Doskonały system automatyzacji, free cooling, stacja uzdatniania wody, szybka ładowarka do pojazdów elektrycznych, ograniczenie liczby reklam wielkoformatowych, zieleń na 1/3 powierzchni centrum, recykling czy eko warsztaty - to tylko niektóre działania ekologiczne, za które zostało docenione Forum Gdańsk. Trójmiejskie centrum handlowe już po raz drugi znalazło się w Raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce”, czyli największym przeglądzie praktyk CSR.
Obecna sytuacja klimatyczna i kwestie środowiskowe wymuszą w najbliższym czasie szereg zmian w obszarze regulacji. Jak podkreślają eksperci, kto nie jest gotowy na redukcję swojego „śladu środowiskowego”, zostanie w tyle. Z pewnością uniknie tego Forum Gdańsk, które już drugi rok z rzędu zostało docenione przez ekspertów i znalazło się w Raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce”, czyli największym przeglądzie praktyk CSR.
- Forum Gdańsk debiutowało w raporcie przygotowanym przez ekspertów w 2020 roku. Ponownie doceniono zaangażowanie naszego zespołu na rzecz ochrony środowiska w tym roku. To dla nas ogromne wyróżnienie, ale i motywacja do podejmowania kolejnych wyzwań – mówi Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Dbałość o jak najlepsze i trwałe relacje z otoczeniem mamy w genach. Z jednej strony wsłuchujemy się w potrzeby mieszkańców i inicjujemy działania w zakresie ochrony środowiska, z drugiej zaś realizujemy różne projekty i wydarzenia o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, sportowym czy rekreacyjnym. Chętnie wchodzimy we współpracę networkingową, dzielimy się doświadczeniem lub wymieniamy się dobrymi praktykami. Często podejmujemy pionierskie działania w branży – mówi Magdalena Gibney.
Multi Poland zarządzająca Forum Gdańsk od samego początku zadbała o zastosowanie rozwiązań technologicznych, które sprzyjają ochronie środowiska. Jednym z nich jest system automatyki, który spaja pozwala efektywnie i w sposób oszczędny zarządzać całym obiektem. Budynek przystosowany jest do free coolingu, a ponadto posiada czujniki zmierzchu, sterowniki czasowe i czujniki ruchu do sterowania oświetleniem. Forum Gdańsk wyposażone jest również w SUW (stację uzdatniania wody) pozwalającą na recykling wody technologicznej oraz system zarządzania pobieraną mocą, który redukuje do 36 proc. ilości pobieranej energii. To jednak nie wszystko. Centrum posiada także szybką ładowarkę z trzema stanowiskami do pojazdów elektrycznych oraz wielkie naturalistyczne przestrzenie. Blisko trzy hektary powierzchni Forum Gdańsk to tereny zielone, na których rośnie ponad 30 tys. roślin, w tym dwa zabytkowe drzewa – jesion i kasztanowiec. Na terenie kompleksu znajdują się także rośliny miododajne, dzięki którym pszczoły z pasieki Forum Gdańsk już trzeci rok wytwarzają miód.
W ramach partnerstwa z Miastem Gdańsk, Forum angażuje się w także działania edukacyjne między innymi z zakresu ochrony wód Bałtyku oraz znajdującej się tam fauny i flory, a także jest partnerem kampanii miejskiej „Gdańsk bez plastiku”. Z kolei w ramach współpracy z Gdańską Infrastrukturą Wodociągowo-Kanalizacyjną (GIWK) centrum zorganizowało eko warsztaty pod hasłem Dekoduj plastik. A od 2019 roku prowadzi kampanię For ECO, w ramach której promuje postawy społeczeństwa obywatelskiego, wrażliwego na ekologię i różnorodność.
- Przykładów proekologicznej działalności Forum Gdańsk jest wiele. Jednym z nich jest tworzenie przedmiotów użytkowych, takich jak torby wielokrotnego użytku, które zostały uszyte z banerów, informujących o otwarciu centrum. Innym przykładem jest zrezygnowanie z napojów w plastikowych butelkach, serwowanie wody z kranu czy współpraca z Miastem Gdańsk w zakresie działań edukacyjnych, których celem jest segregacja odpadów – informuje Magdalena Gibney. - Do naszych klientów wychodzimy z propozycją robienia zakupów w sposób przemyślany. Zachęcamy do recyklingu także w modzie – dodaje.
Najważniejsze jednak, że nie tylko Forum Gdańsk jako centrum promuje ekologiczne podejście. Tą samą drogą podążają również jego najemcy. I tak na przykład: LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Cropp oraz Sinsay, zwiększył kolekcję ubrań tworzonych z materiałów przyjaznych środowisku, takich jak: bawełna organiczna, włókna z celulozy drzewnej tworzone w obiegu zamkniętym, organiczny len czy recyklingowany poliester z butelek PET, wyławianych z morza. Co więcej, w sklepach marek Mohito, House i Reserved zlokalizowanych w Forum Gdańsk znajdują się pojemniki, do których można oddawać odzież używaną. Takie ubrania otrzymują drugie życie trafiając do osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Z kolei Levi’s wprowadził na rynek najbardziej ekologiczne jeansy wykonane z bawełny organicznej oraz materiału Circulose (pochodzącego ze zużytych jeansów). Sephora wprowadziła mądry recykling swoich opakowań, a Starbucks zachęca klientów do zabierania fusów z kawy do domu. Marka w ten sposób przypomina o ich właściwościach i naturalnym potencjale.