Kontenery, gaz i morskie farmy wiatrowe

materiały prasowe

Pogłębianie podejść do nabrzeży, budowa nowych terminali głębokowodnych do przeładunku kontenerów, rozwijanie infrastruktury do obsługi gazu i biopaliw oraz morskich farm wiatrowych, a także modernizacja pod kątem Zielonej Transformacji – to główne kierunki rozwoju bałtyckich portów. Jak je zrealizować? O tym rozmawiali eksperci podczas kolejnej edycji międzynarodowej konferencji Transport Week, która odbyła się w marcu w Gdyni. Organizatorem wydarzenia była firma Actia Forum. Patronat medialny sprawował „Biznes Pomorza”.

– Zmiany klimatyczne znacząco wpływają na branżę morską, zarówno z perspektywy ekologicznej, jak i gospodarczej. Eksperci spodziewają się, że przełożą się one przede wszystkim na rozwój hubów morskiej energetyki wiatrowej (MEW) i infrastruktury wsparcia, rozwój systemów zasilania statków energią elektryczną z lądu (onshore power supply – OPS) w portach oraz inwestycje w infrastrukturę LNG, czyli skroplonego gazu ziemnego, wodoru i amoniaku w celu wsparcia paliw alternatywnych – wylicza Monika Rozmarynowska-Mrozek, kierownik konsultingu w Actia Forum.

Let’s go green!

Region Morza Bałtyckiego odgrywa kluczową rolę w rozwoju morskich odnawialnych źródeł energii, z potencjałem morskiej energetyki wiatrowej szacowanym na co najmniej 93 GW. Obecnie na Bałtyku realizowanych jest wiele projektów na różnych etapach rozwoju, ale większość z nich znajduje się na etapie koncepcji/wczesnego planowania (na razie funkcjonują tylko dwa terminale MEW – w Roenne i Mukran).

Wkrótce działać zacznie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w porcie w Świnoujściu, w trakcie budowy są trzy terminale: w portach w Gdańsku, Kłajpedzie i Tallinnie, a w sześciu innych lokalizacjach (Lipawa, Ventspils, porty Ostrobotni, Hanko, Karlshamn, Oskarshamn) opracowywane są projekty terminali instalacyjnych lub prowadzone są badania dotyczące ich możliwości wykorzystania w MEW.

– Kolejnym ważnym elementem zielonej transformacji portów jest rozwój proekologicznych systemów OPS, które są już zainstalowane w około 20 portach na Bałtyku. Pierwszy taki system w Polsce pojawił się na nowym nabrzeżu promowym w Gdyni. Już od 2030 roku korzystanie z OPS będzie obowiązkowe dla statków pasażerskich i kontenerowych, chyba że będą one dysponować własnym bezemisyjnym źródłem zasilania – dodaje Agata Chmielecka, manager projektów w Actia Forum.

Jeśli chodzi o ostatnią gałąź zrównoważonego rozwoju, czyli paliwa alternatywne, to obecnie widać dużo działań naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech zostaną zbudowane terminal importowe – w Lubminie wodoru, a w Hamburgu amoniaku. Na duńskim Bornholmie ma z kolei powstać ekologiczny hub bunkrowy na Bałtyku, w którym statki będą mogły tankować zrównoważone paliwa. Z kolei nasi wschodni, dalsi sąsiedzi zbudują nowy mały terminal skroplonego metanu we wschodniej części portu Muuga w Estonii. Pozwoli on na pozyskiwanie przede wszystkim bioLNG, ale także innych paliw metanowych w większych partiach z rynku światowego i stworzy możliwości dla sektora transportowego przy przechodzeniu na paliwa bardziej przyjazne dla środowiska.

