Polacy coraz bardziej przekonują się do usług Private Banking czy Wealth Management. Kompleksowość w usługach świadczonych dla zamożnych klientów to nieoceniona pomoc w zarządzaniu ich finansami. O roli ochrony i pomnażania kapitału oraz obsłudze bieżących potrzeb finansowych opowiada Jacek Taraśkiewicz, dyrektor Departamentu Bankowości Doradczej w ING Banku Śląskim.
Czym różni się oferta dla zamożnego klienta od standardowej oferty w banku ING?
Myśląc o bardziej zamożnym kliencie koncentrujemy się głównie na inwestycjach. Bo pieniądze trzeba pomnażać – byle mądrze….Rozwiązania, które proponujemy naszym klientom są znacznie bardziej urozmaicone niż te dostępne w ofercie podstawowej. Kwota, nazwijmy ją „kwotą otwarcia” w wysokości 200 tysięcy złotych pozwala na skorzystanie z bardziej zaawansowanych instrumentów inwestycyjnych, których specyfika wymaga po prostu zaangażowania wyższych kwot. Do tego dochodzi potrzeba stałego monitoringu inwestycji oraz ich transparentność. Klienci są coraz bardziej świadomi i ich oczekiwania zmieniają się choćby w związku z wdrażaniem nowych technologii. Ostatnio uruchomiliśmy np. narzędzie, które nazywa się Trener Finansowy. Jego zadaniem jest pomaganie klientom w określeniu celów finansowych i przedstawieniu sposobów na ich realizację.
Na co jeszcze może liczyć klient z bardziej zasobnym portfelem?
Przede wszystkim taki klient ma swojego opiekuna. W przypadku naszego banku to bardziej coach, trener, który pomaga klientom odnaleźć się w świecie finansów. Doradca to specjalista, który ma dostęp do wszystkich informacji, analiz, prognoz. Dzisiaj sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna i klienci potrzebują często osobistej konsultacji. Chcą wiedzieć np. jaki wpływ na rynek będą miały różnorodne wydarzenia w Polsce czy na świecie. Opiekę doradcy uzupełniamy dostępnością do dedykowanego centrum telefonicznego. Doskonale sprawdza się to w sytuacjach , gdy osobisty doradca jest niedostępny lub gdy mamy coś do załatwienia poza godzinami ogólnie przyjętego czasu pracy.
Rynek private banking ewoluował w Polsce w ostatnim czasie.. Jakie zmiany są Pana zdaniem najbardziej zauważalne?
Najbardziej znamienne jest przejście polegające na dopasowywaniu rozwiązań do oczekiwań klientów i regularny monitoring zainwestowanych środków. Po kryzysie z roku 2008 klienci zaczęli mocno przywiązywać wagę do bezpieczeństwa i monitoringu inwestycji. Stąd potrzeba rozwoju narzędzi informujących o stanie aktywów. Podkreślam, że dla nas najważniejsze jest bezpieczeństwo, szczególnie w bankowości elektronicznej oraz transparentność propozycji i możliwość śledzenia wyników posiadanych przez klienta inwestycji.
W jaki sposób nowe technologie wpływają na ofertę dla osób zamożnych ?
Wielokrotnie spotykam się z pytaniem czy bankowość elektroniczna wyprze doradcę. Na podstawie moich wieloletnich doświadczeń , mogę zdecydowanie powiedzieć, że myśląc o inwestycjach jak dotąd wygrywa człowiek. Spotkanie z klientem pozwala spokojnie i kompetentnie przedstawić stopień ryzyka i zaproponować możliwe warianty danego rozwiązania. To na etapie podejmowania decyzji sprawdza się najlepiej. Natomiast rewolucja technologiczna daje możliwość szybkiej, samodzielnej egzekucji zleceń i bieżący monitoring inwestycji. A to są właśnie elementy, które klienci pragną mieć dostępne zawsze i wszędzie. W dogodnym dla siebie czasie i miejscu.
Jak inwestują klienci Private Banking? Które rozwiązania i usługi cieszą się największym powodzeniem?
W przypadku bankowości codziennej to z pewnością jest karta prestiżowa, zawierająca dodatkowe elementy tj np. atrakcyjne ubezpieczenie czy pakiety concierge. W przypadku inwestycji nie ma jednego takiego produktu. Proponujemy klientom trzy koszyki: krótkoterminowy, którego płynność jest największa, średnioterminowy i długoterminowy, do którego można podejść już w bardziej złożony sposób. Wybór zależy od indywidualnych preferencji i podejścia do ryzyka inwestycyjnego.
Czy oferujecie Państwo swoim klientom jakieś pakiety usług okołobankowych czy pozabankowych?
Dla klientów Private Banking i Wealth Management stworzyliśmy program Wealth Consulting, który obejmuje doradztwo prawne, inwestycje w sztukę oraz doradztwo edukacyjne. Pomagamy osobom, które dopiero zaczynają poruszać się po rynku sztuki np. organizując spotkania, na których mówimy o tym jak zacząć budowę kolekcji i na co warto zwracać szczególna uwagę. Jako nieliczni oferujemy też doradztwo edukacyjne , w którym chodzi o zapewnienie pomocy w wyborze i zaplanowaniu najlepszej ścieżki edukacyjnej a następnie organizacji i wyprawieniu dziecka czy wnuczka na studia zagranicą. Z roku na rok widzimy, że zainteresowanie tego typu usługami jest coraz większe.