Sinsay nową lokomotywą LPP

Ponad 20 mld zł przychodów i zysk operacyjny w wysokości 2,4 mld zł osiągnęła w 2024 roku gdańska grupa LPP S.A., największy polski producent odzieży skupiający w swoim portfolio 5 marek (Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay). Wg zapowiedzi spółki do 2027 roku przychody mają zostać podwojone, głównie dzięki ekspansji marki Sinsay.

W podsumowaniu 2024 r. LPP po raz kolejny dowiodło, że ambitne plany rozwojowe mogą iść w parze z wypracowaniem dobrych wyników finansowych. Zgodnie z założeniem spółka otworzyła ponad 660 nowych sklepów, a powierzchnia sprzedażowa sieci zwiększyła się o 23 proc. (rok do roku), z czego największy wzrost liczby salonów zanotowała marka Sinsay. Przychody przekroczyły 20 mld zł, przy rekordowej dynamice sprzedaży e-commerce na poziomie 31 proc. (r/r) w walutach stałych i 26 proc. w ujęciu raportowanym. Zysk operacyjny całej grupy przekroczył 2,4 mld zł, przy jednoczesnym wzroście nakładów inwestycyjnych do ponad 1,8 mld zł. Największy nacisk położono na rozwój sieci sprzedaży oraz wzmacnianie zaplecza logistyczno-technologicznego, tym samym przygotowującs spółkę na nowy rozdział w strategii biznesowej.

6000 salonów Sinsay

LPP planuje dalszy, jeszcze bardziej dynamiczny rozwój. W nowej strategii stawia na rozwój Sinsay, który w 2027 roku będzie odpowiadał za 75 proc. przychodów. Unikalny koncept Sinsay daje możliwość szybkiego przeskalowania biznesu i podwojenia przychodów do 40 mld zł.

– Stworzyliśmy unikalny na rynku koncept biznesowy, przetestowany w najróżniejszych warunkach i gotowy do szybkiej ekspansji. Nie ma drugiej takiej marki jak Sinsay, doskonale wpisującej się w potrzeby klientów z mniejszych miast, którzy chcą nieograniczonego dostępu do estetycznych i funkcjonalnych produktów na wyciągnięcie ręki. Tworzymy nieporównywalną z żadną inną kategorię rynkową Design&Value, co pozwoli nam dotrzeć nawet do 300 mln klientów na 27 rynkach – komentuje Marek Piechocki, prezes zarządu LPP.

Gotowy do szybkiego skalowania koncept Sinsay jest kombinacją dwóch modeli biznesowych: marek odzieżowych i value retailer. Jego unikalność opiera się na połączeniu czterech filarów nowoczesnego handlu: dostępności dobrze zaprojektowanych sklepów, silnego wsparcia oferty online, funkcjonalnego i estetycznego asortymentu oraz korzystnej dla klientów polityki cenowej. W ciągu ostatnich kilku lat LPP testowało i rozwijało ten model w praktyce, w efekcie Sinsay stał się fenomenem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zgodnie z ogłoszoną strategią biznesową, w ciągu najbliższych 3 lat LPP planuje czterokrotnie zwiększyć stacjonarną sieć sprzedaży Sinsay. W 2027 r. liczba sklepów tej marki sięgnie ok. 6000 na 27 rynkach, a cała sieć grupy wzrośnie do ok. 7500 salonów.

LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 42 rynkach na świecie. Spółka posiada sieć ponad 2800 salonów o łącznej powierzchni przekraczającej 2,4 mln m2 i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla ponad 54 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.

Wielki handel w mniejszych miastach

W swojej strategii LPP chce wykorzystać potencjał mniejszych miejscowości, wprowadzając tam nową jakość handlu i odpowiadając na często pomijane potrzeby klientów, którzy oczekują dostępu do szerokiej gamy przystępnych cenowo, markowych produktów oraz nowoczesnych form zakupów. Wg analiz LPP poziom nasycenia rynków w krajach, na których działa Sinsay wynosi obecnie zaledwie 15 proc., co daje znaczące możliwości ekspansji i wzrostu. Istotnym elementem strategii rozwoju jest też ewolucja Sinsay w kierunku marki non-garment. Rozszerzenie oferty poza odzież i dostosowanie struktury asortymentu do formatu sklepu oraz lokalnych potrzeb pozwala wykorzystać potencjał mniejszych miejscowości i zwiększyć możliwości sprzedaży. Obecnie produkty nieodzieżowe stanowią już 50 proc. sprzedaży Sinsay, co czyni go sklepem pierwszego wyboru dla całej rodziny.

