Minął rok od ogłoszenia stanu epidemii w Polsce. Działalność centrów handlowych została kilkakrotnie wstrzymana. Jak sobie radzi Forum Gdańsk, centrum handlowe zarządzane przez Multi Poland?
– Mierzymy się z różnymi wyzwaniami, ale nie boimy się podejmowania odważnych decyzji, których celem jest przede wszystkim zachowanie bezpieczeństwa wszystkich osób pracujących w naszych centrach handlowych oraz klientów, bezpieczeństwa finansowego obiektów handlowych, którymi zarządzamy w Polsce. Podjęliśmy działania, których celem jest stworzenie optymalnych warunków także dla naszych najemców. Kiedy część przedsiębiorców w kraju była zmuszona rozwiązywać umowy o pracę, my stwarzaliśmy możliwość podjęcia zatrudnienia choćby w serwisie dbającym na co dzień o bezpieczeństwo i higienę. Dzięki temu udaje nam się zachować ponadstandardowe warunki sanitarne. Forum Gdańsk (wraz z pozostałymi centrami zarządzanymi przez Multi Poland) jako pierwsze w regionie uzyskało certyfikat Bezpieczeństwa SafeGuard – mówi Magdalena Gibney z Multi Poland, dyrektor Forum Gdańsk, i dodaje: – W tych trudnych czasach postawiliśmy na wsparcie służb medycznych dostarczając środki ochrony osobistej czy oddając bezpłatnie miejsca parkingowe pracownikom sąsiadującego z nami szpitala. Zapewniamy bezpłatne dostawy żywności dla personelu medycznego i bezpłatne dostawy zakupów dla seniorów. Wspieramy uczniów gdańskich szkół podstawowych w zakresie nauki zdalnej przekazując im laptopy oraz dostarczając do domów obiady, które wcześniej spożywali w szkołach. W sumie zakupiliśmy blisko 2000 posiłków.
Czy e-commerce jest w stanie przejąć wzmożone zakupy? Jaką rolę będą odgrywać centra handlowe po lockdownie?
Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk z Multi Poland, przyznaje:
– Z moich obserwacji wynika, iż nie jest to możliwe, chociaż obserwujemy zmiany w zakresie potrzeb konsumenckich. Klienci przed wyjściem do sklepu coraz częściej decydują się na poznanie oferty on-line.
W przypadku zakupu odzieży klienci chętnie podejmują samodzielne decyzje o wyborze produktu, i w tym celu pomocny jest wirtualny spacer, natomiast udając się do drogerii czy apteki ci sami klienci oczekują wsparcia obsługi stacjonarnej oraz profesjonalnej i rzetelnej pomocy w zakupie środków ochrony zdrowia. Reasumując, zakupy stały się bardziej przemyślane i celowe. Internet jest pomocnym narzędziem, ale nie zastąpi naturalnego kontaktu z produktem i człowiekiem. Klient w dalszym ciągu ceni bezpośredni dostęp do towaru przed zakupem, zwłaszcza z linii premium.
Nowoczesne technologie są bardzo pomocne w naszej branży. Powrót do życia po lockdownie, w ubiegłym roku pokazał, iż relacji międzyludzkich na żywo nic nie jest w stanie zastąpić. Jedni po prostu pragną przebywać wśród ludzi inni tęsknią za robieniem zakupów poza ekranem telefonu czy komputera. Można nawet powiedzieć, że klienci na nowo odkrywają przyjemność picia kawy z przyjaciółmi w otwartej przestrzeni.
Wymiar psychologiczny oraz społeczny mają tu ogromne znaczenie. Z jednej strony ludzie uświadomili sobie potrzebę cieszenia się chwilą, także w znaczeniu konsumpcji dóbr materialnych, z drugiej zaś doświadczyli potrzebę bycia razem, w grupie, w przyjemnym i bezpiecznym miejscu. To pokazuje, że człowiek rzeczywiście jest „istotą stadną” i nie znosi długich okresów izolacji.
– W tym kontekście jesteśmy przekonani, że wbrew wielu kasandrycznym przewidywaniom, stacjonarne centra handlowe mają wiele do zaoferowania, znając potrzeby lokalnych społeczności – przyznaje Magdalena Gibney.
