Prestiż patronuje

Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2021

Miejsce: Zbrojownia Sztuki ASP
piątek, 22 Lipiec 2022

Promocja młodych talentów z całego kraju oraz wsparcie początkujących twórców w samodzielnym zaistnieniu na rynku sztuki – to główne cele organizowanej przez gdańską ASP wystawy „Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych”. Skierowana do szerokiej publiczności wystawa, będąca przekrojową prezentacją współczesnych zjawisk artystycznych, gości w murach Wielkiej Zbrojowni w Gdańsku już po raz trzynasty.

Chętnie odwiedzana przez mieszkańców Trójmiasta oraz turystów z Polski i zagranicy ekspozycja na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń kulturalnych i artystycznych Gdańska.

Wydarzenie ma charakter konkursowy – biorą w nim udział wybrani absolwenci kierunków i specjalizacji: fotografia, grafika artystyczna, instalacje, malarstwo, intermedia, performance, rysunek, rzeźba, ceramika, szkło artystyczne, tkanina artystyczna wszystkich publicznych uczelni artystycznych. Oprócz fundowanej przez Rektorów nagrody głównej przyznane zostają: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda Prezydenta Miasta Sopotu, Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Nagroda Krytyków.

W ramach współpracy z Gdańską Galerią Miejską, wybrany przez dyrektora Galerii uczestnik otrzyma możliwość zorganizowania własnej wystawy w roku następnym.

Po raz trzeci do inicjatywy dołącza Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, które sponsoruje nagrodę w postaci indywidualnej wystawy dla wybranego przez przedstawiciela muzeum młodego artysty.

Po raz pierwszy również nagrodę zasponsoruje Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie – nagrodą będzie indywidualna wystawa.

Wydarzeniem towarzyszącym wystawie jest panel dyskusyjny krytyków sztuki, który odbędzie się pn. „Po co krytyk/krytyczka na wernisażu?”. Debata krytyków organizowana już po raz szósty stała się ważnym głosem krytycznym budującym refleksję wokół twórczości absolwentów uczelni artystycznych. Krytycy biorący udział w panelu przyznają też swoją nagrodę. W skład jury i panelu dyskusyjnego weszli:  Piotr Sarzyński, Małgorzata Ludwisiak,  Jakub Banasiak, Karol Sienkiewicz i Aleksander Hudzik. Moderatorem panelu będzie dr Zbigniew Mańkowski.

 

Uczestnicy wystawy:

 

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Marek Czaja, Seria litografii
Jakub Wasilewski „ Piękna brzydota. Deformacja we współczesnym malarstwie portretowym Zachodu”
Katarzyna Serkowska „Martwa natura?”
Klaudia Kania "Harmonia niewidzialna od widzialnej silniejsza"

 

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Paulina Bobak „Nieobecni?”
Magdalena Buka „Opowieści w opowieści”
Monika Falkus „Pokochajmy się”  
Julia Kempa „Okupacja świadomości”

 

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Ewelina Węgiel „ludzie stąd”
Jędrzej Krzyszkowski „Dom rodzinny. Nostalgia w walce z funkcją”
Karolina Cygnar „Laboratorium życia”
Veronika Hapchenko „Cherchez le mage”

 

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Eliza Gawrjolek „Inwentaryzacja strat”
Igor Kociński „Przejawy piękna ponad humanizmem – cykl grafik w technice druku wypukłego”
Michał Wasiak „Cykl obrazów inspirowanych malarstwem caravaggionistów”
Veronika Zakharczuk   „Cichy protest – relacja obrazu, obiektu i przestrzeni”

 

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Dominika Gierszewska „Rozważania na temat uważności. Człowiek niskopodłogowy”
Kaja Koster „Antysztuczność – o naturze sztucznego”
Michał Jaszkowski  „Disinfection”
Natalia Brzezińska „Fala sejsmiczna”

 

Akademia Sztuki w Szczecinie

Agata Lech „Ten dom to jakiś romantyczny film”
Joanna Krawczyk „Roszada”
Krystyna Dobrzańska „Mapa ciała”
Natalia Galasińska „Koronacja”

 

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Adam Siwek  „ale żeby tak facet z facetem?!”
Antoni Lisowski „Paradoks Zenona”
Julia Wakuła  Seria plakatów do sztuk Bertolta Brechta
Nikodem Gąsowski  „Modlitwa”

 

Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Wiktor Gałka  „Ciało jako pole napięć ideowych”
Agata Garbacz “Po moim trupie – obiekt z użyciem techniki pate de verre”
Magdalena Banaś „Krajobraz skóry. Rozważania o tożsamości, cielesności i miejscu”
Magdalena Grabiec „Migracje pionowe 2020”