Kompaktowy sedan marki Mazda to bardzo nieoczywisty wybór. W segmencie tym zdecydowanie dominują inne modele, ale wśród nich mało który ma nadwozie tradycyjnej, 4 drzwiowej limuzyny. Na tym tle Mazda 3 sedan wyróżnia się pod wieloma względami.
Głowę daję, że jeśli Wasz sąsiad nie ma Mazdy 3 najnowszej generacji, to trudno będzie Wam wskazać miejsce gdzie ją ostatnio widzieliście. Jest to jeden z rzadszych kompaktowych samochodów, spotykanych na trójmiejskich drogach.
Jej ekskluzywność objawia się nie tylko częstotliwością występowania, ale także wyposażeniem. Mazda już od kilku lat komunikuje, że z producenta standardowych i przystępnych modeli staje się marką Premium, porównywalną z rodzimym Lexusem i Infiniti. Wraz z nowym modelem 3, ta komunikacja przeszła w czyny i wprowadziła tego producenta do najwyższej ligi w segmencie C.
Mazda wyposażyła ją w wiele rozwiązań, których konkurencja nie oferuje wcale, albo wymaga sowitej dopłaty. W wyposażeniu standardowym są m.in. wyświetlacz Head-Up, nawigacja satelitarna, AppleC Play/Android Auto oraz reflektory wykorzystujące technologię LED.
Przyłożono się również do konstrukcji podwozia, zespołu napędowego, a także stylistyki nadwozia jak i wnętrza. To ostatnie robi szczególnie dobre wrażenie. Zarówno jego nowoczesna design jak i przede wszystkim jakość wykończenia, powodują, że odczucia wobec tego modelu po zajęciu miejsca w środku już tylko rosną. Stylistycznie Mazda 3 Sedan rożni się od wersji hatchback, o m.in. znacznie pojemniejszy bagażnik, chromowane elementy nadwozia dodające elegancji, jasną podsufitkę oraz dostępną wersję ENSO z białą tapicerką skórzaną.
Nastawy zawieszenia udanie łączą komfort jazdy, jakim powinna cechować się limuzyna, ze całkiem dobrymi osiągami, generowanymi przez 2-litrowy, benzynowy silnik o mocy 150 KM. Warto też dodać, że jest to podstawowa jednostka napędowa w tym modelu.
Mazda 3 to dobrze zaprojektowany i przemyślany samochód, który udanie łączy nowoczesność stylistyczną i wyposażeniową, z tradycyjnym, eleganckim nadwoziem i zespołem napędowym, który zadowoli purystów.
Ceny Mazdy 3 w wydaniu hatchback jak i sedan rozpoczynają się od kwoty 99 900 zł za wersję KAI. Testowana przez nas odmiana Hikari to wydatek minimum 117 900 zł w wersji z manualną skrzynią biegów lub 125 900 zł z „automatem”. W cenniku zajmuje ona trzecią pozycję z czterech pakietów wyposażeniowych. Najbogatsza odmiana ENSO to koszt minimum 137 900 zł.
Samochód został użyczony na test od autoryzowanego dilera Mazdy, firmy BMG Goworowski.