Najpierw uwaga dla spostrzegawczych czytelników lub też tych, którzy nasz magazyn wzięli po raz pierwszy do ręki. Biznes Prestiż zmienił się w Biznes Pomorza. Z zewnętrznego punktu widzenia to zmiana wydaje się kosmetyczna, bo zmienił się tylko drugi człon nazwy, a logotyp zachował pierwotny charakter. Dla nas to jednak coś więcej, bo kolejny etap rozwoju w ponad 15 - letniej historii, naszego wydawnictwa, którego okrętem flagowym jest Prestiż Magazyn Trójmiejski. Pismo wymyślonego jako life stylowe, które z czasem stało się opiniotwórczym i wszechstronnym magazynem trójmiejskiego życia. Jego stałym elementem stały się treści biznesowe, a po czasie zaczęły powstawać wydania specjalne, dedykowane finansom i bankowości, czy też nieruchomościom. W ten sposób w 2021 roku wykiełkował kwartalnik Biznes Prestiż jako dodatkowe pismo dedykowane biznesowi, gospodarce, nauce i samorządom. Dzisiaj, wraz z 13 wydaniem, już całkiem samodzielne. Takie, które potrafi dostarczyć rzetelne, ciekawe, a przede wszystkim inspirujące informacje z życia gospodarczego Pomorza. Tradycyjnie celujemy w publicystykę ekonomiczną i raporty. To domena magazynów gospodarczych, których rolą - w przeciwieństwie do mediów codziennych – jest nie tylko podawanie danych i faktów, ale i ich analizowanie, zestawianie i porównanie. Wyłapywanie nowych zjawisk i trendów. I rozmowy z ekspertami.
Co więc w środku? W tym numerze pod lupę wzięliśmy żeglarstwo sportowe. Kierunek oczywisty, bo przecież Trójmiasto to najważniejszy ośrodek żeglarski w Polsce. Jak więc wypada bilans ostatnich 3 dekad, jeżeli chodzi o nasz udział w światowej rywalizacji, nie tylko pod kątem osiąganych wyników, ale i zaangażowania biznesu – o tym piszemu w raporcie „Żeglarstwo i biznes”.
Kolejny raport dotyczy służby zdrowia, a dokładnie jej kondycji finansowej. To, że jest zła, to wszyscy wiedzą. Pytanie – co jest tego przyczyną i co trzeba zrobić, by było lepiej? Czy faktycznie obniżenie składki zdrowotnej dla przedsiębiorców jest tak ważnym, wręcz kluczowym wydarzeniem – przynajmniej w opinii części polityków, które pogorszy sytuację? Czy też źródła problemu należy szukać gdzie indziej, czyli w dziurawym i fatalnym systemie, który wszystkie kolejne ekipy rządzące traktują jak zgniłe jajo. Na zasadzie: „lepiej nie ruszać, jakoś przeczekamy do kolejnych wyborów”. O tym co działa, a co nie – pytamy ekspertów.
Wiecie co to jest ageizm? To zjawisko dyskryminacji w pracy ze względu na wiek. Nie, nie chodzi o młode pokolenia, na których skupia się uwaga mediów, polityków i dużych firm, by zapewnić jak najlepsze warunki pracy. Problem dotyczy pracowników 50+, którzy coraz częściej mówią wprost o narastającym problemie wykluczenia i trudnościach ze znalezieniem pracy. Tym bardziej niebezpiecznym, bo przecież polskie społeczeństwo się starzeje, stąd rola tzw. silversów i ich znaczenie dla gospodarki w perspektywie kolejnych lat powinno rosnąć. W tym numerze staramy się zdiagnozować to zjawisko, jaka jest jego skala i jakie są rozwiązania.
Dość często na naszych łamach pojawiają się też materiały dotyczące internetu i social mediów, które dzsisiaj stały się głównym kanałem komunikacji na świecie. A wraz z nimi zupełnie nowe wyzwania. Tym razem podejmujemy temat, który dotyka każdego z nas, czyli clickbaitów. Pogoń mediów za zasięgami i statystykami spowodował, że coraz częściej wpadamy w pułapkę, w której tytuł posta nie ma nic wspólnego z jego treścią. Tak działa właśnie clickbait, czyli dosłownie „kliknięcie przynęty”. Jak powstają clickbaity, jakie są rodzaje, jaka jest ich skala, aż wreszcie jak z nimi walczyć – o tym dowiecie się z naszego artykułu.
No i na finał Tomasz Kloskowski, szef gdańskiego lotniska. Bohater naszej okładki. Kto nie lubi filmów o lotniskach? Znacie sławny film „Terminal” z Tomem Hanksem, który mieszkał na lotnisku? Albo dużo starszy „Port Lotniczy”, komedię „Czy leci z nami pilot” lub też jeden z licznych seriali dokumentalnych pokazujących pracę służb na lotnisku. To skomplikowane organizmy, sploty wielu interesów, huby komunikacyjnyce i dumy miast. To właśnie wielkość lotniska i liczba osbłużonych pasażerów są jednym z elementów świadczących o pozycji miasta i regionu. Gdańsk jest obecnie na krajowym podium, po Warszawie i Krakowie. I wiele wskazuje na to, że długo z niego nie spadnie dzięki konsekwentnemu rozwojowi. Na czym zarabia lotnisko, jaką ma strukturę i jakie są największe wyzwania – o tym opowiada Tomasz Kloskowski, o którym można powiedzieć, że w ciągu 30 lat pracy dosłownie „zjadł zęby” na zarządzaniu gdańskim lotniskiem. A co czyni go dzisiaj jednym z najlepszych ekspertów w branży w Polsce.
To oczywiście tylko część tematów jakie znalazły się w tym wydaniu. Zapewniam, że wszystkie są interesujące i mocno na czasie, a ich źródłem jest zawsze realne życie, realne problemy, wyzwania oraz sukcesy, a nie urzędowe komunikaty. Zapraszam do lektury.