Choć wynajem długoterminowy to relatywnie nowy instrument dla użytkowników samochodów to szybko zdobywa popularność jako alternatywa dla leasingu lub kredytu. O tym jakie ma zalety i kto może z niego skorzystać opowiada Przemysław Czarnecki, wiceprezes gdyńskiej firmy Car Lease Polska.

Wynajem długoterminowy to stosunkowo nowa forma zakupu samochodu. Jak go można scharakteryzować?

To po prostu wynajem auta za który płacimy miesięczny abonament. Na podobnej zasadzie jak płacimy rachunek telefoniczny, czy też rachunki za media. Nie musimy zatem angażować swoich środków tak jak w przypadku kupna auta. Nie musimy też wydawać pieniędzy na polisę ubezpieczeniową, ponosić kosztów eksploatacji, wymiany opon, czy też kosztów serwisowych, a nawet auta zastępczego. W zamian za abonament dostajemy więc samochód z pełną, kompleksową obsługą, a jedyne dodatkowe koszty jakie ponosimy to bieżące zakupy paliwa.

Jak wygląda kwestia przebiegu? Czy jest nieograniczony?

Nie, przed podpisaniem umowy ustalamy limit kilometrów. Inaczej dobierany jest dla osoby, która sporadycznie jeździ po mieście, a inaczej dla kogoś kto często wyjeżdża w dalekie delegacje służbowe. Dlatego też całkowity, miesięczny koszt wynajmu zależy od tego, w jakim stopniu będziemy korzystać z samochodu.

A co w przypadku gdy przekroczymy założony limit? Nie zawsze można wszystko przewidzieć.

W przypadku przekroczenia założonego limitu kilometrów można dokonać rekalkulacji w trakcie trwania umowy, a miesięczna rata zostanie powiększona o liczbę dołożonych kilometrów. Można też jeździć tak samo jak do tej pory, a na koniec umowy zostanie wystawiona faktura za nadprogramowe kilometry.

Czy są jakieś ograniczenia co do wyboru pojazdów? Czy klient może wskazać dowolne auto?

Nie ma tutaj ma żadnych ograniczeń. Można wskazać dowolny samochód, a naszym zadaniem jest, aby go zorganizować i przygotować na życzenie klienta.

Kto może używać tej formy zakupu?

Wynajem długoterminowy jest skierowany zarówno do firm, jak i osób fizycznych. Każdy może skorzystać z wynajmu długoterminowego. Tym samym w grę wchodzi znacznie szersza grupa odbiorców niż w samym leasingu operacyjnym, który skierowany jest tylko do firm.

Na jakich warunkach możemy pozyskać auto przy wynajmie długoterminowym?

Umowa zawierana jest na okres od 24 do 60 miesięcy. Klienci najczęściej wybierają opcję 36 oraz 48 miesięcy. Najważniejsze aspekty, które decydują przy uzyskaniu zgody to udokumentowane dochody, a w przypadku ich braku – jeżeli chodzi o firmy - wytłumaczalne straty.

Czy leasing i wynajem są traktowane identycznie jako kredyt, tzn. klienci podlegają takim samym procedurom i wymogom (np. historia kredytowa)?

Ani leasing, ani wynajem nie są traktowane jako kredyt. Obie formy są przyjęte jako forma leasingu, a leasing co do zasady nie obciąża naszej zdolności kredytowej. Wymogi są bardzo zbliżone, ale to też kwestia przypadku i przede wszystkim ceny przedmiotu, który wynajmujemy czy też leasingujemy. Każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie z nastawieniem na skuteczne przeprocesowanie danej transakcji. Co do zasady wynajem długoterminowy opiera się na umowie między klientem, a instytucją finansującą oraz dokumentach potwierdzających zdolność kredytową, z dodatkową weryfikacją w BIK. Procedura ta nie różni się od uproszczonej procedury finansowania w leasingu operacyjnym. Warto wspomnieć, że jeżeli klient miał jakieś zawirowania to lepiej dla niego i dla nas, jeżeli od razu nas o tym poinformuje. Będziemy w stanie inaczej poprowadzić proces.

Jakie skutki podatkowe niesie za sobą abonament? Czy w całości możemy go odliczyć od kosztów firmy?

Tak, wynajem długoterminowy, tak samo jak leasing operacyjny można odliczyć od kosztów prowadzenia działalności. Czy w całości? To już pytanie do księgowego danej firmy i przeznaczenia danego samochodu czy to będzie auto wyłącznie firmowe czy 50/50.

Teraz porównanie. Co jest korzystniejsze – leasing, czy wynajem?

