Zakończył się pierwszy etap dziewiętnastej edycji najpopularniejszych w Polsce regat ENERGA NORD CUP
Zakończył się pierwszy etap dziewiętnastej edycji najpopularniejszych w Polsce regat ENERGA NORD CUP
Zakończył się pierwszy etap dziewiętnastej edycji najpopularniejszych w Polsce regat ENERGA NORD CUP Gdańsk 2024. W weekend żeglarze na akwenie w Górkach Zachodnich zmagali się z silnym wiatrem, który w porywach osiągał prędkość nawet do 29 węzłów. W poniedziałek wiatr osłabł, jednak przez przeszkód udało się rozegrać wszystkie zaplanowane wyścigi.
DŁUGODYSTANSOWY ORVALDI B8 RACE BEZ NIESPODZIANEK
W piątek inauguracyjny wyścig ORVALDI B8 wystartował punktualnie. Dziewiętnaście morskich jednostek przy silnym wietrze już po godzinie 21.00 minęło półwysep Hel, a następnie popędziło w kierunku platformy B8. Po 13 godzinach 1 minucie i 2 sekundach metę na Wiśle Śmiałej jako pierwszy przekroczył jacht GLOBE (POLISH OCEAN RACING/Yacht Club Sopot), zwycięzca w klasyfikacji OPEN.
- Spodziewam się, że będzie szybko, komputerowa symulacja pokazywała wczoraj, że wyścig zajmie nam 13h. Może uda się szybciej. – trafnie jeszcze przed rozpoczęciem rejsu oceniał możliwości sternik GLOBE Zbigniew Gutkowski. - Mi ten wiatr jest na rękę, ale są jeszcze inne szybkie jachty więc zobaczymy.
Prognoza sternika ziściła się niemal co do minuty. W klasyfikacji ORC A zwyciężył SAILING FACTORY z Jackiem Chabowskim za sterem, w ORC B DOUBLE SCOTCH i sternik Przemysław Rzepecki, a w KWR jako jedyny startujący ELJACHT prowadzony przez Tomasza Jankowskiego.
Wręczenie nagród za ORVALDI B8 RACE odbędzie się dopiero w kolejny weekend 30 czerwca po zakończeniu innych zaplanowanych podczas ENERGA NORD CUP Gdańsk 2024 wyścigów dla jachtów morskich czyli Pantaenius Morskie Żeglarskie Mistrzostwa Polski ORC i Pantaenius NORD CUP Classic.
WIETRZNY WEEKEND NA ZATOCE
Od soboty do niedzieli na wodach Zatoki Gdańskiej panował już znacznie większy tłok, ścigało się jednocześnie dziewięć klas RS21, Nacra 15, Hobie Cat 16, F18, FD, Europa, Finn, OSF i L'Equipe.️
- Warunki były trudne, sporo wiało, wyzwaniem było popływanie na genakerze. Dużo jazdy ślizgowej, na halsówce walka z trymem, z przeciwnikami, ale też z krótką niewygodną falą. – opowiadał Bartek Wójciak, sternik w klasie RS21.
Silnowiatrowe warunki ewidentnie sprzyjały załogom litewskim, które zajęły dwa pierwsze miejsca w RS21 Cup. Zawodnicy w klasie Open Skiff także nie narzekali na wiatr.
- Wymagające, wietrzne warunki są o tyle fajne, że trzeba włożyć w to dużo siły i dobrze pływać, ale dzięki temu można wygrać. – mówił Filip Słomka-Polonis (Klub Żeglarski Horn Kraków), zwycięzca w kategorii do lat piętnastu w klasie OSF. - Konkurencja była wymagająca, zawodnicy na wysokim poziomie, ale kluczem do mojej wygranej było balastowanie.
Klasy OSF, RS21, Finn i FD zakończyły wyścigi w niedzielę, natomiast Nacra 15, Hobie Cat 16, F18, Europa i L'Equipe ścigały się jeszcze po weekendzie. W poniedziałek wiatr znacznie osłabł, więc w ciągu trzech dni wyścigów żeglarze mieli pełen przekrój warunków wietrznych jakie mogą być na wodzie.
- To było świetne ściganie na wysokim poziomie, z czołówką polskich zawodników na najlepszy akwenie w Polsce - podsumowała Weronika Folmer (Klub Sportowo-Turystyczny "Elektryk" Grudziądz), zwyciężczyni w klasie Europa. – Podczas wyścigów trzeba było bardzo dobrze czytać zmiany wiatru i nie robić wysokości w odkrętkach.
Weronika tak bardzo lubi akwen w Górkach Zachodnich i pływanie na łódkach jednoosobowych, że postanowiła wziąć udział w gdańskich regatach także w klasie ILCA6.
Co dalej podczas ENERGA NORD CUP Gdańsk?
W dniach 25-27 czerwca na Zatokę Gdańską wypłyną klasy ILCA 4, 6 i 7, a w weekend 28-30 czerwca znowu ścigać się będą jachty morskie, rozegrane zostaną Pantaenius Morskie Żeglarskie Mistrzostwa Polski ORC oraz Pantaenius NORD CUP Classic ORC, KWR i Open. Na wodzie pojawią się a także dawno nie widziane na regatach w Gdańsku klasy Omega i Nautica 450 oraz Micro i Delphia24 (Długodystansowe Mistrzostwa Polski).
ZWYCIĘZCY W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH, wyścigi 21-24 czerwca.
B8 Race:
OPEN: GLOBE Zbigniew Gutkowski
ORC A: SAILING FACTORY sternik Jacek Chabowski
ORC B: DOUBLE SCOTCH sternik Przemysław Rzepecki
KWR: ELJACHT Tomasz Jankowski
Finn: Bartosz Szydłowski (Sailing Legia)
Open Skiff:
do lat 12 : Aleksander Grygolowicz (JUNGA / Olsztyński Klub Żeglarski)
do lat 15 : Filip Słomka-Polonis (KŻ Horn Kraków)
do lat 17 : Hubert Staroń (KŻ Horn Kraków)
FD
Paweł Żebrowski / Tomasz Kledzik (AKŻ '90 Wałcz/Stowarzyszenie Klasy FD)
RS21 Cup
Tadas Zizys z załogą (nr na żaglu LTU 248).
Nacra 15
Józef Krasowski / Michał Trafalski (Klub Żeglarski UKS Navigo)
HC-16
Tomasz Mostowski / Marta Mostowska (Sail & Ski Klub Warszawa / PHCA)
F18
Adam Gadomski / Hubert Zaborowski (Pomerania Catamaran Club)
L'Equipe
Gabriela Kiewisz / Maja Wiszniewska (Nauticus L'equipe Team)
Europa
Weronika Folmer Sailing (KST Elektryk Grudziądz)
Harmonogram
19 edycja ENERGA NORD CUP Gdańsk:
21 czerwca - 7 lipca 2024
21-23 czerwca Orvaldi B8 Race
22-23 czerwca RS 21 CUP oraz Finn, OSF i FD
22-24 czerwca Hobie Cat 16, Nacra 15, Europa i L'Equipe
25-27 czerwca ILCA 4, 6 i 7
28-30 czerwca Pantaenius Morskie Żeglarskie Mistrzostwa Polski ORC
29-30 czerwca Pantaenius NORD CUP Classic ORC, KWR i Open, a także Omega, Nautica 450, Micro i Delphia24 (Długodystansowe Mistrzostwa Polski)
2-4 lipca Optimist A i B
5-7 lipca 420, 49er i Słonka
6-7 lipca Korsar