Taniec w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Prestiż
poniedziałek, Październik 7, 2024 - 11:49

Teatr Klucz - Tranquillo, fot. Ewelina Jaśkowiak

W październiku i listopadzie na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zagości taniec. Będzie można zobaczyć spektakle: „Tranquillo” w reżyserii Janusza Orlińskiego oraz „Hate Haus” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej.

„Tranquillo”, stworzony przez członków poznańskich Warsztatów Terapii Zajęciowej Przylesie, ma skłonić widzów do refleksji nad codziennością i ograniczeniami. Spektakl zdobył uznanie, otrzymując główną nagrodę w 5. edycji konkursu THE BEST OFF oraz znalazł się w zestawieniu miesięcznika „Teatr” jako najlepszy spektakl taneczny sezonu 2022/2023. Janusz Orlik, reżyser, opisuje go jako doświadczenie wspólnego bycia:

„Tranquillo z włoskiego znaczy «spokojnie». To termin używany w notacji muzycznej, mający za zadanie pomóc wykonawcy oddać nastrój utworu. W subtelnym i kontemplacyjnym «Tranquillo» artyści trwają, rzeczy się wydarzają, przenikają powoli. Artyści, paradoksalnie spokojni, zapraszają nas do swojego świata i dają nam, widzom, szansę na pobycie z nimi, przyjrzenie się ich (nie)zwykłej codzienności. Tak naprawdę jest to spektakl o nas samych”.

Z kolei „Hate Haus” to praca kolektywu Hertz Haus, który bada dynamikę funkcjonowania w grupie. Hertz Haus, zdobywczynie SzekspirOFF 2024, wraz z Ramoną Nagabczyńską stawiają pytania dotyczące równowagi głosów w kolektywie oraz granic kompromisu. 

„Nie będzie to spektakl o kolektywach jako takich, lecz o kolektywie jakim jest Hertz Haus. W tym celu wykorzystamy do pracy choreograficznej doświadczenia grupy, dla których znajdziemy choreograficzne odpowiedniki. Zadamy sobie pytania, które pomogą nam lepiej zrozumieć naturę tworu, które Hertz Haus współtworzą, m.in. Czy każdy głos rzeczywiście ma taką samą wagę? Czy może istnieć terror kolektywności? Gdzie leżą granice kompromisu? Jaka jest relacja między osobistą odpowiedzialnością, a kolektywną odpowiedzialnością? Jaka jest motywacja do współtworzenia kolektywu?” – mówi Ramona Nagabczyńska, choreografka. 

Pierwszy spektakl „Tranquillo” będzie można zobaczyć 15 października, z kolei 17 listopada na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zagości Hertz Haus. 

„Tranquillo”

Spektakl taneczny z niewielką ilością tekstu, dla widzów w każdym wieku. Spektakl tłumaczony na polski język migowy.

Reżyseria, choreografia, scenografia i dobór muzyki: Janusz Orlik
Obsada: Mariusz Józefiak, Jarosław Kubiak, Antek Kurjata, Daniel Laskowski, Lidia Piskorska, Piotr Roszak, Karol Solski, Magdalena Szalbierz, Mariusz Sztuba, Arkadiusz Żmijewski
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska we współpracy z artystami
Światła: Janusz Orlik, Arkadiusz Kuczyński
Opieka terapeutyczna: Hanna Rynowiecka
Tłumaczenie na PJM: Antek Kurjata, Aleksandra Mayer

Nagrody i wyróżnienia

  • Nagroda Główna 5. Edycji Konkursu THE BEST OFF na najlepszy spektakl teatru niezależnego w 2022 roku.
  • Przedstawienie znalazło się w zestawieniu miesięcznika „Teatr”: „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2022/2023” jako najlepszy spektakl taneczny.

Aktorzy Teatru Klucz są uczestnikami Warsztatu Terapii Zajęciowej „Przylesie” prowadzonego przez Stowarzyszenie Na Tak. Ich przygoda z teatrem zaczęła się w 2006 roku, od pracowni teatralnej prowadzonej przez terapeutkę Hannę Rynowiecką i aktora Wojciecha Denekę. Od 2016 r. grupa pracuje w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, w ramach teatralnego programu instytucji, koncentrującego się na nienormatywności w sztukach performatywnych. W 2022 roku opiekę artystyczną nad zespołem objął Janusz Orlik, tancerz, choreograf i pedagog tańca, do zespołu dołączyli zawodowi tancerze, zmianie uległa też nazwa teatru.

Janusz Orlik – absolwent warszawskiej szkoły baletowej; studiował w Bruckner Konservatorium Linz w Austrii. Autor spektakli „Exérèse monobloc”, „a bliźniego swego jak siebie samego”, „Live on stage”, „Święto wiosny”, „Mute”, „Insight” (Nagroda Specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszą choreografię przyznana w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014), „Koda (a tribute)” oraz „III Symfonia” (wyróżnienie
 w „Konkursie na utwór choreograficzny do muzyki kompozytora polskiego” organizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS). Od 2002 roku jest stałym członkiem zespołu Vincent Dance Theatre (Wielka Brytania). Współpracował m.in.: z Joanną Leśnierowską, Nigelem Charnockiem, Rosalind Crisp, Isabelle Schad, Ugo Dehaesem, Olgą Cobos i Peterem Miką. Prowadzi szereg warsztatów choreograficznych w wielu placówkach edukacyjnych i ośrodkach kultury w kraju i zagranicą.

„Hate Haus”

Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Wykonanie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka
Muzyka: Jakub Janicki
Reżyseria oświetlenia: Jędrzej Jęcikowski
Produkcja: Stowarzyszenie Córy Kultury
Producentka: Agnieszka Czichy

Nagrody i wyróżnienia

  • Nagroda główna SzekspirOFF 2024 podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego za spektakl „To bitch or not to bitch”
  • Pierwsza nagroda w ogólnopolskim konkursie na najlepszy spektakl teatru niezależnego The Best Off 2022 za spektakl „Unbody”

Zespół założony w 2018 roku przez tancerki i choreografki: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka, które tworzą własną estetykę, korzystając z tańca współczesnego, fizycznego, a także z improwizacji i działań performatywnych i dążą tym samym do stworzenia własnego języka ruchu. W 2019 roku twórczynie założyły stowarzyszenie Córy Kultury, którego misją jest przybliżanie myśli tanecznej wielu odbiorcom, tworzenie repertuaru oraz programu artystyczno-edukacyjnego.