Milion złotych aktywów płynnych - to minimalna kwota środków, którymi musi dysponować konsument zainteresowany ofertą bankowości typu private banking w Polsce. Ci, którym uda się spełnić restrykcyjne kryterium dochodowe, będą mogli liczyć na iście królewską obsługę - począwszy od indywidualnej opieki doradcy, przez finansowanie nieruchomości i zarządzanie inwestycjami, kończąc na dostępie do prestiżowych kart umożliwiających wstęp do elitarnych saloników VIP na lotniskach. 

Bankowość prywatna w Polsce nie ma za sobą kilkusetletniej tradycji. To segment stosunkowo młody, liczący niewiele ponad dwie dekady działalności, a dla wielu Polaków wciąż nieznany. Mimo tak skromnego stażu polski private banking zdołał wypracować wysokie standardy – wszystko za sprawą doświadczenia trudnego i wymagającego rynku z początków wieku XXI w Polsce. 

Lata formowania się polskiej bankowości prywatnej były czasem ogromnych zmian polskiej gospodarki. Nastąpił długo oczekiwany rozwój sektora prywatnego i warszawskiej giełdy, a instytucje finansowe musiały na nowo odnaleźć się w zmienionym ładzie postkomuny. Doświadczenie tych lat zahartowało bankowość prywatną w Polsce i pozwoliło podnieść jej standardy do poziomu  reprezentowanego przez największych graczy na świece. 

- Historia bankowości prywatnej w Polsce to nieco ponad 20 lat. Lat często burzliwych, bo kształtowanych w okresie ogromnych zmian polskiej gospodarki i rozwoju pierwszych znaczących majątków. To początkowo ‘tylko’ bankowość w ekskluzywnym wydaniu. – wyjaśnia Krzysztof Bratos, dyrektor departamentu bankowości prywatnej mBanku. - Ten czas jednak się skończył. Polska jest już klasyfikowana jako rynek rozwinięty, a dojrzali polscy klienci coraz częściej szukają odpowiedzialnego partnera, który będzie ich wspierać w zarządzaniu kompleksowym majątkiem przez lata – dodaje Krzysztof Bratos.

Bankowość prywatna to dziś o wiele więcej niż oferta depozytu dla gotówki majętnego Klienta. Private banking to przede wszystkim kompleksowa obsługa najbardziej wymagających konsumentów, na którą składa się nie tylko szereg wyselekcjonowanych produktów i narzędzi, lecz także długofalowe doradztwo i dostęp do specjalistycznego know-how z zakresu zarządzania finansami. 

Korzyść obopólna

Dochodowy klient to nie tylko przywilej - to także ogromne zobowiązanie dla banku. Chcąc sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających interesantów, banki oferujące produkty typu private banking muszą wykazać się najwyższą jakością usług i nienaganną obsługą klienta. Nie może być mowy o braku profesjonalizmu doradców, problemowej bankowości mobilnej czy częstych przerwach technicznych odcinających dostęp do konta lub karty. Klient płaci i klient wymaga. 

Oczywiście banki nie stawałyby na rzęsach, gdyby zyski z dostarczania najbardziej prestiżowej oferty nie były wymierne. Klienci bankowości prywatnej to specyficzna grupa konsumentów - dysponują ogromnymi środkami, chętnie inwestują i nie pozwalają sobie na błędne decyzje finansowe. Dla banku to bodaj najbardziej pożądany typ klienta. Duży kapitał regularnie poddawany przemyślanym inwestycjom generuje pokaźny wpływ z marży bankowej. Podobnie w przypadku instrumentów dłużnych dedykowanych klientom private banking - jakość ich portfela utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, co oznacza niemal pewny zysk dla banku. 

Tylko dla wybranych

Oferta bankowości prywatnej w Polsce przeznaczona jest dla klientów dysponujący co najmniej milionem złotych płynnych aktywów. Wymóg ten, stosowany mniej lub bardziej restrykcyjnie przez banki, jest najważniejszym kryterium przyjęcia do prestiżowego grona. Instytucje finansowe przeprowadzają także analizę wiarygodności konsumenckiej zainteresowanego. Weryfikują jego źródło dochodów, lustrują ostatnie wydatki i inwestycje, a także sprawdzają rejestry krajowych biur informacji gospodarczej, chcąc wykluczyć ryzyko objęcia ekskluzywnym programem bankowym nieterminowego dłużnika. 

Klient bankowość prywatnej musi mieć potencjał. Oznacza to, że nawet jeśli nie wszystkie jego decyzje inwestycyjne podejmowane w przeszłości okazywały się wysoce rentowne, posiadane przez niego aktywa muszą być dobrze oceniane przez ekspertów ds. zarządzania finansami. To właśnie ich reinwestycja w znakomitej liczbie przypadków stanowi clou współpracy klienta z doradcami bankowości prywatnej. Zamożny konsument decyduje się na pakiet private banking nie po to, by móc wymienić podstawową kartę kredytową na jej platynowy odpowiednik, lecz po to, by trafić w ręce ekspertów potrafiących sprawnie i bezpiecznie pomnażać majątek.