– Koncentrujemy się na mniejszych miejscowościach i wprowadzamy tam nową jakość, która zmienia zasady handlu. Sinsay staje się fenomenem, a każde otwarcie sklepu marki już dzisiaj jest dużym wydarzeniem, które nierzadko zmienia życie lokalnej społeczności. Naszym celem jest, aby Sinsay jako najnowocześniejszy i największy sklep w tego typu lokalizacjach, stał się dla klientów marką pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zakupy niespożywcze – komentuje Marcin Piechocki, wiceprezes zarządu LPP, odpowiedzialny za rozwój marki Sinsay.

8 milionów użytkowników aplikacji

Przewagą konkurencyjną marki Sinsay jest także najsilniejsza na rynku omnichannelowa platforma sprzedaży, która płynnie łączy świat online i offline oraz zapewnia spójne doświadczenie zakupowe. Ważnym elementem tego ekosystemu jest aplikacja mobilna, z której korzysta już 8 mln użytkowników. Analizy sprzedażowe LPP wskazują, że dzięki możliwości łączenia ścieżek zakupowych sklepów tradycyjnych i e-commerce wzrasta nie tylko częstotliwość dokonywania zakupów, ale również wartość koszyka. Ułatwiony dzięki sprzedaży wielokanałowej dostęp do oferty ma kluczowe znaczenie z perspektywy mniejszych miejscowości, które stanowią główną oś zainteresowania gdańskiej spółki. Spółka zakłada, że napędzające się wzajemnie kanały mają przynieść w perspektywie trzech lat dwukrotny wzrost sprzedaży, a przychody z e-commerce sięgną 10 mld zł.

Dwa razy większe przychody w 2027

Wraz z rozwojem sieci sprzedaży marek odzieżowych LPP stale rozbudowuje swoje zaplecze technologiczne i logistyczne korzystając m.in. z robotyki. Dzięki sieci dostawców i partnerów biznesowych, a także liczącym kilkaset osób zespołom operacyjnym odpowiedzialnym za inwestycje i zarządzanie łańcuchem dostaw, firma zabezpieczyła już ponad 1100 lokalizacji pod nowe sklepy, co potwierdza gotowość do szybkiej ekspansji.

– W ciągu najbliższych trzech lat zamierzamy nie tylko podwoić nasze przychody do 40 mld zł, ale przede wszystkim zrealizować największą ekspansję handlową w historii polskiego biznesu. Jestem przekonany, że jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji tego zadania. LPP przez wiele lat budowało swoją pozycję na rynku i wzmacniało strategiczne obszary. Zwłaszcza ostatni rok był dla nas czasem intensywnych przygotowań. W 2024 r. wypracowaliśmy bardzo solidny zysk operacyjny na poziomie 2,4 mld zł, co daje 19 proc. wzrostu rok do roku patrząc tylko na biznes podstawowy. Spełniliśmy wszystkie założenia finansowe, szczególnie dbając o bezpieczny poziom zadłużenia i dyscyplinę bilansową – komentuje Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP ds. finansowych.

Prognoza finansowa na koniec 2027 r. przewiduje podwojenie przychodów firmy oraz dwukrotny wzrost zysku operacyjnego EBITDA w por. do 2024 r., a to wszystko przy utrzymaniu bezpiecznego poziomu zadłużenia. Podobnie jak w latach ubiegłych Spółka zamierza konsekwentnie realizować politykę dzielenia się wypracowanym zyskiem z akcjonariuszami.

Strategia LPP na lata 2025-2027

Ambitne plany grupa zamierza zwiększyć sieć sprzedaży do ok. 7500 sklepów w ciągu trzech lat, w tym do ok. 6000 salonów Sinsay.

Nowa kategoria rynkowa Design&Value – marka Sinsay jako jedyna na rynku łączy cztery filary nowoczesnego handlu: dostępność salonów stacjonarnych, szeroką ofertę e-commerce, designerski asortyment i rozsądne ceny.

Transformacja Sinsay do marki z ofertą dla całej rodziny, gdzie produkty z segmentu non-garment stanowią już 50 proc. sprzedaży.

Handlowa rewolucja w mniejszych miejscowościach – Sinsay celuje w mniejsze lokalizacje, gdzie staje się “sklepem pierwszego wyboru” i zmienia życie lokalnych społeczności.

Perspektywa finansowa – dzięki Sinsay do końca 2027 r. LPP planuje podwoić przychody do 40 mld zł oraz dwukrotnie zwiększyć zysk operacyjny EBITDA.

Synergia omnichannel – marka jako jedyna w tym segmencie wykorzystuje wzajemnie uzupełniające się i napędzające kanały online i offline, co zwiększa częstotliwość i wartość zakupów.

Dalszy potencjał wzrostu – możliwość dotarcia z ofertą Sinsay do 300 mln klientów na 27 rynkach.