Na co mogą liczyć klienci po otwarciu Forum Gdańsk, centrum zarządzanego przez Multi Poland?
– Przede wszystkim, warto zaznaczyć, iż bezpieczeństwo w centrum handlowym ma dziś fundamentalne znaczenie dla klientów, gości, współpracowników. Dlatego priorytetem dla nas jest zapewnienie ponadstandardowych rozwiązań, co potwierdza dodatkowo certyfikat bezpieczeństwa SafeGuard. Przypomnę, że pod koniec ubiegłego roku wystąpiliśmy do światowego lidera certyfikacji - Bureau Veritas z wnioskiem o przeprowadzenie audytu w zakresie bezpieczeństwa. Eksperci pobrali próbki z klamek, poręczy, przycisków wind oraz z innych wspólnych powierzchni dotykowych i toalet. Badania laboratoryjne na obecność śladów wirusa SARS-CoV-2 były negatywne, co potwierdza rygorystyczne przestrzeganie procedur i skutkuje zmniejszeniem ryzyka rozprzestrzeniania się infekcji drogą kontaktową. Audyt przeprowadzony został ponownie wiosną tego roku. Wynik potwierdza zachowanie rygorystycznych procedur bezpieczeństwa. Robimy wszystko, by osoby przebywające w Forum Gdańsk czuły się bezpiecznie. Reasumując, jesteśmy gotowi do pełnego otwarcia oraz na bezpieczne zakupy. Zapraszamy do korzystania z pełnej oferty stacjonarnej, z zachowaniem reżimu sanitarnego – przyznaje Magdalena Gibney.
Marki modowe nie próżnują. Najemcy są w pełnej gotowości do otwarcia salonów. Przygotowali dla klientów najnowsze stylizacje, które wpisują się w trendy sezonu wiosna-lato 2021. Topowe kolekcje są dostępne już od dziś. Klienci mogą liczyć na wyjątkowe oferty i liczne promocje. Forum Gdańsk zaprasz również do korzystania z usług restauracji, które oferują dania na wynos.
O Multi Poland
Multi Poland jest częścią Multi Corporation, czołowej paneuropejskiej firmy strategicznego zarządzania nieruchomościowymi aktywami handlowymi. Zarządza ona ponad 90 obiektami handlowymi w Europie i Turcji, w tym 6 w Polsce. Są wśród nich: centra ponadregionalne, galerie śródmiejskie, pasaże i parki handlowe, centra wyprzedażowe, mniejsze obiekty convenience, a także projekty wielofunkcyjne. Są one odwiedzane przez ponad 400 milionów klientów rocznie, którzy wydają w nich, szacunkowo, 4 miliardy euro w ponad 6 000 sklepów, restauracji i lokali rozrywkowych.
Klientami Multi są zarówno globalni inwestorzy nieruchomościowi, jak Union Investment, Credit Suisse, Allianz, CBRE Global Investors, Corestate Capital Group czy Commerz Real, jak i regionalni deweloperzy i właściciele. Multi oferuje pełne spektrum usług zarządczych, w tym: asset management, zarządzanie operacyjne, przebudowę i remonty, komercjalizację, marketing oraz zarządzanie zgodnością z przepisami. Zespół Multi skupia się na uzyskaniu jak największego wzrostu wartości zarządzanego obiektu handlowego.
Dzięki swojej szczegółowej znajomości sieci handlowych i innych najemców, inwestorów, konsumentów oraz rynków lokalnych Multi chroni i podnosi wartość aktywów w każdej fazie procesu zarzadzania. Ekspercka wiedza firmy z zakresu finansów, handlu i techniczna pozwoliła jej w ostatnich kilku latach wyprzedzić branżę w kategoriach najmu, przychodu z czynszów i nowoczesnego marketingu centrów handlowych.
Od założenia w 1982 r. firma brała udział w ponad 200 projektach deweloperskich, zdobywając za nie ponad 200 nagród branżowych. Dziś Multi Corporation działa w 14 krajach, w tym w Holandii, gdzie ma swoją siedzibę, a także w: Belgii, Niemczech, Włoszech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Turcji, Łotwie oraz na Ukrainie i Węgrzech. W polskim portfolio Multi znajdują się nieruchomości komercyjne zlokalizowane we Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Koninie, Bielsku-Białej, Katowicach i Szczecinie.