Produkty o najwyższym
standardzie

Prestiż bankowości prywatnej nie wynika jedynie ze specyfiki klienteli i ich potrzeb, lecz także rozwiązań opracowywanych i dostarczanych przez poszczególne banki na polskim rynku. W skład „standardowego” pakietu usług private banking zaliczyć można przede wszystkim możliwość otworzenia ekskluzywnego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego, nad którym pieczę sprawować będzie osobisty opiekun konta. Do tego istnieje możliwość aktywacji rachunku  oszczędnościowego z atrakcyjnym oprocentowaniem oraz konta walutowego - szczególnie atrakcyjnego dla klientów często podróżujących i prowadzących biznesy z zagranicznymi podmiotami.

Oprócz tradycyjnych rachunków instytucje dostarczające bankowość prywatna oferują niedostępne mniej zamożnym klientom lokaty negocjowane (dające możliwość indywidualnego wynegocjowania warunków depozytu) oraz rentierskie (długoterminowe, polegające na cyklicznej wypłacie odsetek, z których klient może się utrzymywać). Bankowość prywatna dostarcza także pełen wachlarz możliwości inwestycyjnych. Od indywidualnie dobieranych funduszy i subfunduszy, przez zarządzanie inwestycjami giełdowymi, aż po produkty skarbowe czy niestandardowe narzędzia oferujące większy zysk przy wyższym ryzyku inwestycyjnym. 

Doradcy bankowości prywatnej są w stanie dobrać najlepsze instrumenty dłużne do sytuacji finansowej klienta zainteresowanego realizacją kolejnych planów. Banki oferują atrakcyjne kredyty hipoteczne oraz te służące zakupowi instrumentów finansowych na rynku pierwotnym, wtórnym lub w pierwszej ofercie publicznej. Dla tych klientów, którzy rozważają dalsze inwestycje na zagranicznych rynkach, istnieje możliwość opracowania oferty kredytu walutowego o korzystnej marży i szczelnym systemie
zabezpieczeń. 

- Klienci w dzisiejszych czasach potrzebują instytucji wiarygodnej, banku, który podlega regulacjom, sam stoi na straży równowagi i stabilności – tłumaczy Piotr Wawrzyniak, Dyrektor Departamentu Private Banking w Getin Noble Bank SA. - Oczekują profesjonalisty o najwyższych standardach jakościowych i etycznych. Tylko największe banki będą w stanie przyciągnąć doświadczonych doradców private banking – dodaje.

Nie tylko finanse

Prestiżowe lokaty, rachunki i kredyty - brzmią wspaniale, jednak gdyby się zastanowić, to większość tego typu produktów możemy znaleźć w tradycyjnych bankowościach detalicznych bądź korporacyjnych. To, co wyrówna bankowość prywatną, to fakt, iż wszystkie te produkty możemy otrzymać w jednym miejscu i zawsze według polecenia osobistego doradcy finansowego, któremu bardziej od osiągnięcia zysku ze sprzedaży zależeć będzie na zadowoleniu klienta i zabezpieczeniu jego środków. 

Współpraca z doradcami private banking jest długoterminowa i opiera się na wzajemnym zaufaniu. Dlatego też bankowcy doradzają swym ekskluzywnym klientom tak, by osiągnęli oni stabilny zysk w ujęciu długofalowym. 

- Co jest tajemnicą sukcesu szwajcarskich czy angielskich banków prywatnych? Zbudowali go na etycznym i partnerskim podejściu do relacji, na powiązaniu interesu banku z interesem klienta – wyjaśnia Krzysztof Bratos. - Te firmy wielokrotnie wręcz unikały rozwiązań intratnych w krótkim terminie, za to dbały o zaufanie i poczucie bezpieczeństwa swoich klientów w długim okresie – dodaje.

Największą zaletą bankowości prywatnej jest współpraca w oparciu o indywidualnie opracowaną strategię zarządzania majątkiem. Każdy produkt polecany klientowi private banking powinien być zgodny z rzeczywistymi potrzebami konsumenta i odpowiedni względem jego wymagań oraz możliwości. Dotyczy to nie tylko finansów sensu stricto, lecz również rynku nieruchomości, ubezpieczeń, działalność filantropijnej, poradnictwa prawnego czy prywatnej opieki medycznej. Klient bankowości prywatnej musi czuć, że znalazł się dobrych rękach.

Kompleksowe doradztwo i gwarancja stabilności aktywów odciąża konsumenta, pozwalając mu cieszyć się profitami płynącymi z uczestnictwa w ekskluzywnym programie opieki bankowej. I tak przykładowo posiadanie elitarnej karty kredytowej gwarantuje dostęp do luksusowych saloników VIP na światowych lotniskach. Klient bankowości prywatnej dysponuje także pakietem specjalnych rabatów w ekskluzywnych punktach handlowo-usługowych. Może liczyć na priorytetowe traktowanie w przypadku wizyty w oddziale banku, szybszą obsługę u partnerów czy wszechstronną pomoc konsjerża. 

- Dzięki serwisowi concierge klient może uzyskać pomoc przy organizacji codziennych spraw. Osobisty asystent zarezerwuje stolik w restauracji, zapewnieni opiekę nad dziećmi, zdobędzie trudnodostępny bilet na koncert lub mecz, a także przypomni o ważnej rocznicy i zapewni na przykład stosowny bukiet kwiatów – wyjaśnia Katarzyna Tomaszewska, Dyrektorka Departamentu Dystrybucji Bankowości Prywatnej i Usług Maklerskich w Banku Pekao SA.