Kontenery, gaz i morskie farmy wiatrowe

Pogłębianie podejść do nabrzeży, budowa nowych terminali głębokowodnych do przeładunku kontenerów, rozwijanie infrastruktury do obsługi gazu i biopaliw oraz morskich farm wiatrowych, a także modernizacja pod kątem Zielonej Transformacji – to główne kierunki rozwoju bałtyckich portów. Jak je zrealizować? O tym rozmawiali eksperci podczas kolejnej edycji międzynarodowej konferencji Transport Week, która odbyła się w marcu w Gdyni. Organizatorem wydarzenia była firma Actia Forum. Patronat medialny sprawował „Biznes Pomorza”.
– Zmiany klimatyczne znacząco wpływają na branżę morską, zarówno z perspektywy ekologicznej, jak i gospodarczej. Eksperci spodziewają się, że przełożą się one przede wszystkim na rozwój hubów morskiej energetyki wiatrowej (MEW) i infrastruktury wsparcia, rozwój systemów zasilania statków energią elektryczną z lądu (onshore power supply – OPS) w portach oraz inwestycje w infrastrukturę LNG, czyli skroplonego gazu ziemnego, wodoru i amoniaku w celu wsparcia paliw alternatywnych – wylicza Monika Rozmarynowska-Mrozek, kierownik konsultingu w Actia Forum.
Let’s go green!
Region Morza Bałtyckiego odgrywa kluczową rolę w rozwoju morskich odnawialnych źródeł energii, z potencjałem morskiej energetyki wiatrowej szacowanym na co najmniej 93 GW. Obecnie na Bałtyku realizowanych jest wiele projektów na różnych etapach rozwoju, ale większość z nich znajduje się na etapie koncepcji/wczesnego planowania (na razie funkcjonują tylko dwa terminale MEW – w Roenne i Mukran).
Wkrótce działać zacznie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w porcie w Świnoujściu, w trakcie budowy są trzy terminale: w portach w Gdańsku, Kłajpedzie i Tallinnie, a w sześciu innych lokalizacjach (Lipawa, Ventspils, porty Ostrobotni, Hanko, Karlshamn, Oskarshamn) opracowywane są projekty terminali instalacyjnych lub prowadzone są badania dotyczące ich możliwości wykorzystania w MEW.
– Kolejnym ważnym elementem zielonej transformacji portów jest rozwój proekologicznych systemów OPS, które są już zainstalowane w około 20 portach na Bałtyku. Pierwszy taki system w Polsce pojawił się na nowym nabrzeżu promowym w Gdyni. Już od 2030 roku korzystanie z OPS będzie obowiązkowe dla statków pasażerskich i kontenerowych, chyba że będą one dysponować własnym bezemisyjnym źródłem zasilania – dodaje Agata Chmielecka, manager projektów w Actia Forum.
Jeśli chodzi o ostatnią gałąź zrównoważonego rozwoju, czyli paliwa alternatywne, to obecnie widać dużo działań naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech zostaną zbudowane terminal importowe – w Lubminie wodoru, a w Hamburgu amoniaku. Na duńskim Bornholmie ma z kolei powstać ekologiczny hub bunkrowy na Bałtyku, w którym statki będą mogły tankować zrównoważone paliwa. Z kolei nasi wschodni, dalsi sąsiedzi zbudują nowy mały terminal skroplonego metanu we wschodniej części portu Muuga w Estonii. Pozwoli on na pozyskiwanie przede wszystkim bioLNG, ale także innych paliw metanowych w większych partiach z rynku światowego i stworzy możliwości dla sektora transportowego przy przechodzeniu na paliwa bardziej przyjazne dla środowiska.

Morskie Farmy Wiatrowe (MFW) na Bałtyku

Transport Week 2025