„Cudowna jest głupota tego świata”. Rozpoczyna się Festiwal Szekspirowski
Fot. mat. prasowe GTS
Gdzie jest miejsce dla Szekspira we współczesnym świecie? Jak pokazać, że w jego dziełach są odpowiedzi na najważniejsze kwestie? Na te pytania odpowiadali sobie organizatorzy 27. Festiwalu Szekspirowskiego, który między 26 lipca a 6 sierpnia odbędzie się w Gdańsku. Spektakle z całej Europy, bardzo znani artyści oraz ci debiutujący spotkają się w jednym miejscu, by pokazać, że teatr jest dla każdego, a jego współczesne interpretacje zdecydowanie zaskakują.
27. Festiwal Szekspirowski odbędzie się w dniach 26 lipca – 6 sierpnia. Tym razem gościć na nim będą spektakle z całej Europy: z Hiszpanii, Belgii, Francji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Polski. Motto tegorocznej edycji, zaczerpnięte z „Króla Leara” Williama Szekspira brzmi: „Cudowna jest głupota tego świata!”.
- Na tegorocznym festiwalu odbędzie się aż 10 premier. Nie wiem, czy jest inny festiwal, który tak inwestuje w artystów. Zaprasza gwiazdy, ale jednocześnie wspiera młodych artystów. Premiery odbywają się w ramach konkursu SzekspirOff lub o Nowego Yoricka. Zależy mi, żeby ten festiwal był przyjazny, zrozumiały i żeby Szekspir z każdym rokiem zaskakiwał, a artyści pokazywali różne formy prezentacji. Myślę, że dlatego prof Jerzy Limon zbudował markę tego festiwalu, jako jednego z najważniejszych w Europie - opowiada Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom widzów i chęć dotarcia do nowych osób sprawiła, że pojawiły się spoilery. Widz przed zakupem biletu, może na stronie internetowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, kliknąć i odsłuchać kilkominutowe wypowiedzi o danej sztuce. Ponadto, w programie festiwalu, znajdują się jednozdaniowe opisy każdego spektaklu. To pokazuje, że Festiwal Szekspirowski chce być wydarzeniem dla każdego: niezależnie od wieku, wykształcenia czy ilości obejrzanych sztuk teatralnych.
Nietuzinkowym punktem wydarzenia z pewnością będzie spektakl: „Hamlet. The dance of Melancholic” w choreografii Jesúsa Herrera. Hamlet w stylu flamenco, prosto z Sewilli, to połączenie klasycznej sztuki z pełnym emocji tańcem, który pozwala spojrzeć na bohaterów z zupełnie innej perspektywy. Na scenie, wraz z hiszpańskimi artystami, wystąpi Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego.
Na festiwalu pojawi się również absolutna gwiazda teatru i filmu, Charlotte Rampling, która była nominowana do Oscara i współpracuje z wybitnymi reżyserami. Wystąpi na sam koniec, już po gali zamknięcia, wraz ze słynną wiolonczelistką zaprezentują coś w rodzaju medytacji. Będzie to bardzo uspokajające wydarzenie, podczas którego wysłuchamy sonetów Szekspira w akompaniamencie muzyki Bacha.
Widzowie będą mogli zobaczyć również spektakl Billy's Joy, który powstał w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Będzie to polska premiera międzynarodowej gwiazdy, flamandzkiego kolektywu Needcompany. Wśród prawdziwych perełek festiwalowych, nie sposób nie wymienić również „Projektu Burza”, czyli ostatniej produkcji legendarnego Petera Brooka.
Warto dodać, że na scenie zobaczymy również aktorów z niepełnosprawnościami, zarówno fizycznymi jak i psychicznymi. Festiwal jest też częścią kampanii „Gdańsk miastem równości”. Teatr jest również przygotowany na widzów niepełnosprawnych: posiada audiodeskrypcje, ścieżki dostępu, pętle indukcyjne, miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.
- Nowe myślenie o Szekspirze jest o tym, że jego poezja, wspaniałe historie, służą celom większym niż teatr. Mam takie robocze hasło: Szekspir inkluzywny zawiera także teatr. Szekspir nie jest już może w centrum teatralnego wszechświata, ale wciąż jest potrzebny, żebyśmy dzięki niemu zrozumieli rzeczywistość w jakiej funkcjonuje teatr i my – dodaje Łukasz Drewniak.
Festiwal Szekspirowski, to nie tylko spektakle, ale również szereg wydarzeń towarzyszących. Odbędzie się aż 20 spotkań z artystami oraz śniadania festiwalowe, dzień po spektaklu, na których będzie można wymienić się przemyśleniami o sztuce. Oprócz tego, wszyscy chętni, mogą podejrzeć proces powstawania spektaklu i pracy aktorów z reżyserem, podczas prób otwartych lub wziąć udział w warsztatach o różnorodnej intensywności.