Atuty wynajmu to tzw. opłata własna, która najczęściej oscyluje od dolnego 0% do 10% wartości samochodu. Czyli istnieje możliwość pozyskania auta bez angażowania jakichkolwiek środków. Przy leasingu ta opłata zaczyna się od 10 %, a częstą praktyką jest nawet 45% wartości samochodu. Kolejny atut to kwestia ubezpieczeń AC/AC/GAP, które są już zawarte w miesięcznym abonamencie, a w leasingu spoczywają na leasingobiorcy jako dodatkowy koszt nieuwzględniony w finansowaniu. Tutaj ważna uwaga dla zainteresowanych wynajmem - warto zwrócić uwagę na oferty nazywane przez dealerów samochodowych, wynajmem długoterminowym. W większości przypadków nie uwzględniają kosztu polisy w proponowanej racie. Wynajem wygrywa też, jeżeli chodzi o utrzymanie auta, jak wspomniałem użytkownik nie ponosi żadnych kosztów, a w leasingu wszystkie są po stronie leasingobiorcy.

A jakie są przewagi leasingu?

Na pewno wypada korzystniej w kwestii braku limitu kilometrów. Zaletą leasingu jest również kwestia zakończenia umowy, ponieważ wykup samochodu w tym rozwiązaniu to jedynie pozostała jego wartość po odjęciu wpłaty wstępnej oraz wszystkich uiszczonych rat. W wynajmie długoterminowym na koniec umowy pojazd zostaje przeważnie zwracany do firmy wynajmującej, a gdy pojawi się pomysł jego wykupu będzie to zazwyczaj możliwe po aktualnej cenie rynkowej samochodu, co będzie kwotą większą niż w przypadku wykupu w leasingu. I tutaj ważna uwaga - jeżeli w ofercie, podczas zawierania umowy wynajmu długoterminowego podawana jest wartość wykupu, być może to tylko wartość teoretyczna na dzisiaj. Na koniec kontraktu, tak czy inaczej oferta może być oparta o aktualne ceny rynkowe. Warto na to zwrócić uwagę w umowie.

Jakie jest zainteresowanie rynku wynajmem? Czy Polacy uczą się, że nie trzeba posiadać, by używać?

Zdecydowanie tak, wynajem długoterminowy zyskuje na coraz to większej popularności. Od momentu założenia naszej działalności w 2018 roku, zauważyliśmy, że zainteresowanie tego rodzaju finansowaniem wzrasta. Polacy dostrzegają potencjał wynajmu, ponieważ nie muszą przeznaczać całej kwoty na nowy samochód. Niewątpliwie jest to ogromna korzyść, ponieważ finansowanie za pomocą rat, nie obciąża tak drastycznie domowego budżetu.

A z waszych statystyk co wynika – klienci wybierają tradycyjny leasing, czy też nową formę?

Nie posiadamy jednoznacznych statystyk, które świadczą o znacznej popularności leasingu czy wynajmu. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji naszych klientów. Osoby posiadające własne działalności częściej decydują się na leasing operacyjny, jednak nie jest to regułą. Leasing jest dla osób, które na koniec trwania umowy mają zamiar wykupić samochód, użytkować go dalej lub sprzedać. Natomiast wynajem długoterminowy jest wybierany przez osoby, które lubią zmiany i preferują jazdę najnowszymi modelami samochodów oraz nie planują wykupu na koniec umowy.

Czyli nie ma wyraźnej przewagi jednej z form kupna, to kwestia specyfiki klienta. Czy klienci idąc do was wiedzą od razu z jakiej formy chcą skorzystać, czy też mogą liczyć na waszą analizę i pomoc w wyborze?

Klienci często wiedzą czego chcą, ale po rozmowie z nami i pozyskaniu informacji, których nie posiadali dotychczas, często potrafią zmienić zdanie i zazwyczaj na tym dobrze wychodzą. Jesteśmy specjalistami, potrafimy spojrzeć w przód i ocenić sytuację na podstawie przeszłości. Rynek motoryzacyjny wbrew pozorom jest dosyć przewidywalny, a skuteczne metody zakupu samochodu są nieprzerwanie skuteczne. Ważną rolę odgrywa rabat na samochód, od tego wszystko się zaczyna. Następnym elementem jest odpowiednio dobrana oferta finansowana, ale jeszcze ważniejszym jest aspekt zakupu czy wynajmu odpowiedniego modelu, czyli takiego który nie straci 50% swojej wartości w 3 - 4 lata.

Przemysław Czarnecki
wiceprezes gdyńskiej firmy Car Lease Polska.