcia i masterów Glenfiddich są mocno reglamentowane. Najwięcej dostępnych będzie butelek z 30 - letnią whisky, firma nie podaje jednak ich liczby. Kolekcja 40 - letnich liczy 1600 butelek na cały świat, a 50. zaledwie 220! Tym samym mają wszelkie szanse stać się nie tylko pożądanym alkoholem, ale przede wszystkim ozdobą designerskich przestrzeni. Idealnie nadają się też na prezent, spełniając oczekiwania nie tylko miłośników wyrafinowanych alkoholi, ale i wysokiej klasy designu.

W Polsce znana jest już cena najmłodszej whisky – około 5 tys. i średniej - 21 tys. zł.