Stale rosnące koszty energii spowodowały, że w ostatnich latach znacznie wzrósł ich udział w ogólnym rachunku kosztów firm. W celu uzyskania oszczędności warto skorzystać z dokładnego opomiarowania energii i analizy zbieranych danych - to właśnie oferuje MCR Tech Lab, spółka z Grupy Mercor.

MCR Tech System to zaawansowane rozwiązanie do monitorowania i zarządzania danymi z urządzeń pomiarowych. System integruje czujniki z komunikacją bezprzewodową, zapewniając ciągły dostęp do kluczowych informacji za pośrednictwem aplikacji dostępnej na iOS, Android oraz w przeglądarkach internetowych.

Aplikacja umożliwia monitorowanie parametrów w czasie rzeczywistym, ustawianie progów alarmowych, analizę danych oraz generowanie raportów, co przekłada się na optymalizację procesów i zwiększenie bezpieczeństwa. Integracja z systemem alarmowym pozwala skrócić czas reakcji w momencie wystąpienia zagrożenia. Aplikacja ma za zadanie wskazać punkty, które mogą wymagać konserwacji lub naprawy. Przykładowe zastosowania MCR Tech System obejmują predykcje uszkodzeń oraz monitorowanie zużycia mediów.

 - Nasze rozwiązanie wyróżnia elastyczność oraz to, że jeden system odpowiada na problemy obserwowane w wielu branżach i w różnego typu obiektach – mówi Jakub Awieruk, inżynier ds. oprogramowania w MCR Tech Lab. Potencjalnych korzyści dla użytkownika systemu jest jednak więcej.

Optymalizacja kosztów

Inteligentne mierniki energii MCR Tech Lab są już z powodzeniem stosowane w galeriach handlowych. W czasie rzeczywistym mierzą wykorzystanie energii elektrycznej z podziałem na sklepy, wyspy handlowe czy strefy. Pozwala to na dokładne monitorowanie i rozliczanie zużycia energii, z przyporządkowaniem kosztów do poszczególnych punktów i operujących w nich firm.

W rezultacie zastosowanie inteligentnych mierników energii od MCR Tech Lab umożliwia efektywne zarzadzanie zużyciem energii, precyzyjne rozliczanie najemców, optymalizację kosztów operacyjnych oraz poprawę efektywności energetycznej całego obiektu.

Bezprzewodowe zarządzanie

MCR Tech Lab do pomiaru stosuje komunikację Modbus lub bezprzewodową LoRaWAN. Jednofazowe inteligentne liczniki energii posiadają funkcjonalność zdalnego włączania i wyłączania obwodów elektrycznych (ON-OFF), co dobrze sprawdza się w przypadku awarii czy nieautoryzowanego korzystania z urządzeń elektrycznych. Swoje zastosowanie znajduje również w zmniejszaniu zużycia energii poza godzinami pracy obiektu.

Liczniki umożliwiają zarządzenie energią w częściach wspólnych, takich jak parkingi, korytarze i windy. Zbierane w czasie rzeczywistym dane o bieżącym zużyciu energii i historii jej wykorzystania administratorzy mogą śledzić z poziomu aplikacji mobilnej lub internetowej MCR Tech System – podobnie jak i inne szczegółowe parametry, zależnie od potrzeb odbiorcy. Dzięki automatycznym i zdalnym odczytom pracownicy nie muszą wykonywać ich fizycznie.

- Obsługujemy nie tylko połączenia przewodowe i komunikację z urządzeniami po najbardziej znanych protokołach jak Modbus, ale też wykorzystujemy technologie bezprzewodowe typu LoRaWAN, w których czujemy się bardzo dobrze – przyznaje Jakub Awieruk.

MCR Tech Lab oferuje szereg rozwiązań opartych o bezprzewodową komunikację LoRaWAN, która pozwala na stosowanie urządzeń IoT (Internet of things (ang.), Internet rzeczy) w sposób praktycznie bezinwazyjny. Klienci zyskują w ten sposób natychmiastowy dostęp do danych oraz możliwość ciągłego monitorowania i otrzymywania alertów SMS, email i innych powiadomień.

Potęga danych i automatyzacja

Zarządcom obiektów MCR Tech System daje nieocenioną wiedzę o obszarach zużywających najwięcej energii oraz anomaliach, które wskazują na zmniejszenie efektywności lub prawdopodobieństwo awarii. W rezultacie mogą oni na czas przeprowadzić niezbędne modernizacje systemów i audyty techniczne i, co za tym idzie, lepiej kontrolować swoje obiekty.

System automatycznie zbiera, analizuje i raportuje dane dotyczące zużycia energii, co redukuje konieczność ręcznej interwencji i minimalizuje ryzyko powstania błędów ludzkich. Umożliwia to bardziej efektywne zarządzanie czasem oraz zasobami. Zdalny dostęp do danych ułatwia zarządzanie zwłaszcza dużymi obiektami.

