Komfort luksus i technologia

Bartosz Modelski

Marce BMW jest wierny od 8 lat. Na co dzień jeździ modelem X5 i to ten właśnie samochód jest dla niego pierwszym wyborem. Nic dziwnego, wszak Mateusz Borek, w podróży spędza ponad 200 dni w roku, zatem duże i bezpieczne auto to podstawa. Jako ambasador BMW Zdunek ma do dyspozycji całą gamę modelową bawarskiego producenta. Poprosiliśmy Mateusza, aby wraz z Prestiżem przetestował najnowsze BMW 7. 

Nowa „siódemka” stanowi idealną symbiozę elegancji, luksusu i sportowego charakteru. Odświeżony design, bardziej sportowy charakter sprawiają, że w tym aucie doskonale będzie się czuł nie tylko dostojny biznesmen po 50-tce, ale też młody człowiek sukcesu. 

Jako miłośnik samochodów z silnikami diesla Mateusz do testu wybrał model 730d z 3-litrowym turbodieslem generującym moc 265 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalnie do 620 Nm momentu obrotowego.

- Zdecydowanie stawiam na diesela i to nie dlatego, że za dieslem przemawia ekonomia. Kiedyś, gdy ropa kosztowała połowę tego co benzyna, można było w takich kategoriach rozpatrywać wybór samochodu. Dzisiaj liczy się to, że te silniki są bardzo nowoczesne i gwarantują świetne osiągi - mówi Mateusz Borek. 

I nie rzuca słów na wiatr. Pedał gazu idzie w podłogę, a samochód wystrzeliwuje do przodu. Setkę mamy po 6 sekundach.  

- Wow! Uczucie jak w BMW 5, które przecież ma więcej sportowych genów - mówi Mateusz Borek. - Widać, że odchudzenie samochodu o 130 kg dało świetny efekt. Oczywiście, nie jest to auto do sportowej jazdy, ale jak trzeba depnąć, to jest z czego. No i najlepszy w klasie napęd na cztery koła xDrive powoduje, że „siódemka” trzyma się drogi jak przyklejona, nawet w trudnych warunkach - dodaje. 

To, że nową „siódemkę” prowadzi się idealnie nie może dziwić. Nie dziwi też komfort wewnątrz samochodu, aczkolwiek nie da się ukryć, że w wielu kwestiach konstruktorzy z Bawarii zadziwili. Zadziwili pozytywnie. To auto naszpikowane jest nowinkami technologicznymi, jak choćby laserowe lampy główne z systemem przeciwoślepieniowym, dostępne dotychczas tylko w kosmicznym BMW i8. 

Udoskonalono m.in. system iDrive, który umożliwia obsługę systemu multimedialnego przy pomocy dotyku i gestów. Wewnątrz samochodu zastosowano szereg czujników, dzięki którym obsługa niektórych funkcji możliwa jest poprzez ruch ręki w powietrzu. Przykładowo przekręcając odpowiednio dłoń, możemy zwiększyć głośność muzyki, po przesunięciu w prawo lub lewo, odbieramy lub odrzucamy połączenie. Ale największa niespodzianka ukryta jest w... kluczyku. 

- Gdy pierwszy raz wziąłem ten kluczyk do ręki, to myślałem, że jest to smartfon. Stylowy i niezwykle użyteczny gadżet z dużym dotykowym wyświetlaczem, dzięki któremu możemy sterować wybranymi funkcjami samochodu. A wśród tych funkcji między innymi zdalne parkowanie. Wystarczy ustawić samochód na wprost miejsca parkingowego, wybrać odpowiednią funkcję i samochód sam zaparkuje - mówi Mateusz Borek. 

Ktoś powie, że to tylko gadżet? Ok, pewnie ma rację. Ale taki gadżet przydaje się, gdy miejsce parkingowe jest na prawdę bardzo wąskie. Komfort i bezpieczeństwo zwiększać mają systemy Driving Assistant Plus (m.in. wspomagania kierownicy), Lane Departure Warning (ostrzeżenie przed zmianą pasa ruchu), Speed Limit Info (informacje o obowiązujących ograniczeniach prędkości) oraz Active Cruise Control (tempomat). 

- Kiedyś policzyłem, że średnio 200 dni w roku spędzam poza domem. Dlatego jestem konsumentem zorientowanym na duże samochody. Muszę mieć komfort, bezpieczeństwo i duży bagażnik. Wożę ze sobą całą garderobę, garnitury, kurtki, dresy, kilka par butów, muszę być przygotowany na każdą okazję. Najnowsze BMW 7 daje mi wszystko to, czego oczekuję od samochodu - mówi Mateusz Borek. 

Ceny nowej serii 7 zaczynają się od 400 tys. zł. brutto. Tyle trzeba zapłacić za wersję 730d bez napędu xDrive. Najdroższa wersja, 750Li xDrive, z  podwójnie doładowanym V8 o mocy 450 KM, kosztuje 532 tys. zł. brutto. W ofercie jeszcze jest podstawowy benzynowy model 740i z trzylitrowym silnikiem R6 osiągający moc 326 KM (od 426 tys. zł.). Modele BMW eDrive 740e, 740Le i 740Le xDrive dostępne będą od 2016 r.