Bańki zadowolenia
O aktywności Trójmiejskich prezydentów na Facebooku
Bańki zadowolenia
O aktywności Trójmiejskich prezydentów na Facebooku
Sytuacja na social mediach prezydentów polskich miast nie wygląda dobrze. To znaczy, na pierwszy rzut oka wygląda fantastycznie. Pełna jest zdjęć czy, filmów, na których zobaczymy uśmiechniętego prezydenta czy prezydentkę kibicującego lokalnym drużynom sportowym, głaszczących szczeniaczki, ochoczo jeżdżących komunikacją miejską czy wręczających przechodniom pączki. Jednak, gdy zagłębimy się w publikacje przekonamy się, że dominują tam treści “miękkie” jak kultura, sport, sprawy społeczne, bądź przegląd miejskich inwestycji. Jednak próżno szukać aktywności zachęcających do dialogu, budowania wspólnoty, czy po prostu pytania mieszkańców o ich opinie. Jedyną przestrzenią na dyskusje zdaje się być sekcja komentarzy, ale i tam na próżno szukać odpowiedzi udzielonych bezpośrednio przez włodarzy. Jak na tle Polski wypadają prezydenci z Trójmiasta? Sprawdzamy!
W roku 2023 obserwowaliśmy rosnące znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji politycznej. Stały się one platformą do dzielenia się osobistymi przemyśleniami, ale przede wszystkim - istotnym narzędziem dla polityków w kształtowaniu opinii publicznej i budowaniu swojej bazy wyborczej. Jednak ogólnopolska analiza kont samorządowców przeprowadzona przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej (FRDL) w tym samym roku wykazała, że publikowane treści pozostawiają wiele do życzenia. Większości social mediów prezydentów są bańkami skupiającymi politycznych zwolenników, gdzie ci prowadzą wyborcze kampanie. Nie informują, nie budują dialogu ani wspólnoty. Pomijają trudne tematy, wzbudzające społeczne emocje i skupiają się na kreowaniu siebie jako świetnego włodarza. Prezydenci nie zadają obserwatorom pytań o opinie na temat swoich działań, inwestycji czy problemów. Za to chętnie proszą o dzielenie się “miłymi doświadczeniami” jak liczbą zjedzonych pączków, czy aktywnościami realizowanymi w mieście.
Według analizy Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych z 2023 roku czy wspomnianego raportu FRDL najpopularniejszą platformą dla polityków wciąż jest Facebook. Ten wybór nie dziwi, gdyż w Polsce jest to wciąż najchętniej wykorzystywane medium skupiające najbardziej przekrojową grupę mieszkańców i od lat notujący stały przypływ użytkowników. Dlatego właśnie tę platformę wybraliśmy do naszej analizy i przyglądamy się, czy publikowane przez nich treści odpowiadają rekomendacjom dla kont przedstawicieli publicznych.
Organizacja Transparency International wyróżniła 11 obszarów, które mogą - poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych jako narzędzi pozwalających na informowanie - wpływać na realizację zadań publicznych zgodnie z zasadą przejrzystości.
Są nimi:
- Udostępnianie informacji z biuletynów informacji publicznej (BIP);
- Informowanie o spotkaniach z mieszkańcami;
- Udostępnianie danych kontaktowych do władz miasta, radnych;
- Publikowanie filmów z obrad rad miasta itp.;
- Udostępnianie informacji o zamówieniach publicznych;
- Informowanie o dokonywanych wyborach oraz zawieranych umowach;
- Informowanie o sprzedaży publicznych nieruchomości;
- Informowanie o wynikach przetargów;
- Informowanie o budżetach;
- Informowanie o konkursach;
- Informowanie o przydziale mieszkań.
Ranking najpopularniejszych prezydentów miast sporządzony przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych w 2023 roku
Analiza objęła 450 profili burmistrzów, prezydentów miast i zamieszczonych w nich publikacji w 2023 roku na Facebooku, od stycznia do grudnia 2023 roku. Reakcje na posty uwzględniają sumę wszystkich rodzajów, również tych negatywnych.
- Prezydent Warszawy - Rafał Trzaskowski, 759 000 fanów, 2,5 posta na dzień, 1 600 000 reakcji na posty, 387 000 komentarzy
- Prezydent Wrocławia - Jacek Sutryk, 174 000 fanów, 5,8 posta na dzień, 826 000 reakcji na posty, 100 000 komentarzy
- Prezydentka Gdańska – Aleksandra Dulkiewicz, 148 000 fanów, 3,4 posta na dzień, 734 000 reakcji na posty, 75 000 komentarzy
- Prezydentka Łodzi - Hanna Zdanowska,76 000 fanów, 3,3 posta na dzień, 312 000 reakcji na posty, 46 000 komentarzy
- Prezydent Poznania - Jacek Jaśkowiak, 76 000 fanów, 1,1 posta na dzień, 242 000 reakcji na posty, 37 000 komentarzy
- Prezydent Szczecina - Piotr Krzystek, 46 000 fanów, 1,1 posta na dzień, 125 000 reakcji na posty, 17 000 komentarzy
- Prezydent Lublina - Krzysztof Żuk, 27 000 fanów, 1,7 posta na dzień, 87 000 reakcji na posty, 7 900 komentarzy
- Prezydent Opola - Arkadiusz Wiśniewski, 27 000 fanów, 2,6 posta na dzień, 188 000 reakcji na posty, 34 000 komentarzy
- Prezydent Krakowa - Jacek Majchrowski, 27 000 fanów, 2,1 posta na dzień, 112 000 reakcji na posty, 13 000 komentarzy
- Prezydent Torunia - Michał Zaleski, 26 000 fanów, 2,1 posta na dzień, 52 000 reakcji na posty, 9 200 komentarzy