Rozwój gospodarczy i wzrost wymiany handlowej

Modernizacja infrastruktury portowej oraz budowa nowej infrastruktury portowej w celu stworzenia nowych/zwiększenia zdolności przeładunkowych (np. terminali kontenerowych) to jeden z głównych aktualnych celów portów bałtyckich. Istnieje nadal bardzo duży potencjał dla rozwoju gospodarczego regionu Morza Bałtyckiego i wzrostu wymiany handlowej. A do tego, rzecz jasna, jest potrzebna odpowiednia infrastruktura. Przykładem rosnącego potencjału są obroty kontenerowe w portach bałtyckich, które wzrosły o 93% przez ostatnie 20 lat, a w Polsce aż o 570%. Rośnie więc potrzeba na budowę terminali kontenerowych. Uruchomienie terminala 3 Baltic Hub jest planowe na II połowę 2025 roku, głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie Świnoujście na 2029/30, portu zewnętrznego w porcie Gdynia – 2029/30, portu południowego w Kłajpedzie – 2028/30, terminala w Aarhus – 2027, a portu w Helsingborg – 2030.

Większe statki – głębsze porty

Pogłębienie i rozbudowa obiektów portowych w celu dostosowania ich do większych statków to kolejny trend na najbliższe lata. Oto przykłady portów bałtyckich, w których pogłębianie jest w toku lub planowane: port Gdynia (w toku - pogłębienie kanału portowego do 16 m, pogłębienie kilku nabrzeży do 15,5 m, pogłębienie toru wodnego do 17 m), port Kłajpeda (zrealizowane - pogłębienie zewnętrznego kanału okrętowego portu do 16 m i części kanału wewnętrznego do 15,5 m; planowane - dalsze pogłębienie do 17 m) i port Göteborg (planowane - pogłębienie toru wodnego do 17,5 m).

Bezpieczeństwo energetyczne to większa niezależność

Rosyjski monopol gazowy rósł na rynku europejskim przez wiele lat, zwłaszcza w Niemczech. W lutym 2022 r. system bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego stanął pod znakiem zapytania. Biorąc pod uwagę zagrożenia związane z dostawami gazu, konieczne było znalezienie alternatywnych dostawców. Przepustowość europejskich terminali LNG w tym czasie nie była wystarczająca, aby zaspokoić wysoki popyt. Konieczna była natychmiastowa reakcja w postaci nowych instalacji importowych. Największy wzrost liczby projektów związanych z infrastrukturą gazową miał miejsce w Niemczech, gdzie podjęto decyzję o budowie własnych terminali w rekordowym czasie i na niespotykaną dotąd skalę. Obecnie w Niemczech pływające terminale LNG (tzw. jednostki FSRU – Floating Storage Regasification Unit) funkcjonują w Mukran, Brunsbüttel i Wilhelmshaven.

Napięcia geopolityczne, czyli zawsze najlepiej przygotować się na najgorsze

Inwestycje w infrastrukturę podwójnego zastosowania to jedno z ważniejszych zadań, jakie stoją przed wieloma portami morskimi. Port w Tallinie buduje nowe nabrzeże (nabrzeże nr 6A będące nabrzeżem powstającego terminala instalacyjnego dla MFW) w południowym porcie Paldiski, aby obsługiwać statki do celów podwójnego zastosowania oraz powierzchnię składową dla ładunków i połączenia drogowe. Szwedzi tworzą połączenie ostatniej mili między drogą a portem Halmstad, które zwiększy jego zdolności logistyczne zarówno do celów wojskowych, jak i cywilnych. Port Rauma w Finlandii zyska rampę dla ciężkich ładunków umożliwiającą operacje transportu multimodalnego zarówno dla ruchu wojskowego, jak i cywilnego. Z kolei budowa terminalu intermodalnego w Centrum Logistycznym Portu Gdynia zwiększy jego zdolności przeładunkowe w relacji morze-kolej. Projekt także przyczyni się do poprawy jakości usług kolejowych w porcie dla transportu cywilnego i wojskowego.

 

Więcej informacji o konferencji: www.transportweek.eu