Szekspir - 7 grzechów głównych - Gniew czyli Noc Muzeów w GTS
Noc Muzeów w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będzie grzechu warta. Rozpocznie się tam niezwykle ciekawy cykl inscenizowanych spacerów teatralnych, dzięki któremu zgłębicie dzieła Williama Szekspira przez pryzmat… 7 grzechów głównych. Na pierwszy piekielny ogień idzie GNIEW. Spodziewajcie się najgorszego!
Zwiedzanie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego z przewodnikiem, to spacer nie tylko po jego niesamowitych, labiryntowych wnętrzach, zaułkach i murach, ale również porządna dawka wiedzy na temat historii teatru, dramatu, początków zawodu aktora oraz charakterystyki scen elżbietańskich i pudełkowych. Nic dziwnego, że cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem.
Tym razem jednak Teatr Szekspirowski zaprasza nas na nietypowy spacer - po dziełach swojego patrona. I proponuje odczytanie ich przez pryzmat 7 grzechów głównych. Pomysłodawcą cyklu jest profesor Jerzy Limon, Dyrektor GTS, wybitny szekspirolog i anglista, który osobiście poprowadzi część inscenizowanych spacerów. Tematem pierwszej odsłony cyklu „Szekspir – 7 grzechów głównych”, która odbędzie się podczas Nocy Muzeów, będzie GNIEW. Opowieściom przewodników będą towarzyszyły akcje z udziałem aktorów, zaskakujące rekwizyty, projekcje filmów oraz wiele niespodzianek.
Jedną z nich będzie premiera jedynego znanego obecnie literackiego rękopisu Williama Szekspira, którego fragmenty zostaną zaprezentowane w pierwszym polskim tłumaczeniu autorstwa Jerzego Limona. Trzystronicowy rękopis pochodzi z jedynego zachowanego scenariusza “The Book of Sir Thomas More” („Księga Sir Tomasza Morusa”) – sztuki opowiadającej o życiu prawnika Tudorów i polityków, który został skazany na śmierć za odmowę uznania Henryka VIII za Najwyższą Głową Kościoła w Anglii.
Pierwotnie sztuka napisana została przez Anthony'ego Munday'a w latach 1596-1601. Mistrz Revels, Edmund Tilney, odmówił sir Thomasowi More'owi wykonania - być może dlatego, że obawiał się sprowokowania zamieszek na ulicach Londynu. Po śmierci królowej w 1603 roku Szekspir - wraz z trzema innymi dramaturgami - został zmuszony do rewizji scenariusza. Jest autorem dokładnie 147 linii tekstu w środku akcji, w której More zostaje wezwany do zajęcia się antyimigracyjnymi zamieszkami na ulicach Londynu i wygłasza do agresywnego tłumu porywającą przemowę.
GNIEW w renesansie
W czasach renesansu GNIEW był wszechobecnym atrybutem człowieka. Siłą napędową wydarzeń oraz inspiracją dla sztuk pięknych – regularnie uwieczniano go w malarstwie, literaturze, a nawet w muzyce. Uważano, że GNIEW wynikał z temperamentu, na który z kolei miały wpływ 4 podstawowe elementy: ziemia, ogień, powietrze i woda. Różne ich proporcje skutkowały różnym usposobieniem człowieka. Drugim czynnikiem, decydującym o charakterze oraz wpływającym na samopoczucie, były układy gwiazd i planet. W teologii protestanckiej ogromną rolę odgrywał GNIEW Boga, stanowiąc jednocześnie jeden z najczęściej uwiecznianych w ikonografii tematów.
GNIEW według Szekspira
GNIEW w dziełach Williama Szekspira kojarzony jest najczęściej z zemstą – dzieloną na zemstę prywatną oraz zemstę publiczną. Zemsta - jeśli uzasadniona - jest tu zachowaniem honorowym i uprawnionym. Nawet, jeśli prowadzi do morderstwa. Z jednej strony ukazywana jest jako powinność, konieczność – z drugiej widziana jest jako słabość, przejaw chwilowego szaleństwa, prowadzący do tragicznych konsekwencji. GNIEW jest często kołem zamachowym historii. Ważnym remedium na GNIEW była retoryka, dzięki której można go było uśmierzyć, ale też spotęgować. Szekspir ukazuje te figury retoryczne np. w słynnej przemowie Antoniusza nad grobem Cezara w sztuce „Juliusz Cezar”.
Obraz GNIEWU w dziełach Szekspira podzielić można na trzy równoważne elementy, wg których zbudowane zostaną trasy spacerów:
GNIEW JEDNOSTKI
GNIEW TŁUMU
GNIEW WŁADZY
Start: 20:00. Koniec: 23:30.
Czas trwania spaceru: ok 1 h
Spacery z Dyrektorem GTS ruszają o każdej pełnej godzinie. (20:00, 21:00, 22:00 i 23:00).
Spacery z przewodnikami GTS będą ruszały co ok dwadzieścia minut (od 20:20).
Ilość miejsc w grupie jest ograniczona.
Wstęp: 1 zł.