Metropolia czasu wolnego
Masowe imprezy rekreacyjne budują markę metropolii
Mieszkańcy dużych aglomeracji to w tej chwili ponad 70% całej ludności Europy, a w 2050 roku będzie ich 80%. Aby podołać wyzwaniom urbanizacji, miasta muszą nie tylko stawać się coraz bardziej inteligentne, ale muszą też znaleźć sposób na zaspokojenie coraz wyższych oczekiwań zamieszkujących je społeczności. Wokół tych pytań toczył się w Amber Expo IV Kongres Smart Metropolia 2015.
Jak stworzyć miasto przyjazne, bezpieczne i atrakcyjne dla wypoczynku? Nad odpowiedziami głowiło się ponad 500 gości i ekspertów kongresu. Przemysł czasu wolnego stanowi bowiem kluczowy czynnik rozwoju społeczno - gospodarczego miast i jest głównym powodem zwiększania skuteczności i efektywności w codziennym życiu zawodowym.
– Inteligentne miasta to miasta, które mają długofalową wizję rozwoju. Znają potrzeby swoich mieszkańców i potrafią z nimi współpracować. Smart nie oznacza wyłącznie innowacyjności i nowych technologii. Inteligentne miasta to miasta dialogu, otwartości, kreujące przestrzeń publiczną dla wszystkich – mówi Radosław Ciszewski, wiceprezes Instytutu Samorządowego, patrona merytorycznego Kongresu.
Najwięcej emocji podczas całego kongresu towarzyszyło dyskusji o zagospodarowaniu czasu wolnego poprzez kulturę. W bardzo burzliwej i emocjonalnej dyskusji zarówno prelegenci, jak i zabierający głos z sali słuchacze zastanawiali się, czym naprawdę jest kultura, jak ją zdefiniować i jak sprawić, by nie była pomijana przez decydentów.
- Kultura to nie „widzimisię” dla zamożnych mieszkańców, ale klucz do budowania więzi międzyludzkich, relacji społecznych, które wpływają na życie obywateli, nadrabiają inne deficyty, a nawet są fundamentem innowacyjności, konkurencyjności i jakości życia - mówił Marek Nowicki z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
A muzyk Czesław Mozil przekonywał, że kultury nie powinny ograniczać ani poglądy polityczne, ani gusta, ani też wykształcenie, bo powinna ona „sklejać”, a nie dzielić społeczeństwo. W panelu dotyczącym masowych imprez kulturalnych i rekreacyjnych będących promocją zdrowego stylu życia zwrócono uwagę na imponującą ilość wydarzeń sportowych rangi mistrzostw Europy i świata, organizowanych w ostatnich latach w Polsce a także na pozasportowe znaczenie masowych imprez plenerowych, które budują markę miast i metropolii.
Najbardziej „smakowity” panel Kongresu Smart Metropolia dotyczył metropolitalnego szlaku kulinarnego. Jego uczestnicy mieli okazję degustować potrawy regionalne przygotowane przez Adama Woźniaka, szefa kuchni restauracji Mercato i wysłuchać opinii znanych szefów kuchni odnośnie znaczenia regionalnych potraw w promowaniu miast. Wnioski były podobne: klimat kuchni budują ludzie, ważne jest przygotowywanie potraw w oparciu o składniki od regionalnych dostawców, a dobry produkt musi kosztować.
Kongresowi towarzyszyły Targi Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji Technikon, Targi Recyklingu i Ekologii Re:Miasto.
- XXI wiek to czas wzmożonej konsumpcji, nieograniczony dostęp do milionów produktów. Z roku na rok wytwarzamy coraz więcej odpadów, zwłaszcza opakowaniowych. Czas by to zmienić. Nie pozbywać się bezmyślnie. Spojrzeć na odpady inaczej. Ograniczyć, użyć ponownie, odzyskać. Samorządy są dźwignią rozwoju gospodarczego. Te z nich, które chcą stawiać na „inteligentny rozwój” powinny szukać innowacyjnych rozwiązań, pozwalających zmniejszyć wykorzystanie coraz to droższych i wyczerpalnych surowców naturalnych - przekonuje Agnieszka Orłowska, inicjatorka projektu Re:Miasto.