Inwestowanie w whisky
Inwestowanie w whisky

Inwestowanie w whisky, szczególnie w rzadkie i kolekcjonerskie butelki lub beczki, stało się atrakcyjną alternatywą inwestycyjną. Wartość niektórych butelek, zwłaszcza tych z limitowanych edycji, znacznie wzrosła – czasem nawet o 200% w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Należy zauważyć, że z ostatnich badań wynika, że w 2023 roku eksport szkockiej whisky wyniósł 5,6 miliarda funtów, w tym eksport whisky typu single malt osiągnął po raz pierwszy wartość ponad 2 miliardy funtów. Eksperci prognozują dalszy wzrost rynku z roczną stopą wzrostu (CAGR) wynoszącą 4,2% w latach 2021-2025. Jak wynika również z raportu Braeburn Whisky na temat rynku beczek whisky z 2022 r., rynek alkoholowy przynosi większe wyniki od tradycyjnych inwestycji, np. w złoto.
Pierwszy rekord najdroższej butelki whisky na świecie został ustanowiony w 1983 r., a od tego czasu został przekroczony zaledwie 15 razy. Jedną z najwyżej cenionych marek pozostaje marka Glenfiddich, przyciągając uwagę ze względu na swój prestiż i wyjątkowość, a także podejmowane współprace – jak ostatni projekt z francuskim artystą Andre Saraivą i stworzenie kolekcjonerskich opakowań do najnowszej limitowanej edycji z Grand Series – Glenfiddich Grand Chateau, 31-letniego single malt, dojrzewającego w beczkach po czerwonym winie bordeaux. Właśnie tego typu, limitowane edycje cieszą się dużym zainteresowaniem kolekcjonerów, ponieważ oferują nie tylko wyjątkowy smak, ale też estetyczne dzieło sztuki.
Jakie korzyści niesie inwestowanie w whisky?
Inwestowanie w whisky oferuje stałe i przewidywalne zyski w porównaniu z innymi namacalnymi aktywami. Płyn zyskuje na wartości, a prawdziwych koneserów czeka również uczta dla zmysłów, ponieważ whisky można pić. Jedną z wyjątkowych korzyści inwestowania w whisky jest to, że zawsze możesz cieszyć się owocami dokonanej inwestycji.
Warto przy tym pamiętać, że inwestowanie w whisky wymaga znajomości trendów rynkowych, gotowości do długoterminowego przechowywania aktywów oraz zrozumienia, że to właśnie rzadkość i renoma marki mają kluczowy wpływ na wartość inwestycji