W Zbrojowni Sztuki w Gdańsku po raz XIII odbyło się wręczenie nagród w ramach konkursu Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych. Laureaci wyłonieni przez polskie uczelnie artystyczne otrzymali nagrody finansowe oraz możliwość zorganizowania własnych wystaw z pracami artystycznymi. Nagrodę główną ufundowaną przez rektorów polskich uczelni artystycznych otrzymała Karolina Cygnar z ASP w Krakowie za „Laboratorium życia”. Spośród dziesięciu nagrodzonych prac, dwie, autorstwa Klaudii Kania oraz Katarzyny Serkowskiej, pochodzą z Trójmiasta.

NAGRODA REKTORÓW ASP (20 000 ZŁ):

Karolina Cygnar „Laboratorium życia”

promotor: prof. ASP dr. hab. Ewa Janus, ASP w Krakowie

„Laboratorium życia” to wizja świata pozbawionego form naturalnych. Stworzone obiekty zostały wykonane w większości z plastikowych odpadów. Centralnym elementem pracy dyplomowej jest „piramida”. W jej wnętrzu odbywa się projekcja sześciu krótkich, kilkuminutowych filmów. Drugim elementem pracy artystycznej jest klatka na ptaki. W środku umieszczonych jest sześć ruchomych, różnokolorowych obiektów rzeźbiarskich, które próbują oswobodzić się z ram klatki. Dopełnieniem jest zestaw trzech akwariów, wykonanych z lustra weneckiego. W środku znajdują się obiekty rzeźbiarskie, które zostały zaprogramowane, by poprzez światło i dźwięk, reagowały na obecność człowieka.

NAGRODA MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (8 000 ZŁ):

Joanna Krawczyk „Roszada”

promotor: dr Witek Orski, AS Szczecin

Praca nawiązuje do fotografii „Autoportret” Claude Cahun z 1920 roku. W 2019 roku artystka dokonała odtworzenia fotografii. W kolejnym odsłonach studentka grała performatywnością wielokrotnego wchodzenia w obraz. Analizując twórczość Cahun znalazła także inną fotografię-kolaż, która otworzyła intrygujące perspektywy na pytania zawarte w zakresie gry płciowej, auto formacji, hierarchii społecznych oraz tożsamości.

NAGRODA PREZYDENTA MIASTA SOPOTU (4 000 ZŁ) oraz NAGRODA PGS W SOPOCIE W POSTACI INDYWIDUALNEJ WYSTAWY:

Eliza Gawrjołek „Inwentaryzacja strat”

promotor: dr hab. Dominika Sadowska i prof. ASP dr hab. Łukasz Ogórek, ASP Łódź

Projekt artystyczno-badawczy polegający na zbieraniu na stronie (www.straty.space) fotografii strat - reprezentacji wizualnych obiektów utraconych lub symbolizujących utracony stan. Celem niniejszej pracy jest ukazanie współczesności jako czasu zmian, a co za tym idzie - epoki utraty lub precyzyjnie: wielu utrat. Jest nim także stworzenie wycinkowego przekroju współczesnych wartości (zakładając, że wybrane straty = coś, co było ważne).

NAGRODA GDAŃSKIEJ GALERII MIEJSKIEJ W POSTACI INDYWIDUALNEJ WYSTAWY:

Dominika Gierszewska „Rozważania na temat uważności. Człowiek niskopodłogowy”

promotor: prof.. Piotr Kurka, UA Poznań

Niskopodłogowa postać przygląda się z bliska, obserwuje. W naturze ma łatwość do zahaczania, potykania się czy też zauważania. Dyplom ten to refleksja nad tematem uważności, wywołanej konkretnymi doświadczeniami. Refleksja, czyli akt świadomości stanowiący o tym, że spełniając go, uprzytamniam sobie jego zachodzenie. To zwrócenie się podmiotu myślącego ku własnej aktywności, tj. uświadomienie sobie pewnych mechanizmów i chęć przedstawienia ich.

NAGRODA MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO (15 000 ZŁ):

Klaudia Kania „O studni”

promotor: prof. Mariusz Białecki, ASP Gdańsk

Praca jest inspirowana formą i motywem konkretnej studni, w której artystka znalazła szczątki jelenia. Widok ten głęboko w niej utkwił, co popchnęło ją do próby interpretacji i przedstawienia owej zastanej rzeczywistości. Przyswaja świadomość śmierci jako integralną część życia. Czerpie z myśli Heraklita, gdzie życie i śmierć jest nierozłączną, archetypową parą przeciwieństw, trwa we wszystkim i wynika z porządku, który rządzi światem.

NAGRODA PREZYDENTA MIASTA GDAŃSKA (8 000 ZŁ) oraz NAGRODA SPECJALNA INSTYTUTU SOMAESTHETICS AND THE ARTS CENTER ASP W KRAKOWIE

(3 000 ZŁ):

Magdalena Banaś „Krajobraz skóry. Rozważania o tożsamości, cielesności i miejscu”

promotor: prof. Przemysław Tyszkiewicz, ASP Wrocław

To cykl grafik skupiających się na strukturze ciała, głównym narzędziu wzajemnej komunikacji. Artystka stara się przekształcić jego fragmenty na elementy krajobrazu. Skóra stanowi synonim tożsamości, natomiast formy ukształtowania terenu naśladują miejsce – symboliczną przestrzeń łącząca daną społeczność. Podróż przez różne struktury i pejzaże odzwierciedlają odmienność tożsamości każdego człowieka.

NAGRODA CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ŁAŹNIA W POSTACI INDYWIDUALNEJ WYSTAWY:

Katarzyna Serkowska „Martwa natura?”

promotor: prof. Grzegorz Klaman,

ASP Gdańsk

Praca kładzie nacisk nie na fotograficzne reprezentacje natury, a jej cyfrowe, wygenerowane przez komputer oblicze. Wykorzystana tutaj została nowatorska sieć kontradyktoryjna AI o nazwie StyleGAN, której algorytm „nauczył się” wyglądu roślin i zaczął generować́ nowe wizerunki, niemające odpowiedników w rzeczywiście istniejących gatunkach. W ten sposób pojawia się nowy rodzaj tytułowej martwej natury – martwej dlatego, że nigdy nie istniała.

NAGRODA PREZYDENTA MIASTA GDYNI (8 000 ZŁ):

Michał Wasiak „Cykl obrazów inspirowanych malarstwem caravaggionistów”

promotor: dr. hab. Tomasz Musiał, ASP Łódź

To cykl sześciu obrazów olejnych inspirowanych malarstwem caravaggionistów. Tematyką wszystkich prac przedstawienie figuratywne. Opracowany kontrast zawsze inspirował artystę, urzekając realizmem ukazanych form i brył oraz uzyskaną w ten sposób głębią, dlatego postanowił skupić się na esencji idei caravaggionizmu, jaką było ukazanie i podkreślenie roli światła w malarstwie poprzez jego deformujący wpływ na przedstawione postaci.