- Głównym założeniem jest to, że w obiekcie instalujemy czujniki, które komunikują się przewodowo lub bezprzewodowo. Czujniki te zbierają różnego rodzaju dane, na przykład o zużyciu prądu, wody czy przepływie ciepła - tłumaczy Jakub Awieruk. - Następnie pozyskane informacje są wysyłane do naszego systemu, gdzie użytkownik widzi już nie tylko ostatnie odczyty, ale również przebieg zmian danych, czyli przykładowo, jak zmieniało się w czasie zużycie energii. Na tej podstawie można już nakreślić pewne trendy. Oprócz tego dajemy użytkownikowi możliwość kontroli. Może on wpływać na to, czy w danej strefie jest podłączone zasilanie, i je zdalnie odłączyć. Może także sterować termostatami i kontrolować w ten sposób temperaturę na obiekcie. Wszystko to robi zdalnie z poziomu aplikacji - dodaje.

Rozwiązanie klasy enterprise  w chmurze

MCR Tech System łączy w sobie oprogramowanie klasy enterprise - zdolne do obsługi złożonych procesów – z rozwiązaniem chmurowym. W ten sposób do skalowalności, bezpieczeństwa i integralności ”klasy korporacyjnej” dochodzi elastyczność w reagowaniu na zmieniające się warunki biznesowe.

- To wyjątkowe, że mamy rozwiązanie klasy enterprise dedykowane dla przemysłu, a jednocześnie jest to rozwiązanie chmurowe - stwierdza Jakub Awieruk. - Przy implementacji wiąże się to z pewnymi trudnościami, gdyż musimy spełnić szereg standardów IT. Jednak dumą napawa mnie fakt, że wychodzimy ponad wcześniej ustanowione standardy, według których oprogramowanie musi być zainstalowane na lokalnych serwerach, które mieszczą się w danym obiekcie. Nasze jest na serwerach chmurowych i to tam dzieje się całe przetwarzanie danych.

Szerokie zastosowanie i skalowalność

MCR Tech System działa zgodnie z wymogami prawnymi dotyczącymi opomiarowania energii oraz rozliczania jej zużycia, co ułatwia utrzymanie zgodności z regulacjami branżowymi. Jednak nie ogranicza się ono jedynie do monitorowania zużycia prądu - to rozwiązanie modułowe, pozwalające na jego skalowanie. Z łatwością można dodać do niego nowe inteligentne urządzenia: czujniki zapełnienia pojemników na śmieci, podajników na papier lub pojemników z mydłem, czujniki zajętości toalet na poszczególnych piętrach, liczniki przepływu ludzi, czujniki jakości powietrza oraz poziomu nieprzyjemnych zapachów, wykrywacze dymu z e-papierosów, opomiarowanie zbiorników ppoż. i inne. W ten sposób system dostosowuje się do potrzeb klienta, zarówno pod względem liczby punktów pomiarowych, jak i funkcjonalności. Możliwości MCR Tech System są stale poszerzane wraz z indywidualnymi preferencjami jego odbiorców.

- Na początku podczas wywiadu z klientem ustalamy jego potrzeby i zakres współpracy. Jeżeli odpowiada mu jedno z naszych dotychczasowych rozwiązań, to dostarczamy mu je znanymi ścieżkami. Natomiast w wielu przypadkach naszych klientów interesuje rozwiązanie, którego jeszcze nie mamy w ofercie, ale możemy mu je dostarczyć. Rozwijamy się wtedy razem z klientem i szyjemy pod niego rozwiązanie – wyjaśnia Jakub Awieruk. - Następny krok po zdefiniowaniu zakresu współpracy to inspekcja techniczna w obiekcie, aby sprawdzić teren i ustalić, gdzie i co ma być zainstalowane - jakiego rodzaju urządzenia, w jakiej ilości i z jakim dostępem. Zamawiamy je, a potem konfigurujemy i przygotowujemy do montażu u klienta. W instalacji, zgodnie z preferencjami zarządców galerii, posiłkujemy się wyznaczonymi przez nich ekipami, które zajmują się obiektem i go znają. Ostatecznie klient otrzymuje dostęp do systemu i w ten sposób może odczytywać dane z urządzeń – podsumowuje Jakub Awieruk.

Opieka poinstalacyjna

Wsparcie klienta ze strony MCR Tech Lab nie kończy się z dniem przekazania systemu. Współpraca uwzględnia szkolenie w zakresie wskazanym przez klienta, a także stały monitoring parametrów.

- Już w trakcie pierwszych rozmów pokazujemy klientowi, jak funkcjonuje system, i to klient decyduje, w jakim zakresie chciałby zostać przeszkolony z jego obsługi – wyjaśnia Jakub Awieruk. - Niezależnie od tego cały czas monitorujemy wszystkie instalacje naszych klientów. Jeśli zobaczymy, że nieprawidłowo funkcjonuje jedno z urządzeń komunikacyjnych lub pomiarowych, informujemy o tym klienta – podsumowuje.

Rozwiązania oferowane przez MCR Tech Lab opierają się na certyfikowanych czujnikach zgodnych z europejskimi standardami i mogą być wykorzystywane w oficjalnych rozliczeniach. Z innowacyjnego rozwiązania od MCR Tech Lab korzystają już największe galerie handlowe na Pomorzu.

Jakub Awieruk

Inżynier ds. oprogramowania w MCR Tech Lab

MCR TECH LAB

80-339 Gdańsk, Arenda Dickmana 12

mcrtechlab.pl